Citroën C4 Picasso 1.6 VTi Ambiance (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 1.6 VTi Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 119.000 km |
KM-stand laatst | 247.000 km |
5 jaar na aanschaf
- 247.000 km
Na 5 1/2 jaar deze auto in bezit te hebben, wordt het wel eens tijd om een review te schrijven. Van mijn vorige twee auto's heb ik wel uitgebreide reviews geschreven, maar bij de C4 Picasso is het er nog nooit van gekomen.
In 2013 op zoek gegaan naar een opvolger van de 406 SW. Dat was een diesel, maar dat hoefde voor mij niet meer zo nodig, ook gezien de behoorlijke MRB die ik maandelijks mocht neerleggen. Toen viel mijn oog op de C4 Picasso. Leek in eerste instantie beetje burgerlijk deze auto, maar bij nadere kennismaking ben ik overstag gegaan en heb ik een goudgele gekocht. Deze kleur zie je in NL niet vaak, in Frankrijk, zijn thuisland, wel wat meer aanwezig. Deze kleur is altijd handig op een grote parkeerplaats, want hij valt wel op.
Ik heb de 1.6 uitvoering zonder turbo en dat merk je wel. In het dagelijks gebruik is het allemaal prima, maar wil je wat vlotter, dan geeft ie niet echt thuis. Zeker op vakantie waar het wat omhoog gaat, komt de C4 echt te kort, maar dat nemen we op de koop toe.
Het grote pluspunt is de vele ruimte die je tot je beschikking hebt. Zelf heb ik met mijn 1.90m de stoel niet eens in de achterste stand staan en de kinderen hebben achterin zeeën van ruimte, terwijl je het laadruim ook nog meer dan voldoende ruimte heeft. Tijdens eerder vakanties kwam de bagage nauwelijks boven de rugleuning uit. Sinds een jaar hebben we een hond en die gaat in een reisbench. Dat gaat wel enorm ten koste van je bagageruimte en dit jaar zat er voor het eerst een dakkoffer op de auto. Tel daarbij ook nog de fietsdrager incl. racefiets op en dan hangt de boel wel wat door en wordt het allemaal wat deinerig in de vering. Ik heb mij door mijn garagehouder voor laten lichten en je kunt veerblokken monteren, waardoor hij aan de achterkant niet meer door zal zakken. Deze ga ik zeker monteren.
De C4 rijdt vanaf nieuw al op LPG en daar ben ik zeker tevreden over. Verbruik zit ongeveer 1:11 bij normaal gebruik. Tijdens de vakantie met belading gaat dat richting de 1:10. Ik merk tijdens het rijden niet het verschil of ik op LPG of op benzine rijdt en dat is prettig.
Wat ik wel jammer vind is dat ik ongeveer anderhalf jaar geleden ontdekte dat de kleur begint te vervagen. Over de hele auto lopen een soort witte strepen. Ik heb daar een bevriende autoschadespecialist naar laten kijken en hij zegt dat dit te maken heeft met UV (Dat schijnt volgens de vriend een Frans lakdingetje te zijn). De blanke lak is nog intact, maar hij verkleurd dus.... inmiddels heb ik mij daar bij neergelegd, want hij rijdt er geen meter minder om en tegen de tijd dat ik hem er uit doe, zal dat in de inruilwaarde ook niet echt meer een issue zijn.
Onderhoudskosten zijn over het algemeen normaal. Wel gaan de banden er redelijk vlot aan. Zo tussen de 30.000 en 35.000km. Schijnt met het koetswerk (hoger op de poten) te maken te hebben waardoor het wat meer slijt allemaal. Ben met Michelin begonnen en daarna overgestapt naar Hankook omdat het slijten qua merk niet uitmaakte, maar in de kosten een behoorlijke slok op een borrel scheelde. Rijdt nu alweer 3 jaar op Hankooks.
Ruim een jaar geleden begon het te gieren in het vooronder en toen bleek de drukgroep naar zijn grootje te zijn. Prijzig geheel, want het hele subframe moest er onder uit. Helaas begon een maand later de versnellingsbak ook rare geluiden te maken en toen bleken de lagers ook naar zijn grootje te zijn. Weer het subframe eronderuit, dus weer prijzig, maar omdat ik daarvoor ook al deze kosten had gemaakt, heeft mijn garagist maar de helft van de werkuren gerekend en dat is een hoop geld. Daar was ik dan ook wel content mee.
De C4 staat uiteraard bekend om zijn mega doorlopende voorruit. Ikzelf vind dat aan de buitenkant wel mooi, maar binnen krijg je teveel licht binnen, dus ik heb vanaf het begin al de zonneklep helemaal naar voren staan. Enkel bij een heel hoog verkeerslicht doe ik hem naar achter en dat is dan wel weer handig.
Ik heb volgens mij een luxe uitvoering van de Ambiance. Dashboard kan ik meerdere kleuren veranderen. Er zit een telefoonvoorbereiding en navigatie op en een 10GB schijf waar je veel muziekalbums op kwijt kunt. Erg handig, want helaas kan ik via de bluetooth geen muziek afspelen in de auto.
De topsnelheid heb ik één keer bijna bereikt in Duitsland. Dat was 183km/h. Waarschijnlijk kan hij nog wat harder, maar tegen die tijd had ik Zuid-Duitsland gestaan.
In het algemeen ben ik content met de auto. Veel laadruimte. Prettige zithouding en goede stoelen. Hij komt dus wat te kort qua vermogen.
De verwachting is dat ik, als het uiteraard allemaal mee zit, de auto nog wel een paar jaar ga houden, want hij is erg praktisch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.