Citroën C4 Coupé 1.6 HDiF 16V 110 Caractère (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Coupé 1.6 HDiF 16V 110 Caractère |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 160.000 km |
ERVARINGEN
- 160.000 km
Na drie jaar en 160.000 km op de teller is het tijd voor een eind-evaluatie en oordeel over de Citroen C4 Coupe, Diesel 1.9 met 110pk in de SEMI-AUTOMAAT in de standaard ’Charactere’ uitvoering.
Uitwendig ziet de auto eruit zoals elke andere C4 Coupe. Een sterk herkennend voorkant met een groot citroen logo in de grill verwerkt, een afwijkende kont t.o.v. de normale C4. Bij de Coupe is deze namelijk voorzien van een klep, waarbij de ruit een knik maakt. Op de knik zit een kleine spoiler.
In tegenstelling tot vele andere berijders, heb ik totaal geen last van verminderd zicht naar achteren. De knik en spoiler vallen natuurlijk wel op, maar zijn zeker niet irritant. Het is zelf zo dat de spoiler de koplampen van je achterligger netjes maskeren. De automatische dimmende achteruitkijkspiegel is dus niet echt nodig en persoonlijk vind ik deze zelf irritant. Soms is het handig om te kunnen zien wat er achter je zit (bv bij politie) en 's-nachts is dat gewoon niet altijd te doen.
De buitenspiegels dekken redelijk de dode hoeken naar achteren af. Wel wordt het opstaande achterruit snel vuil. Het kleine achterwissertje houdt maar een klein deel vrij, zodat je netjes en schoon de bumper van je achterganger kan zien. Hoger dan de bumper zie je door de opstaande ruit niet. De voorruit is sterk liggend, wat het moeilijk maakt om een navigatie (tomtom) te monteren, het beste kan je deze aan het kleine zijruitje monteren. De voorruit is wel voorzien van een zogenaamd GPS venster.
Het interieur is natuurlijk typisch citroen. Veel laatjes en opbergvakken. Helaas zijn de kleine laadjes naast het stuur net wat te ondiep om er pasjes in te leggen. Echter is de gekoelde handschoenkastje ruim en zelfs voorzien van een speciale beugel om je onderhoudsboekjes in te kunnen opbergen. Ik heb zelf geen idee wat ik moet doen met de opbergvakken aan de zijkant van de voorstoelen. (in de duurdere versies zitten hier dan de knoppen voor automatisch stoelverstelling). Ze zijn te klein voor brillen en te diep voor andere dingen.
De Charactere is standaard voorzien van o.a.; zelfdimmende spiegel, automatische regenwisser, automatische verlichting, parkeersensoren achter, radio/cd, cruisecontrol, 2-weg climate control. Helaas valt de airco tegen. Bij warm weer krijgt de airco de auto niet goed cool.
De stoelen zitten goed maar missen de verstelbare lendesteunen en het leren stuur (met vaste kern) is misschien even wennen, maar voelt robust aan. Ook achterin is redelijk de ruimte, ook al is de instap (via de voordeur) voor mensen moeilijk. De grote deuren maken ook het in en uitstappen bij parkeren soms niet te doen. Maar dat is iets waar je voor kiest. De bediening van de knoppen is duidelijk en overzichtelijk.
Optie is het middenconsole (armsteun tussen voorstoelen) en deze adviseer ik er zeker bij te nemen. De middenconsole zit op goede hoogte en is naar voren te schuiven, zodat ook iemand die kort is er gebruik van kan maken. Op de voorstoelen is een haak aanwezig om de gordel op te vangen (bij niet gebruik). Handig, want dan hoef je niet zo ver naar achteren te reiken voor de gordel. Onhandig als de gordel er toch achter schiet. Verwarrend is wel dat in deze beugel ook gelijk de hendel om de stoel naar voren te klappen zit, zodat onbekende vaak niet zonder hulp uit de auto komen.
Motorisch is redelijk. Matig geluidniveau, maar na 3 jaar veel rammelende geluiden. De (automaat) versnellingspook kent een paar standen;
1) achteruit
2) neutraal (parkeer)
3) automatisch
4) manueel
Op het stuur zitten twee ’flippers’. Een voor het opschakelen en een voor het afschakelen. Als bestuurder kan je dus altijd de automaat ’bijsturen’ door zelf te schakelen. Een goed voorbeeld is bv bij het naderen van een scherpe bocht (doe je meestal in de 2e versnelling). Standaard schakelt de automaat terug naar 3 en zal in de bocht, op het moment van optrekken, pas terugschakelen naar de 2e versnelling.Gevolg een hapering in bocht, waar andere medeweggebruikers mogelijk niet op rekenen.
De auto kent twee schakelschema’s, namelijk ’ouwe-wijven’ en ’sport’ stand. Standaard staat die op de ’oude wijven’ stand na het starten van de auto. (sorry voor de benaming) Hierbij schakelt de auto zeer snel over (op een laag toerental) op een hogere versnelling (een nog lagere toerental), zodat je bij 80 al gauw in zijn 6e versnelling rij. Dit is ongetwijfeld heel zuinig, maar niet geschikt voor gehaast woon-werk verkeer. Het schakelpatroon is afgesteld op de franse snelheden en bij 80km/u en 100 km/u wil de motor wel eens twijfelen in welke versnelling er nu gereden moet worden.
