Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2014) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Cactus PureTech 82 Shine |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 34.500 km |
Eerste km's zitten erop
- 2.000 km
Na een Honda accord Tourer 2,2 i-ctdi en Honda stream 2,0 es (dure onderdelen) waren we het zat. Er moest een hele nieuwe komen. De Cactus viel mijn vrouw al een tijdje op... Dit moest 'm worden!
Groot genoeg voor 2 kinderen (bijna 2 en bijna 7), redelijke kofferruimte (356L), ok je gaat er flink op achteruit, maar een dakkoffer is eventeel een optie voor een langere vakantie met de auto. Compacte buggy gekocht (mountain buggy) heel handig inklapbaar tot een mooi pakketje.
Een 3e kindje is eventueel ook mogelijk, er passen (al is het net aan) 3 kinderstoeltjes op de achterbank (isofix). Hij is bv breder op de achterbank dan een accord tourer en honda stream!
Een paar puntjes van kritiek had ik wel, maar heb ik verder geen last van:
Het missen van een ontwasemingsrooster bij de passagierszijde: Ontwasemen gaat goed, geen last van! (behalve als je"erg" nat instapt)...
Aanvulling:
Er zijn links en rechts 2 kleine roosters op het dashboard aanwezig die blazen richting de zijruiten.
Achterbank niet in delen neerklapbaar, nooit gebruik van gemaakt bij andere auto's, dus ook geen punt bij de cactus die het niet heeft.
Na zo'n 1e maand rijden merk je wel dat het een vrij lichte auto is. Herken je aan sommige wegen waar het onderstel niet heel volwassen mee omgaat. Sommige schreeuwen het uit dat het een ongelooflijk geveerde auto is, maar mijn Peugeot 306 "zweeft" beter over de weg, de Cactus is een stuk stugger.
Het rijden gaat overigens redelijk soepel, automatische robotbak schakelt goed, niet het meest verfijnd helaas, zeker van 2e naar 1e versnelling (laat ik nog naar kijken). Kickdown gaat ook goed, best vlot voor "maar" 82 paardjes onder de kap en versnellen op de snelweg gaat ook gewoon normaal, sportauto is het niet. Bv wel sneller dan de Civic sport HB 1,4 dsi (2007) die we ook hebben gehad. (gewicht vd Cactus is maar 950kg). Remmerij is met massieve schijven voor en trommels achter gewoon goed, sta binnen een tel stil.
Zelfs een topsnelheid van 180km/h gehaald, met een paar zware collega's (vlakke weg, geen overig verkeer), grappig was dat ik met de flipper niet terug naar het 4e verzet kon (geen Honda toerenmonster).
Heel handig en leuk en niet zo handig en valt tegen:
Automatische hill hold system werkt goed en is echt handig, gewoon voet op de rem en gaan, je rolt niet meer achteruit.
Navigatie is ook erg handig en werkt redelijk.
Het 7" info scherm is leuk en je kan er heeel veel mee instellen, maar aangezien ik er niet zoveel in rij is het wel eens zoeken.
Panorama dak is leuk voor de kids (voor mij hoefde het niet).
De Led dagrijverlichting vind ik erg stoer en de automatische licht/regensensor werkt ook goed.
Redelijk geluidsysteem (Shine dus hebben 6 speakers) verwacht geen Bose klank ;-)
Start/stop systeem zet ik meestal gelijk uit, heb ik heel snel ruzie mee. Zeker voor een rotonde waar je ff moet wachten of file. Poef motor uit en helaas is het niet het snelste systeem en dan icm de robotbak is het geen succes.
Slechts 1 bekerhouder in het midden voor de handrem, niet heel handig, dit kan beter! (wisten we wel bij aanschaf). Wel grote portiervakken waar een hoop zooi in kan en het (niet gekoelde) dashboard kastje.
Verder is de bluetooth en de usb(2x) en aux erg handig, dus genoeg connectiviteit en het werkt goed, nummers kun je op het stuur vooruit scrollen bv.
update: ben de achteruitrijcamera vergeten te melden, erg handig en is in het donker van mindere kwaliteit, weet niet of dit bij andere auto's ook is...???
Verbruik valt nog wat tegen, gemiddeld 1:15,9 (BC) (winter)
10 April 2015: Km stand 13500
Vakantie voor de boeg! Midweek Frankrijk (huisje)
Goed nieuws, alle bagage paste in de kofferbak onder de hoedenplank. Mee gingen oa 1 grote sporttas, 2 kleinere sportassen, bedje en opvouwbaar matrasje, de mauntain buggy, speelgoedtas (2x), jassen, schoen/laarzen, nog wat klein grut wat je her en der tussen kunt proppen. Boodschappentassen en wat snuisterijen voor de kids achter de voorstoelen.
Tsja gelukkig gaan we met de zomervakantie vliegen. Tent enz zal niet passen, dakkoffer zal dan wel nodig zijn.
Verbruik deze vakantie was over 1300 km 1:17,8 (BC). Gewoon wel doorgereden, heenweg binnendoor (80km/h-100km/h), terugweg via tol.
