Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2015) #8

autoreview

Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2015)

Signalement

UitvoeringC4 Cactus PureTech 82 Shine
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst3 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zij prikt helemaal niet

  • 3 km

Ik zal eerst mijn auto aan u voorstellen.

Het is een C4 cactus 82 ETG (semi automaat) SHINE
Leren Habana bekleding
Kleur Blanc Banquise
Panorama glazen dak
Digitale tuner DAB+
Pack city park
E touch (SOS en assistentie)
16 inch zwarte licht metalen velgen
2 jaar extra garantie

Na 19 maanden in deze auto gereden te hebben, kan ik alleen maar zeggen dat zij erg goed bevalt.
Natuurlijk zijn er wat min puntjes maar die zal ik gedurende deze review behandelen.
Het is een zeer comfortabele auto die goed met het verkeer kan meekomen ondanks dat zij maar 82 pk heeft, nou ben ik in de loop der jaren wel een rustige rijder geworden, een snelheids duivel zal wel wat meer pk's willen.
Ook wat betreft ruimte ben je in deze auto goed af, ik ben 1.83 lang en weeg 120 kg maar zit goed en ruim achter het stuur.
Zij heeft een soepel afgestelde vering (bekend van Citroën) die korte hobbels wel doorgeeft, maar ook bij lange vakantie ritten kom je niet dood moe uit de auto.
Van af nu zal ik proberen alle aspecten van de auto puntsgewijs te behandelen.

De motor:

Dit is een stille 3 cilinder met 82 pk die goed zijn werk doet en best rap versnelt als je hem op zijn staart trapt, ik heb nog geen olie hoeven bijvullen, en dat hoor je van andere merken wel eens anders.

De ETG:

Dit is al mijn tweede versnellingsbak in de eerste zat een productiefout, (een stangetje zat verkeerd gemonteerd) maar dat is de auto niet aan te rekenen.
De bak schakelt goed , snel , en zonder schokken, alleen als je rustig wegrijd heeft hij een dipje tussen de eerste en tweede versnelling, geef je gelijk wat meer gas dan gaat ook dit probleemloos, je kunt het schakelen zelf beïnvloeden door met de flippers aan het stuur aan de gang te gaan, maar in de praktijk gebruik je dit alleen maar in de bergen, de auto schakelt namelijk vrij snel weer naar de versnelling die zij beter vind.
In mijn vorige auto kon je de ETG handmatig zetten en dan moest je zelf met de flippers schakelen, maar dat kan in de Cactus niet.
Voor een snelle inhaalactie kun je de kik douwn gebruiken door het gas helemaal in te trappen, dan schakelt hij ook terug.
Wel een groot nadeel is het langzaam rijden, met name in de file, dan schakelt hij constant tussen de één en de twee en dat is erg vervelend, beter is iets afstand houden op de voorligger en dan weer een stukje rijden.
Maar ik heb een paar maanden (wachten op de nieuwe versnellingsbak) met een handgeschakelde Cactus gereden en ik was erg blij toen ik mijn ETG terug had.
Conclusie is dat ik als fan van een automaat de ETG goed bevalt.

Het S(tart) en S(top) systeem:

Gelukkig kun je dit uitzetten, want dat is een ramp, bij de diesels gebruikt Citroën een systeem dat werkt met een dynamo, en dat werkt erg goed, maar bij de benzine motoren gaat dit op de start motor en dat werkt waardeloos.
Bij het stoplicht gaat het nog wel, je moet niet te snel willen, want dan ga je met een grote schok voorruit, in de file is het echt een ramp.

Het interieur:

Dat ziet er goed uit, de stoelen hadden voor mij wel van volledig leer mogen zijn, maar dat is persoonlijk.
Het zit allemaal degelijk in elkaar, geen kraakjes, piepjes of rammeltjes, ergonomisch is het in mijn ogen ook dik voorelkaar, is het handig om bijna alles via het beeldscherm te bedienen kom ik zo op terug.
Wat ik wel erg mis uit mijn vorige C3 is de Zenith voorruit, dat is in de Cactus niet mogelijk i.v.m. de passagiers air back, waardoor de daklijn erg laag is en je diep voor over moet buigen bij hoge stoplichten.

