Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Ambiance (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eindelijk staat ’ie dan voor de deur. In mijn speurtocht naar een 7-zitter heb ik erg getwijfeld tussen een Opel Zafira (ik kom uit een Opel nest) en deze nieuwkomer, de C4 Picasso. Net zoals ik in vele testen concludeerde, ontlopen ze elkaar niet veel. Het is meer een kwestie van smaak en emotie. Maar als je kijkt naar wat je krijgt voor je geld, is de C4 toch een stuk rijker uitgevoerd. Uiteindelijk is het de 1.6 diesel met gerobotiseerde 6-bak geworden en ik moet toegeven: fantastisch!
Alhoewel de auto niet een van de lichtste is, lijkt me deze motor voldoende. Een aantal lange ritten die ik maakte toonde dit wel aan.
De ’automaat’ is feitelijk een gerobotiseerde handbak, maar doet dit wel zijdezacht. Alleen als de motor koud is, duurt het opschakelen in de eerste versnellingen wat langer dan ik zelf zou doen. Overigens kun je in de automaat stand de bak wel (tijdelijk) op- en terugschakelen.
Je moet even aan de maten wennen (vooral de voorkant is slecht zichtbaar, op de achterkant heb ik parkeersensoren), maar verder geen problemen. De stoelen zitten goed en na een avondje de handleiding doornemen heb ik de auto geheel naar mijn smaak geconfigureerd. Tip: de automatische deurvergrendeling bij wegrijden kun je niet via het menu instellen, maar door de betreffende knop wat langer in te drukken.
Het verbuik is bijna 1 op 14, wat me eigenlijk iets tegenvalt. Maar de motor is nog nieuw en nog niet echt goed ingereden, dus ik ga er vanuit dat de auto zuiniger gaat worden.
----- update 21 maart 2007 -----
Inmiddels al ruim 7000 kilometer met de picasso gereden en nog steeds naar volle tevredenheid. Een aantal zaken die mij zeer bevallen in deze auto:
- de snelle ontwaseming. Is misschien voor andere rijders heel normaal, maar in mijn vorige auto duurde dat nog wel even. Ideaal i.c.m. de verwarmde buitenspiegels.
- de snelheidsbegrenzer. De cruise-control lijkt handig, maar in Nederland is dit, gelet op de drukte, haast niet te doen. De begrenzer is hier ideaal; je stelt ’m in op de snelheid en verder geen omkijken meer naar. Zit het verkeer (weer) even tegen, dan gewoon gas los om even later weer op je ingestelde snelheid te rijden. Ook gebieden waar je niet hard mag en kan vanwege flitspalen zijn zeer geschikt voor deze snelheidsbegrenzer. Ik vergeet de begrenzer weleens uit te zetten als ik van een provinciale weg de snelweg opdraai, maar dat merk je snel genoeg.
- verbruik. Ik rij tot nu toe 1 op 14,7. Dat lijkt misschien weinig, maar daar zitten ook stadsritten enz bij. En verbruik wordt pas echt leuk vanaf 120 km/uur.
Laatst reed ik met 160 ’s nachts naar huis en de boordcomputer registreerde 1:11. Kijk dat zijn leuke metingen!
- Verder ga ik binnenkort verhuizen en ben ik al wat spullen aan het verplaatsen. Ook hierbij valt de enorme ruimte in de auto op en de gemakkelijkheid waarmee je de stoelen op de 2e rij plat klapt (trek aan het rode lusje) Jammer is wel dat de vloer niet vlak wordt.
Dan nog even over de robotbak. In het algemeen ben ik tevreden over deze bak, maar soms erger ik mij er ook wel aan. Hoe komt dat? de bak kent geen emotie! Jij denkt dan nog even snel door te trekken in de 5e versnelling, voel je plotseling alsof de auto stilvalt; de bak schakelt naar 6. Een kort tikje op de flipper corrigeert dit.
PROBLEMEN
Tot nu toe geen problemen, alleen vanmorgen meende ik een gefluit te horen, vlak voordat de bak opschakelt en rond de 2000 toeren. Was me nog niet opgevallen en ik weet ook niet of dit eenmalig was, of zelfs van een andere auto kwam.
Wel zou het handig zijn als de binnenspiegel iets groter was uitgevallen en zelfdimmend was. Ook de claxon past niet bij deze auto; ik had een wat steviger geluid verwacht.
------ update 21 maart ------
Alleen het fluiten hoor ik nog soms, in de lage versnellingen tot 2000 toeren. Ik ga hiervoor denkik langs de garage. Hebben meer rijders deze fluit-ervaring?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.