Citroën C4 Coupé 1.6 HDiF 16V 110 Ligne Business (2008)

autoreview

Citroën C4 Coupé 1.6 HDiF 16V 110 Ligne Business (2008)

Signalement

UitvoeringC4 Coupé 1.6 HDiF 16V 110 Ligne Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst164.350 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een tussenbalans

  • 110.000 km

Mijn huidige C4 begint met behoorlijke stappen het einde van leaseperiode te bereiken, een mooie gelegenheid om eens een review te maken. Met interesse heb de andere C4 reviews gelezen, veel is herkenbaar.

De keuze:
Destijds begon ik bij mijn huidige werkgever en mocht een lease auto uitzoeken. De keuze voor de C4 was snel gedaan, omdat:
- het vanwege de vele km's een diesel moest zijn, en de PSA diesels beter te boek staan als de VAG diesels
- ik deze auto puur zakelijk zou rijden, immers op onze oprit staat een MPV,
- ik gezien het bovenstaande de enige berijder/passagier zou zijn, dus hoefde ik geen rekening te houden meerijders of vakanties (bagageruimte)
- de C4 in business uitvoering de meeste opties bood voor het budget in vergelijking met andere kandidaten.

Moter & weggedrag:
De C4 was/is voor mij de eerste auto met dieselmotor. De 1.6 met 110 pk is mij bijzonder goed bevallen. Het is een soepele, snelle en aangename zelfontbrander. In combinatie met een zeer goed schakelende 5-bak, is de auto een genot om in te rijden. Hoewel die tijd ver achter mij ligt, wil ik mij nog weleens wagen aan een stoplichtsprintje. De resultaten zijn meestal verrassend, de meeste VAG diesels zien alleen maar mijn achterkant (bruluitlaten ed ten spijt). Verder is het verbruik, hoewel ik daar niet echt op let, zeer zuinig. Kruisend met 120 a 130 km per uur is het verbruik tussen 1 op 20 a 25. Dit alles leidt tot een fenomenaal bereik van 1100 km op een volle tank. Over het weggedrag kan ik ook positief zijn, de C4 ligt als een tank op de weg, bochtenwerk is een genot, vooral om bumperlevende lotgenoten af te schudden. De topsnelheid is een paar keer getest tijdens een zakelijke reis naar Duitsland, 208 km op de teller (200 op de TomTom).
De auto is wat straf afgeveerd, waardoor je feeling houdt met het wegdek. Op de rechte weg is de neus een beetje zoekerig, maar niet storend. Zijwindgevoelig is de C4 wel, vermoedelijk door de vorm van carrosserie.

Comfort & uitrusting:
Achter het stuur is het goed toeven. Door de uitgebreide verstelling van stoel en stuur is een aangename zitpositie zo gevonden, ondanks mijn lengte (1.87m) en relatief lange benen. Het dashboard is strak en zakelijk, het klokkenspel met alle relevante info staat midden op de dash. Het stuur met "vast" middengedeelte had wat mij betreft iets dikker mogen zijn. Het bedienen van cruise control en radio vanaf het stuur is ideaal, de knoppen staan door de vaste kern altijd op de zelfde plek. De radio met 6 boxen is meer dan uitstekend, en de boordcomputer geeft alle relevante info. De voorstoelen zijn gevormd als kuipstoelen en bieden een prima zit. De zitplaatsen achterin zie ik alleen door de terugkijkspiegel. Echt schattig vind ik de 3e (mini)hoofdsteun (in het midden). Ik kan mij niet voorstellen dat 3 personen achterin lange ritten comfortabel kunnen meemaken.
Het uitrustingsniveau is voor dagelijks gebruik meer dan voldoende. Zo bevat mijn C4 o.m. achteruitrij sensoren, gescheiden klimaatregeling, gekoeld dashboardkastje (handig voor gekoelde dranken), follow me home verlichting, super close afstandsbediening (mee sluiten van geopende ramen), automatische ruitenwisser (heeft het moeilijk bij motregen) en lichtmetalen velgen.
De opbergmogelijkheden zijn legio, voldoende bakjes, vakjes, plankjes en zelfs een vakje voor de zonnebril.

Design
Ik heb destijds de coupe verkozen boven de vijfdeursversie. Ik hoefde immers geen rekening te houden met meerijders en ik vind de coupé qua ontwerp mooier en strakker dan de vijfdeursversie. De voorkant oogt een beetje agressief, maar niet te. Apart vindt ik de achterklep, met miniruitenwisser (eerder versiering dan effectief). De balk in de achterklep zie ik wel in de terugkijkspiegel, maar deze schermt heel handig koplampen van achterliggers af (zoals dat eerder in één van de andere reviews te lezen was). Qua volume "oogt" de C4 niet als een grote auto, maar hij is het wel. Dit valt met name op als ik hem parkeer naast bijv een Citroen Xantia.

De balans:
De afgelopen 3 jaar heeft mijn ceevier mij trouw door het hele land gereden, door weer en wind. Motorisch valt er alleen te melden dat rond de 60.000 een gasklep is vervangen, maar verder....niets, geen overmatig olieverbruik, geen piepjes, geen rammeltjes, geen uitvallende systemen, helaas. Ook op de bouwkwaliteit heb ik niets aan te merken, de deuren klinken net zo mooi met een klonk als menig Oosterbuur. Oh toch een klein (en raar) puntje, de achterklep moet altijd "afwateren" na een regenbui, niet handig met jas en das aan.

Zou ik weer een c4 nemen? Het antwoord daarop is nee, en niet alleen omdat de C4 als coupé niet meer wordt gemaakt, maar omdat is besloten om de volgende leaseauto ook privé te gaan rijden (de MPV heeft inmiddels meer dan 300.000 km op de teller). Dit stelt eisen aan ruimte en toegankelijkheid. Hierbij ik een paar wensen:
- Diesel (minimaal 1.6 met meer dan 100 pk)
- 4 deuren (mogelijk een station)
- Voldoende ruimte achterin op de achterbank
- Geen zwarte kleur en licht grijze velgen meer (ik ben geen poetsfreak, maar door deze combinatie oogt de auto permanent vuil)
- Ingebouwde navigatie (geen gehannes met losse TomTom)

Ik heb al een beetje zitten neuzen, en heb mijn keuze al gemaakt?

Afscheid genomen van mijn C4

  • 164.350 km

Het ging allemaal sneller dan gedacht. De C4 zat aan haar tax qua km's. Nog voor het aflopen van het leasecontract heb ik de Citroen ingeleverd bij een door de LM aangewezen schadebedrijf. Hiervoor heb nog wat was- en poetswerk gedaan. Niet dat ik een poetsfreak ben, maar uit ervaring weet ik dat eea scherp wordt gecontroleerd. Een rondje wasstraat, een beetje stofzuigen, een vaatdoekje met sop voor de binnenkant en lekkere luchten doen wonderen. Ik kreeg een compliment. Na de schouwing was het zover, sleutels, papieren en onderhoudsboekje inleveren: adieu C4, ik heb vele fijne en comfortabele km's met je gedraaid, zonder problemen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.