Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Cactus PureTech 82 Shine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 300 km |
Nagelnieuwe Cactus
- 300 km
Vorige week donderdag (18/2) mijn Cactus 82 pk Shine opgehaald bij Citroën A'dam. Eerst maar eens geparkeerd op een P in de buurt. Hele boordcomputer met het boekje in de hand doorgenomen. Even wennen, maar alles uiteindelijk gevonden.
En dan rijden, heerlijk. Wel echt wennen aan de grote dode hoek, als ik over mijn schouder kijk zie ik die enorme C stijl terwijl ik gewend was aan een groot vierkant ding met overal ramen (Volvo 940). Nou ja, spiegels een beetje bijstellen en dan komt men daar wel uit.
Van 135 pk terug naar 82, maar ook van 1450 kg terug naar 1000. Ongeveer vergelijkbare performance. De Cactus 82 pk kan echt meer dan prima mee in het verkeer.
Het grootste probleem met de Cactus (volgens de verschillende forums) is een fluittoon door verkeerd aansluitende deurrubbers. Is kennelijk vanaf fabriek c.q. importeur aangepakt, want geen centje pijn. Gisteren in de volle wind onder verschillende hoeken (hard) gereden, helemaal geen fluittoon.
Stoelen zitten prima. Voor iemand die de enorme fauteuils van de oudere Volvo's gewend is geef ik deze stoelen een ruime 9. De instelbaarheid van combinatie stoel&stuur is beperkt maar voor mijn lengte (1,82m) is het prima.
Vering van de auto is ook prettig, niet zo deinerig als de Volvo (wat ik eigenlijk wel prettig vond) maar gelukkig ook niet zo stuiterig als de meeste Duitse auto's. Ik kan gerust over een drempel rijden zonder dat mijn rug er aan gaat.
Echt lange ritten heb ik nog niet gemaakt (max 60 km) maar dat zal snel komen aangezien ik regelmatig naar Groningen ga. Ik kijk er nu al naar uit.
Het bedieningsscherm is ff wennen, maar dat is ook zonder boekje vrij makkelijk allemaal. Alleen heb ik mijn twijfels over de kwaliteit van de SatNav. Mijn losse Garmin vind ik beter en bovendien betaal je dan niks voor updates.
Wel een aandachtspuntje dat ik in eerste (regen) dagen ontdekt heb: niet zomaar je raam open doen want er zit geen regengoot boven je raam. Goede kans dat je een partijtje water binnenkrijgt.
Maar wat een genot: het valt me op hoe stil de Cactus is. Behalve als ik eens lekker doortrap bij het optrekken, maar dan hoor ik een heerlijke roffel van de 3C. En daarnaast de stabiliteit: zelfs bij 160 kmh voelt de Cactus zeer stevig en stabiel (dat is qua snelheid dan wel ongeveer de max van de VTI 82).
Al met al zeer tevreden over de eerste dagem met deze auto. Later meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.