Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2014) #2

autoreview

Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2014)

Signalement

UitvoeringC4 Cactus PureTech 82 Shine
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst34.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

comfortabele cruiser

  • 15.000 km

In een notendop 34 jaar rijervaring, startend in 1980: Renault 4, Golf Ls, Golf rabbit, Talbot Horizon, Mazda 323 station, Mazda 323 station, Suzuki lj80, Renault Espace, Mitsubishi spacestar, Honda CRV, Honda CRV, Honda CRV, Honda civic 1.4 sport ..... en nu dan uiteindelijk .... een Citroen, ..... een Cactus.

De afgelopen10 jaren heb ik met veel plezier in Honda's gereden want ze lieten me nooit in de steek. Toch was ik op zoek naar iets anders, iets verfrissends, iets tegendraads maar het moest wel zuinig, compleet, hoger en leuk uitzien. Nou dan kom je vanzelf bij de Cactus van Citroen uit.

Mij is nog altijd niet duidelijk waarom ze deze auto 'Cactus' gedoopt hebben want nergens, nog in zijn verschijning noch in zijn karakter heeft hij iets gemeen met deze plant. Ik vind dat deze naam eerder afbreuk doet aan deze auto te meer wij in het Nederlandse ook nog eens de herinneringen hebben aan een zekere 'meneer Cactus', maar dat terzijde. Nu het vehikel.

Het is even wennen als je van de lage Honda civic 1.4 sport overstapt naar de Cactus. Het begint al bij het instappen, niks bukken en inkruipen maar gewoon beentje voor beentje en je ploft neer in een heerlijke fauteuil. Er wordt wel eens gezegd dat zachte stoelen slecht zijn bij lange ritten, nou daar merk ik dus niks van want voor het eerst sinds jaren kan ik pijnloos uren rijden. Dat was bij andere automerken beslist anders. De dashboard is teruggebracht tot een digitaal display waarop vooral de snelheid te lezen is en een tablet waarmee je alle functies bedient: climat, verbruiksinfo, audio, mobieltje en routeplanner. De bediening van deze tablet heeft soms drie of vier lagen, dit houdt in dat er soms nog al getipt moet worden voordat je bij de gewenst functie bent. Maar gelukkig werkt het wel allemaal erg intuïtief en na enkele ritjes weet je precies hoe het werkt.
Het rijkarakter van de Cactus is ronduit comfortabel te noemen. De auto is heerlijk geveerd en neemt hobbels en oneffenheden met speels gemaak dit in tegenstelling tot de Civic sport. Snel accelereren zit er bij deze auto niet in. Dit komt enerzijds door zijn beperkte vermogen (82 pk) en door de geautomatiseerde schakelbak. Maar daarvoor heb ik deze auto ook niet gekocht. Deze auto heb ik aangeschaft voor mijn bijna wekelijkse ritten vanuit Limburg naar de kust om te gaan surfen en daarvoor is deze auto zeer geschikt. Niet alleen zijn heerlijke stoelen en heerlijke vering maar ook de stille motor en de prima audio-installatie maken het cruisen tot een waar genot. Wat laadruimte betreft moet de Cactus het afleggen tegen de magic-seats van de Honda civic maar hij biedt nog altijd genoeg ruimte voor onze twee middelgrote honden en enkel grote bagagetassen.

De 1.2 motor is geen sprintwonder en ook geen krachtpatser maar doet het goed bij deze lichtgewicht auto (960kg). Dat is goed te merken in het verbruik want de lange ritten naar en van de kust rijdt hij met gemak 1 op 20.