Dan heb je meer aan de ’sport’ stand. Bij deze stand schakelt de auto zoals de meeste mensen het gewend zijn. De overgang van 3 naar 4 is wel wat sneller, maar dit komt meer omdat je altijd nog een 6e versnelling heb. Jammer is wel dat de auto bij starten automatisch de ’oude-wijven’ stand aanneemt en niet oude stand onthoudt. De auto rijdt soepel in de stad en in de file, maar heeft wel een forse draaicirkel.
Echter zal je snel overstappen naar sportief of handmatig schakelen, reden is dat de auto soms te vaak aan het ’twijfelen’ is welke versnelling het beste is bij file rijden of bij gem. 80km/u in. Handmatig schakelen kan dus ook nog. Hiervoor zet je de pook in manueel. Door nu de pook een zetje naar voren of achteren te duwen schaken je resp. op en af. Dit gaat ook nog steeds via de flippers. Je mag echter wel lekker lui zijn, want ondanks dat de versnelling op manueel staat, zal de automaat toch terugschakelen als een te laag toerental wordt bereikt. Makkelijk bij afremmen bij verkeerslichten.
Opvallend is dat de (digitale) snelheidsmeter redelijk nauwkeurig is. Een afwijking van 3km bij 120km/u is heel netjes. Je krijg dus al snel het gevoel dat je te hard rijd, omdat je constant medeweggebruikers aan het inhalen ben.
Bij veel wind (kracht 8) is de auto wel heel gevoelig voor rukwinden en zuigwinden van vrachtverkeer en spoorvorming. Ook bij een hellend wegvlak wil de auto (zonder handen aan het stuur) snel richting berm sturen. Het sturen zelf gaat niet zwaar, maar ook niet te licht en redelijk direct.
Er is nogal veel kritiek over de ’limiter’. Deze optie is zoiets als cruisecontrol, maar zorgt ervoor dat je niet hard KAN rijden dan zelf ingestelde limiet. Echter vindt ik deze optie heel handig bij 70/80 km-wegen waar het verkeersbeeld druk is. Je zal regelmatig langzamer rijden dan de ingestelde max, maar als je dan ruim baan krijg, kan je optrekken tot de ingestelde snelheid. (kan dus verkeersboete effectief voorkomen). Zelf wil ik ongemerkt snel meerijden met de meute en dan toch 10/20 km te hard rijden. De limiter voorkomt dit effectief.
Al met al; een auto voor de extreem luie bestuurder. Veel gaat automatisch en de neiging bestaat om bv een boekje te gaan lezen in de auto.
PROBLEMEN
- 160.000 km
Even de problemen opdelen in die van de auto en die van de dealers.
De dealers eerst. Ik heb meerdere dealers gehad en moet helaas tot de conclusie komen dat je wordt behandeld als een nummertje met een auto waarbij je een standaard dienst moet afnemen. Als je bij een beurt extra reparaties opgeeft zullen deze niet gerepareerd worden, en moet je hiervoor terugkomen.
Dan de auto. Het is natuurlijk een rijdende computer en berucht om mogelijk problemen. Toch zijn er ook mechanische problemen opgetreden; zo schieten de achterbanken slecht in het slot als ze neergeklapt waren.
De auto gaan snel trillen en beven als de banden versleten zijn, dit komt het rijcomfort niet ten goede. Ook worden deze niet goed uitgelijnd door de verschillende dealers.
Elektronische problemen begonnen al gelijk na aflevering. De radio begon na 2 uur spelen als een bezetene te brommen wat steeds luider werkt. Natuurlijk is dit als fabrieksgarantie vervangen.
Na 60k begon de cruisecontrol sporadisch uit te vallen. De oorzaak kon niet gevonden worden. Bij 80k kwam hier nog een melding in de boordcomputer bij. Helaas een melding waar de dealer niks mee kon ???
Daarna begon het motorvermogen terug te vallen en werd de auto steeds minder pittig voor het gevoel. Pas na 140k kon de oorzaak gevonden worden door de dealer in een defecte pompklep? Deze is vervangen en daarmee was dit probleem, pas na 60k, verholpen.
Ondertussen was de auto al twee keer aangereden terwel deze geparkeerd stond, hersteld door schadeherstellers, die vervolgens schakelaars breken van de spiegels. Een klein stukje plastic moest vervangen worden door de dealer. Maar die vervangen de gehele aanstuurunit voor de spiegels en slopen daarmee de motor van de linkerspiegel en de spiegelverwarming. Een duidelijk geval van onkundigheid en incorrecte analyse bij problemen. (voor de duidelijkheid, de spiegels en verwarming werkte netjes voor de auto aangeboden werd bij de dealer, alleen het plastic van schakelaartje was gebroken, kosten 5 cent)
Na 150k begint nu ook de schakelunit te schokken en bij optrekken te stoten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.