Citroen C4 Cactus PureTech 82 Feel (2015) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Cactus PureTech 82 Feel |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 6.500 km |
KM-stand laatst | 57.000 km |
Automaat !?
- 53.300 km
Omdat mijn vrouw volgens haar rijopleiding enkel met automaat mag rijden zochten we naar een niet te grote wagen met automaat . We kwamen uit bij de cactus die we toevallig voor een dealer zijn deur zagen staan als jonge occasie . Donker grijs met rode spiegelhouders . Mijn vrouw was er direct gek van . Een voorzichtige testrit was bepalend en de koop werd gesloten .
De wagen is een 1.2 l benzine met 82 pk met automatische versnellingen dus en met bouwjaar okt.2015 . Er stonden 6300 km op de teller en dat op datum van okt.2016 . Ik gebruik de wagen enkel voor boodschappen , uitstapjes en reizen . Geen woon/werkverkeer daar ik op rust ben . Als ging vlot en zonder problemen . Vrij stille motor en comfort binnenin is ook aanvaardbaar . Enkel kleine hobbels , tramsporen of viaductrichels geven wat hardere klappen . Of een kasseiweg , dan dreunt en trilt er wel wat , zoals de deuren , die rammelen er duchtig op los . In de garage hebben ze eenmaal een deurslot terug moeten vast zetten na een reis door Oekraïne , ze zeggen iets van Belgische wegen ( terecht ) maar moet je eens door Oekraïne rijden .
Het onderhoudsschema volg ik niet naar de letter . Er staat om de 30 duizend een beurt ..maar ik laat twee keer per jaar een beurt geven, om de zes maanden dus . Voor de reis ‘s zomers en net voor de winter . Wat de dealer ook beweert , ik eis het . De kosten voor een kleine beurt zijn amper hoger dan 100,- . De grote beurt op +/-30 duizend km was iets meer dan 300,- .
Het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer is 6 l / 100 km , of iets van 1 l op 16,7 km. Dat gaat niet naar boven of naar beneden als ik dat even check tijdens een lange autostrade rit . Maar ik ben een zeer rustige rijder en mijn vrouw nog rustiger , zonder anderen te hinderen natuurlijk . Deze wagen leent zich niet tot sportief rijgedrag . Zeker de automaat niet . En dan komen we bij de ergernissen en er is al over geschreven : die automaat . Die heeft me al dikwijls de schrik van mijn leven bezorgd . Bv , je staat op een kruispunt zonder lichten en je wil snel de weg op links of rechts tussen de drukte dan duurt het wel even voor de automaat reageert ondanks dat je het gaspedaal indrukt . Gek genoeg bij groenlicht en veilige situaties heb ik er zelden last van . Ook nog , sinds een jaar of zo’n 10 duizend km geleden begint de auto bij vertrek , in eerste versnelling dus , te stotteren . Naar 2de gaat het weer vlot , nou ja vlot ..het is geen dsg7 . Ook in file rijden bij lage snelheid en dat is meestal in 2de begint die te bokken en wordt je heen en geslingerd . Bij snelheden tussen de nul en de 10 km/ u . De garage vindt uiteraard niets of eigen aan dit type wagen . Na bijna 4 jaar hebben we het wel gezien met deze auto en kijken we uit naar een volgende . Wat groter en meer reis comfort voor de vele lange reizen . Maar wel een automaat en ik lonk naar VW Passat of Golf . Ik had ooit een Octavia combi 1.6 tdi met dsg7 . Een droom was dat maar wegens omstandigheden vroeg van de hand gedaan . Inmiddels is het lezen over ervaringen hier op de autoweek site .
Ik laar dan wel iets weten binnen enkele maanden . Hou het veilig !
Opvolger. .!?
- 57.000 km
Haha , toch nog gekozen voor een Cactus maar dan het vernieuwde model , bouwjaar juni 2018 . Omdat ik één zag staan voor leuke prijs . Zwart van kleur met witte accenten ( rond mistlichten en onderaan voorportieren ) .
Ik geef dan wel een relaas als er wat kilometers mee gereden zijn maar testen schrijven van verbetering op verschillende punten ( automaat , geluidswering , ...ea.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.