Tot slot: de Cactus is niet alleen gunstig in aanschafprijs maar door zijn lage gewicht ook in verbruik, wegenbelasting en verzekeringspremie.

update: 30 april 2015 en 15000 km verder:
Het is nog altijd een feest om met deze auto te mogen rijden en dan heb ik het vooral over lange stukken op de snelweg. Om lekker te kunnencruisen (110-120km/u) hoeft het toch kleine motortje geen noemenswaardige inspanningen te leveren. Dat wil zeggen: het blijft heerlijk rustig in de auto en zonder motorgeluidsoverlast kan ik genieten van de muziek of een gesprek voeren. Dat was bij de Honda Civic wel andere koek.
Het verbruik valt mij enigszins tegen: de verwachte 1 op 20 haalt hij echt niet of ik moet al met een snelheid van 90 km/u gaan rijden maar dat is mij al te gortig.
Niet alleen het audiocomfort is nog steeds geweldig maar ook het zitcomfort is mega. Ook bij lange ritten geen last meer van pijnlijke rug of tintelende benen.
Wat de digitale ondersteuning betreft:
de parkeersensoren: werken prima en zijn een echte aanwinst :)
de achteruitkijkcamera: werkt prima en is een echte verrijking maar ..... in het donker heb je er niets aan :(
automatische inparkeerhulp: toppertje!! In het begin was het best eng maar nu is het echt kikken :)
routeplanner: werkt prima, incidenteel is hij de weg kwijt maar dat overkwam mij ook wel eens met mijn Garmin en Tomtom.
ook iets negatiefs?: ja, soms heeft de software moeite met opstarten ... dit verhelpt zichzelf na een nieuwe opstart binnen enkele seconden ..

conclusie: eerste 15000 waren heerlijk! Nu de volgende 15000km.
Och ja, wordt mijn volgende weer een Cactus?
Nee,...huh? Over enkel jaren wil ik voor de nieuwe Aircross of DS4 gaan maar dan moet deze wel mijn 1200kg zware caravan kunnen trekken.

25 duizend heerlijke, zorgeloze kilometers

  • 25.000 km

precies een jaar verder heb ik het vijfentwintigduizend kilometer punt bereikt. En dit waren vijfentwintigduizend heerlijke kilometers!!!
Korte opsomming:
- never nooit pijnlijke rug na lange ritten ..
- heerlijk stil ...
- genoeg pit en snelheid om lekker mee te kunnen in het verkeer...
- mooi audiogeluidje ..
- goed functionerende routeplanner ....
- automatische inparkeren en start-stop systeem werken voortreffelijk ..
- automaat bevalt super ...

Minpuntjes?? .... ja
-in de software van het 7-inch zitten nog wat bugs maar er wordt een nieuwe update opgezet..
- als ik 130 km rij en er staat een harde wind vanuit een bepaalde hoek dan wil er wel eens een irritante fluittoon ontstaan...
- airco legt een groot beslag op verbruik en power ..

probleem: over 5 jaar wil ik met mijn 1200 kg zware caravan gaan trekken. Helaas kan en mag mijn Cactus dit niet doen. Waar moet ik dan voor gaan .... help!

Heeeeeeeerlikke auto

  • 32.000 km

Onlangs is mijn Cactus naar de garage terug geweest omdat vanuit de fabriek de katalysator vervangen moest worden. Voor de rest "no problems". Het is nog steeds een feest om met deze auto te mogen rijden. Inmiddels wordt ik minder nagekeken omdat er steeds meer Cactussen in het straatbeeld verschijnen.
Omdat ik een zwaardere caravan heb gekocht, ben ik wel naar een opvolger van mijn Cactus aan het kijken. Er zijn momenteel twee kandidaten: Citroen C5 cross en de Honda CRV 1.6 D 2wd. Maar voorlopig blijf ik happy in mijn Cactus.

verkocht

  • 34.000 km

Na 34000 heerlijk en probleemloze kilometers heb ik mijn Cactus ingeruild. Onze regelmatige bezoeken aan Zeeland waar onze caravan staat en het bezit van twee honden stelde ons vaak voor een praktisch probleem: ruimtegebrek.
Het ruimteprobleem werd nog eens versterkt door artrose van een van de honden, het niet deelbaar neerlaten van de achterbank en de hoge rand van de laadruimte.
Ik heb nog een C5 tourer diesel overwogen maar deze is te duur in aanschaf, onderhoud en kilometerprijs.

Jammer dat er (nog) geen Cactus stationwagon bestaat want dan was die het beslist geworden!

Nu is de keus gevallen op een Toyoya Auris Tourer Sport hybride ...... ben ik ook blij mee!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.