Citroën C4 Cactus PureTech 82 Feel (2015) #2

autoreview

Citroën C4 Cactus PureTech 82 Feel (2015)

Signalement

UitvoeringC4 Cactus PureTech 82 Feel
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf8.400 km
KM-stand laatst80.726 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Citroen Cactus Kilometers

  • 8.554 km

Vandaag de kenteken platen kunnen halen voor de geïmporteerd Citroen Cactus van mei 2015. Na bijna 5 jaar zeer voordelig gereden te hebben met de Chevrolet Sprak op LPG vond ik het tijd worden om iets luxer te rijden. Omdat ik de laatste jaren meer ben gaan rijden, begonnen de km in de Spark wat tegen te staan. Het is een kleine auto met dito weggedrag. Economisch gezien was de Spark uitermate gunstig. Weinig wegenbelasting en tanken voor minder dan 15 euro.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een 2e auto die in het gebruik qua kosten voordelig is en ook comfort bied. Na proef te hebben gereden met een Toyota Yaris Hybride en de Citroen Cactus was ik overtuigd dat het een Cactus moest gaan worden. Hoewel de Hybride technologie van Toyota mij zeker heel erg aanspreekt, was het weggedrag over de heuveltjes in de polder voor mij doorslaggevend. De Cactus gedraagt zich dan als een grote auto, heerlijk. Ik moet zeggen dat ik zeker ook verrast was door de pit van de 3 cilinder. Als je hem even goed intrapt dan wil hij echt wel vooruit. Met de Yaris moest ik erg wennen, omdat de motor op een zelfde toerental wordt gehouden bij versnellen. Dit geeft ook een andere beleving van autorijden.
Omdat we ook nog een Mitsubishi Space Wagon automaat hebben voor de vakantie kilometers wilde ik wel een auto die voordelig is in gebruik en liefst ook met een automaat. Omdat de Cactus maar 950 kilo weegt valt hij in de zelfde klasse als de Chevrolet Spark. In de wegenbelasting ga ik dus wat besparen. Nu nog afwachten wat het verbruik gaat doen, maar de Spark met 1:13,5 vond ik niet heel zuinig. Ik heb ervoor gekozen om de auto uit Duitsland te halen, omdat ik graag een ETG wilde en ook een achteruit rij camera. Deze was in Nederland 2e hands moeilijk te vinden. De enkeling die ik kon vinden waren meteen meer dan 18.000 euro. De achteruit rij camera vond ik wel een must omdat de Cactus niet uitblinkt in het overzicht naar achteren. In Duitsland stond voor mij een mooie rode met navigatie en ook nog een glasdak. Geen must maar altijd leuk. De winterbanden en de zomerbanden op mooie velgen maakte de auto helemaal compleet. Het is wel even gedoe om een auto uit Duitsland op te halen en bij de RDW een importkeuring te laten doen, maar het was het meer dan waard. Nu gaan we genieten van al het comfort wat de Cactus heeft te bieden. De ETG is even wennen, omdat bij het schakelen even al het vermogen van de wielen af is. Ik moet wel zeggen dat het heerlijk relaxt rijd, maar voor mijn jonge zonen is hij wat te sloom. Vergeleken bij de Chevrolet Spark is het een snelheidsduivel.

De eerste 2000 km

  • 10.355 km

Hierbij even een update van de rij ervaringen over de eerste 2000 Km. Ik moet zeggen dat ik super blij ben met deze auto. Autorijden is weer leuk geworden. Ook qua verbruik voldoet hij aan mijn verwachtingen. Deze auto is geen scheurijzer, maar een heerlijke relaxte auto. Zeker de ETG versnellingsbak leent zich niet voor scheuren. In andere review gelezen dat hij dan erg gek doet. Ja bij plankgas gaat hij door tot maximale toeren, maar met een beetje spelen met het gaspedaal doet hij precies wat ik wil. Ondertussen vind ik het zelfs af en toe leuk om super zuinig te rijden. De cruise control werkt ook perfect en de 6 zelf in te stellen voorkeuze vind ik ook heel handig. Waar ik alleen erg aan moet wennen is het achteruit rijden. Nooit eerder een achteruit rij camera gehad en dus moet ik erg wennen aan het groot hoek beeld. Objecten staan veel dichterbij dan ik verwacht. Goed kijken in de spiegels en soms ook over de schouder blijft voor mij wat comfortabeler.
Voor de afstand inschatting zou ik hem niet willen missen, hoewel de sensoren natuurlijk dit ook aangeven.
Samengevat: "Het waren 2000 heerlijke relaxte kilometers".