Het Touchscreen:

Ik weet niet of u wel eens een heel goedkoop tablet gebruikt heeft, dat is dit touchscreen, erg traag en soms moet je een paar keer drukken wil het reageren.
Nu snap ik ook wel dat alle waar naar zijn geld is, maar een beter scherm zullen de kosten ook niet zijn.
Er is best wel veel commentaar over de vele handelingen om bijvoorbeeld de temperatuur in te stellen, maar daar ben ik het niet mee eens.
Je moet even de weg weten, en dan gaat dat best snel.
De audio werkt goed en in deze uitvoering met 6 boxen ben ik zeer tevreden over het geluid, ook muziek luisteren via een stick in de USB aansluiting is goed, het streamen van af mijn telefoon heb ik niet geprobeerd, maar dat zal ook wel werken, want bellen via de bluetooth werkt goed. (Windows telefoon)
In het begin miste ik nog een CD speler, maar sinds ik wat CD's op een USB stick heb gezet, (ik ben niet zo handig in die dingen) is dat ook geen probleem meer.
De ontvangst van de DAB radio is goed, soms krijgt hij geen signaal, maar dan neemt de FM het moeiteloos over.

De Navigatie:

Als je je bestemming hebt ingevoerd dan werkt hij erg snel, ook als je om wat voor reden afwijkt past hij zich erg snel aan, maar voor je je bestemming ingegeven hebt ben je wel even bezig, je moet de stad vaak tot in het stadsdeel aangeven, anders is het adres onbekend (bij grote steden), als je die niet weet is het knap lastig, ook voor het invoeren zijn er handigere systemen op de markt maar Citroën houd al jaren dit aan.
Handig is dat het in het dasboard is verwerkt en dat je geen los scherm hoeft op je voorruit, en ik moet zeggen hij heeft mij altijd gebracht waar ik wezen wou.
Wat ik wel schandalig vind is dat je voor een kaartupdate 149 euro (heel Europa) moet betalen en dan krijg je kaarten van een jaar oud, ik heb net nog even gekeken, update 2-2016 met kaarten van Q4-2015, dat is bij andere merken niet anders, maar het blijft in mijn ogen diefstal.

E-Touch:

Dit zijn twee knoppen één voor SOS bij een ongeluk, hiermee krijg je gelijk contact met de hulpdiensten, en de andere is voor Citroën assistance, dit heb ik al gebruikt bij de problemen met mijn versnellingsbak, en ik moet zeggen dit werkt perfect, na het indrukken krijg je de centrale aan de lijn, en die zien gelijk welke auto, wie de eigenaar is en de precieze locatie van de auto.
Ze werken snel na indicatie van het probleem sturen ze gelijk assistentie.

Pack city park:

De achteruit rij camera is ideaal, en zou ik niet meer willen missen, het werkt goed en bij achteruit inparkeren kijk ik eigenlijk alleen nog maar op de camera.
Het automatisch fileparkeren heb ik maar één keer gebruikt, puur om te ervaren hoe het werkt, en ik moet zeggen leuk, en als je niet zo handig bent in file parkeren top, maar door de achteruit rij camera gaat het zelf doen net zo snel.

De minpunten:

Die zijn er eigenlijk niet zo veel en erg persoonlijk.
De achterruiten kunnen niet naar beneden, maar tegenwoordig met airco mis je dit ook niet zo, achter passagiers zullen dit eerder missen.
Je moet de knop van de voor ramen ingedrukt houden om ze open of dicht te doen, dat is wat ouderwets.
Het stuur is wel in hoogte maar niet in diepte te verstellen en dat vind ik wel een gemis, niet overkomelijk, maar dat kan anders.

Wat ik de auto niet kan aanreken is dat ik een paar maanden op een nieuwe versnellingsbak heb moeten wachten, wat absoluut een slechte zaak is, de garage kreeg ook steeds verkeerde informatie, en nieuwe aflever datums maar alles wat er kwam geen versnellingsbak, de garage valt hier ook absoluut niets te verwijten.
Ik heb na twee maanden de importeur maar eens gebeld en het enige antwoord was, wij kunnen niets voor u doen.
Ik ga er maar van uit dat dit dubbel pech is, want voor de rest ben ik dik tevreden.

Eind conclusie:

Ik ben een zeer gelukkige eigenaar van een C4 Cactus, die af en toe wat stekeltjes opzet maar zeker niet prikt en ik zou op dit moment geen andere auto willen.
Bij betrouwbaarheid geef ik hem toch 4 sterren ondanks de versnellingsbak, dit was een productie fout bij de toeleverancier en is Citroën niet aan te rekenen, in mijn ogen.
Ik hoop dat het niet een te lang verhaal geworden is

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.