Het verbruik is aan het zakken, we rijden gewoon met het verkeer mee en zijn geen sukkelaars. Als je echt boven de 1:20 wil halen gemiddeld kan je net zo goed gaan fietsen :-)
Stoelen vallen wat mij betreft door de mand, te zacht en last van m'n billen en rechterbeen (ondanks cc). Hebben moet ik zeggen wel langer aan een stuk doorgereden omdat mijn jongste wat ouder is en minder zeurt ;-)
Keep you posted!
Update
- 22.500 km
Auto doet het redelijk goed, binnenkort voor haar eerste beurt.
We laten de robotbak nakijken/resetten. Optrekken gaat nog weleens bokkerig de laatste tijd. Zeker met optrekken op een lichte heuvel is het gas niet fijn te doseren...
Verbruik is Gemiddeld zo'n 1:16,6
Beurt is uitgevoerd, geen bijzonderheden, het bokkige karakter (soms) is niet echt ondervonden.
Kathalysator word besteld ivm terugroepactie.
Verbruik niet veel in veranderd de laatste tijd.
katalisator
- 27.500 km
Inmiddels is de katalisator vervangen door een beter exemplaar. Schijnbaar ging bij sommige Cactussen een lampje branden (uitlaatgassen?).
Bij mij niet maar omdat er een onder zat van een bepaalde serie werd deze preventief al vervangen.
Ook is er een deurrubber beter vastgezet en aan de rechterzijde vervangen. Nu geen/nauwelijks gefluit meer in de auto door een harde wind/storm...
Update
- 31.500 km
Inmiddels weer wat km's verder, auto blijft het goed doen.
Gemiddeld verbruik blijft op zo'n 1:16,1 (BC) hangen.
Bokkige karakter met wegrijden blijft, zal dealer weer eens informeren. Lees dat er toch iets met software kan worden gedaan.
Ook lees ik dat er bij iemand een motorsteun is vervangen.
Vuurwerkschade is gerepareerd. Zaten 2 putten in de deur door laten we zeggen wat zwaarder vuurwerk dan is toegestaan. Zo diep dat de deur is gespoten.
Vaarwel C4 Cactus + Eindoordeel
- 34.500 km
We hebben een goede deal kunnen maken en zwaaien onze C4C uit.
DS3 So Chic S&S 110PK handbak komt ervoor terug!
Eindoordeel, te beginnen met de minpunten:
De cactus is een fijn rijdende auto met helaas toch wat puntjes.
-Echt heel zuinig is ze niet. We hebben gemiddeld 1:16 op de BC genoteerd. We rijden gewoon met verkeer mee en sukkelen niet naar huis na het werk ;-)
Op vakantie wel de 1:18 tevoorschijn kunnen toveren...
-Vervelende trage start stop systeem, deze zetten we in de meeste gevallen direct uit (als dat direct lukt).
-Vervelende soms gevaarlijke ETG, schakelt te snel naar een hogere versnelling.
-Vering vind ik soms onder de maat, aan alles merk je dat de DS3 die we nu hebben meer volwassen rijd.
-Windgevoelig.
-Schokkerig/stuiterend optrekken (producteigenschap jaja).
-Geluid van de radio is ondanks de (6) speakers maar net aan.
-Achterbank niet in delen neerklapbaar (ons stoort het niet, ik heb nog een C5 break)
-Zitting is eigenlijk net te vlak voor mij (niets aan gedaan, mijn vrouw rijd er in), maar op vakantie na 200 km al last van een stijf been en moest ik echt stoppen. Ik heb een normaal postuur (1,80m en 80kg)
En dan nu de positieve puntjes:
-Uitstraling! Wat een leuk ding om te zien...
-Complete uitrusting (shine).
-2x USB en Bluethooth
-Goedkoop in verzekering en MRB (950kg).
-Duidelijke verlichting van de standaard lampen.
-Sportief geluidje van de toch wel pittige 82 pk 3 cylinder motor.
-Ruimte is best ok met 2 kinderen (2 en 7 jaar oud), 3e kindje zou ook net kunnen passen. (brede achterbank).
-Leuke layout van het dashboard met de digitale schermpjes en handig navigatiesysteem!
Onder garantie zijn vervangen:
-katalysator (terugroepactie)
-Deurrubbers (fluittoon)
Al met al dus geen etg voor ons meer.
De Cactus was snel vergeten na het rijden in de DS3. Ruimte hebben we niet perse nodig en hebben weer een fijne handbak, zelfde motor maar nu met turbo en dat merk je. Wat een kart om in te rijden met een fijne wegligging en zuinig! 1:17!
3D lichtpakket met xenon voor en hele batterij aan LED en dus 3d lampen achter.
Navigatie confort plus, met bluethooth/usb,
Betere camera voor achteruit rijden.
Hifi system met woofer en center speaker
Enzzz.
Review zal ik tzt na wat meer km's maken voor de DS3
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.