2 jaar later

  • 43.056 km

Nog steeds rijd ik met veel plezier in deze auto. Ik heb buiten het vervangen van lampje geen enkel probleem ervaren. Ook het verbruik vind ik nog steeds bijzonder zuinig.
Vandaag met autoweek op stap geweest om de nieuwe Cactus uit te proberen. Het is in veel opzichten een andere auto geworden. Hij is een stuk minder eigenwijs in zijn uitstaling. Ook leveren ze de auto niet meer met een ETG versnellingsbak, maar met een 6 straps automaat. Deze bak schakelt heel soepel en nodigt veel meer uit tot ongecontroleerd gaspendaal gebruik. Dit zal naar ik vermoed ook wel in het verbruik terug te vinden zijn. Ook is het gewicht toegenomen wat mogelijk ook het verbruik zal beinvloeden. Verder is de aanschafprijs wat hoger komen te liggen, maar hiervoor krijg je dan ook wel een nog comfotabelere auto. Er zit een nieuw veersysteem in de auto wat bij slecht wegdek formidabel de hobbel opvangt. Ook zit er de nodige veiligheidssystemen in. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar het werkt wel. Dus ik heb zeker stof tot nadenken, maar voorlopig nog maar even genieten van de 'oude' eigenwijze versie.

Klein probleem

  • 47.963 km

Zo vlak voor de vakantie van mijn zoon, waar ik de auto aan heb uitgeleend, ontstond er een probleem. Met het warme weer dus lekker de airco aan. Voor het stoplicht schakelt de motor uit. Omdat de airco warmte nodig had sloeg de motor hiervoor weer aan, waarop alle waarschuwingslampen spontaan aansprongen. Op het display motor storing en op het dashboard de oranje motor lamp. Motor even uit gezet en opnieuw gestart, maar dit hielp niet. Gewoon naar huis gereden, want ik was bijna thuis. Bij het uitstappen hoorde ik de ventilator van de motor heel hard gaan draaien. Na enkele seconden ging hij langzaam draaien, dus was ik in de veronderstelling dat hij wel automatisch zou stoppen. Na een uur kwam de buurvrouw melden dat de auto al heel lang lawaai stond te maken en inderdaad draaide de ventilator nog steeds. Maar even de accu losgetrokken om te voorkomen dat deze leeg zou raken. Volgende dag auto naar de garage. De oorzaak bleek een doorgebrand relais. Deze is vervangen en nu 5000 km verder geen probleem meer gehad. Kan gebeuren dat je een maandag ochtend onderdeel treft. Doet verder geen afbreuk aan de beleving. Ik vind het nog steeds een fijne auto om mee te rijden.

Nog steeds heel blij

  • 66.213 km

Zag dat het alweer een jaar geleden is dat ik iets over de auto heb gemeld. Ja als alles naar wens gaat, is er ook geen reden om wat te schrijven. Hij heeft in mei zijn eerste apk gehad samen met de onderhoudsbeurt. Gewoon de normale zaken. Ben nog steeds blij en tevreden met de eigenwijze Cactus. Bij verkeersdrempels gedraagt hij zich als een grote limousine en bij de benzinepomp als een brommer. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,7 blijf ik wel lachen. Mijn oude Kreidler was zeker niet zuiniger.

4 jaar verder 80.000km

  • 79.049 km

Omdat we weer een onderhoudsbeurt verder zijn schrijf ik maar weer eens een update. In corona tijd gaan de kilometers wat minder hard, omdat we meer thuis werken. Toch vond de Cactus dat hij service nodig had, omdat de kilometerstand daar aanleiding voor gaf. Voor de 80.000 kilometer beurt weggebracht. Geen klachten, dus normale beurt. Olie vervangen en multiriem vervangen. Achterbanden zijn 2,6 mm, dus daar moet over niet al te lange termijn wat nieuw rubber voor worden gekocht. Nog even laten zitten, omdat de ' vakantie' auto ondertussen 21 jaar oud is en hier en daar wat door corrosie wordt geteisterd. Aangezien de kids ook niet meer op vakantie meegaan is de mitsubishi spacewagon wel wat overkil voor ons 2-en. We denken eraan een ander wagenpark aan te schaffen. Helaas kan de Cactus maar tot 750kg trekken en dat is net wat aan de krappe kant voor onze vouwwagen.
Ja sorry dat ik daarover begin, maar over de Cactus kan ik weinig melden. Hij doet wat hij moet doen en naar mijn volle tevredenheid zoals al eerder beschreven. Dat maakt het ook lastig om afscheid te gaan nemen, dus wie weet volgen er nog veel meer updates.

Ingeruild

  • 80.726 km

De kogel is door de kerk. De Cactus is ingeruild op een BMW gran tourer en ook nog wel een 216d, of terwijl een diesel. Nooit gedacht een diesel te kopen, maar dat denk er zeker velen, waardoor ze relatief goedkoop zijn. Het is drie cilinder maar was enorm verrast over de rij eigenschappen. Maar het afscheid doet ook wel een beetje pijn. Echt een fijn auto aan gehad, maar het trekvermogen was te klein voor onze vouwwagen. Hopelijk gaan we net zoveel plezier beleven aan de BMW als we aan de Cactus hebben beleefd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.