Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2014) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Cactus PureTech 82 Shine |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Eerste ervaringen
- 1.500 km
Twee weken en 1500 km Cactus-ervaring.
In juli besteld, twee weken geleden geleverd.
e-VTi 82 ETG Shine-uitvoering, Olive brown met Velours habana club interieur.
De eerste indrukken: strak sturende auto met een prachtig interieur. Elke dag weer een feestje om er in te stappen.
De auto is superstil en comfortabel, een echte cruiser. De 82 pk zijn ruim voldoende om de 950 kilo lichte Cactus vlot te laten accelereren.
De ETG-versnellingsbak voldoet, maar heeft vooral bij rustig optrekken vanaf stilstand een te grote vertraging bij het opschakelen van 1 naar 2. Net niet irritant, maar vergt wel gewenning. Je kunt ook handmatig op- of terugschakelen met de flippers aan het stuur.
Dat heeft echter slechts een zeer tijdelijk effect, de automaat neemt het meteen weer over. Ik ben benieuwd hoe dat werkt als je in de bergen op de motor wilt afremmen.
Lof verdient de cruise control, handig te bedienen vanaf het stuur, mooi zichtbaar op het eerste scherm met de snelheidsmeter en via het ‘ tweede scherm’ te programmeren met een zestal vooraf vastgelegde snelheden.
Bijna alle instellingen en bedieningen van de Cactus verlopen via dat ‘ tweede scherm’, high tech, maar niet onverdeeld handig. Je moet veel tussen de schermen schakelen als je verwarming, radio, boordcomputer, navigatie wilt bedienen. Qua verkeersveiligheid niet ideaal. Het leidt makkelijk af van de weg.
Over de navigatie kan ik kort zijn, zeker geen ‘ state of the art’. Kaartmateriaal niet up to date, de doorgaande weg van de nieuwbouwwijk die er toch echt al meer dan twee jaar ligt , kent ie niet. Verder is de navigatie niet in staat de verkeersinformatie ( TMC) mee te berekenen in de verwachte reistijd. Ik ben maar teruggevallen op de TomTom op m'n Iphone.
Het benzineverbruik zal ik bijhouden in een verbruiksmonitor. Ik denk dat dat 1 op 17 a 18 wel het best bereikbare is. Prima waarde overigens voor het formaat auto.
Voorlopige slotsom: heerlijke auto met een uiterlijk waar veel koppen voor gedraaid worden. Comfortabel en strak sturend, maar wel met enige praktische minpuntjes.
Per saldo een 8. En dat was overigens ook het cijfer dat Top Gear aan de Cactus gaf ( 16 uit 20), dus in goed gezelschap.
5000 km verder: formidabele auto
- 6.500 km
Inmiddels 5000 km , waarvan ruim 2000 trip naar de sneeuw, verder.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de Cactus voor zijn afmetingen en prijs een fomidabele auto is. Het zit- en rijcomfort is prima, en dat is bereikt zonder de “ Freude am Fahren” geweld aan te doen. De Cactus rijdt en stuurt lichtvoetig en scherp.
Mijn twijfel over de ETG-bak in de bergen is weggenomen. Bij terugschakelen om af te remmen op de motor houdt de bak de vertraging vast totdat weer gas gegeven wordt. Prima!
Dan nog even over de ETG-bak zelf. Ik begrijp alle gezeur over dit type versnellingsbak niet, in de praktijk doet de bak 90% van de tijd wat die moet doen, in 5% van de overige tijd kun je door te flipperen zelf ingrijpen en de overige 5% neem je de soms wat onhandige timing van het schakelmoment voor lief.
Bedenk daarbij dat je de automatische bak gratis krijgt! Welke vergelijkbare middenklasser heeft dit te bieden?
En het verbruik: op de snelle wintersportrit ruim 1: 15 en en bij doorsneegebruik rond de 1:17. Ik vind het prima en doe geen moeite meer voor 1:20.
Valt er nog wat te wensen?
- 30.000 km
Heb er inmiddels 30.000 km op staan.
Bij 24.000 eerste beurt laten uitvoeren. De twee motorstoringsmeldingen, die overigens ook wel weer snel verdwenen uit het display, bleken te maken te hebben met een niet goed werkende katalysator. Uiteraard onder garantie en met een spoedbestelling een dag voor de vakantie nar Italie vervangen. Prima service van Visscher Culemborg.
Er zijn inmiddels zoveel goede reviews van de Cactus verschenen dat ik daar weinig aan toe te voegen heb.
Eerder heb ik de Cactus gewaardeerd met een 8, voor een 9 of 10 zou een 110pk-uitvoering met een iets meer verfijnde automaat de auto op een nog hoger niveau tillen. En verder: binnenverlichting boven de achterbank zou ook wel fijn zijn. Maar ja, dan hebben we het natuurlijk wel over heel klein ongemak.
Conclusie bij km. 30.000 : heerlijke auto, zuinig en comfortabel, elke dag een plezier om mee te rijden!
Update na tweede onderhoudsbeurt
- 55.000 km
Een paar weken geleden bij 52500 km tweede onderhoudsbeurt laten uitvoeren.
Sinds vorige beurt eenmaal bij de dealer geweest, motorstoringsmelding in dashboard, verholpen door nieuwe bougies in te draaien.
Verder geen enkele wanklank over de Cactus.
Met 500 euro onderhoudskosten op 50000 km is de Cactus ook in onderhoud geen dure auto.
Benzineverbruik schommelt tussen 1:16 en 1:17.
Ook na 55000 kilometers blijft mijn oordeel een dikke 8!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Shine (12 mnd BOVAG-garantie)
- 2018
- 59.006 km

Citroën C4 Cactus 1.2-82pk e-VTi 'Shine' AUTOMAAT ! Heerlijke comfortabele hoogzitter met automatische versnellingsbak ! Autm. airco, camera, navigatie, telefoonvoorb., digitaal dashboard, LM wielen, trekhaak etc.
- 2015
- 93.365 km

Citroën C4 Cactus 1.2 VTi Feel
- 2014
- 148.093 km