Citroën C4 Cactus PureTech 82 Business (2016)

autoreview

Citroën C4 Cactus
Citroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 Cactus OfficieelCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 Cactus

Signalement

UitvoeringC4 Cactus PureTech 82 Business
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst9.700 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update: 15 000 km

  • 9.700 km

Hierbij een korte update... wij hebben de kaap van 15 000 km gepasseerd en ik heb nu winterbanden (Goodyear) onder auto. De Cactus bevalt nog steeds prima: ik heb geen op- of aanmerkingen. Ik ben ook tevreden met de dealer, Emerpark te Hilversum: vriendelijk en professioneel.

Eerste review:

Ik heb "mijn" (lease) Cactus in maart in ontvangst genomen en de kilometerstand is inmiddels rond de 10K, dus tijd voor een review...

Ter achtergrond: ik ben 50 jaar oud, getrouwd, geen kinderen, Randstad. Auto historie is "gevarieerd", o.a. Golf 1, Alfa 146, Lancia Ypsilon, Citroen Xsara (x2), Citroen Xantia, Renault Megane, BMW 3 touring, BMW 5 touring, Honda Insight -- primair lease auto's. Ik ben ook motorrijder (Kawasaki ZZR1400 en Kawa ZXR750, mijn oude circuitmotor).

Wij hadden een aantal vereisten voor een nieuwe auto:

1. ruimte (mijn vrouw is een fervente tuinier, dus vervoert veel planten, zakken tuinaarde etc en ik heb ook altijd spullen voor de motor of racefiets)
2. Trekhaak/fietsendrager
3. Lage bijtelling
4. "Fun" uitstraling
5. (Semi)automaat

Vermogen en wegligging waren voor mij minder interessant: daar zijn mijn motoren en het circuit voor.

Uiteindelijk gekozen voor de Cactus (82pk) Business Edition, en dan in het geel, met de Habana optie binnen en zwarte velgen, plus een leder interieur (achteraf aangebracht). Ik krijg wel af en toe commentaar van colleaga's en familie over de kleur, maar "bite me"... wij vinden de auto mooi en toch even wat anders dan de zwart/grijs standaard ... en hij is makkelijk terug te vinden op een parkeerterrein.

Inmiddels rond de 10K kilometer gereden: een combinatie van woon-werk (40 km x 2, primair snelweg), Ardennen/Limburg weekendjes, met fiets op dakdrager, en 1 x naar de Loire-vallei voor een lang weekend. Ondanks de 82pk gaat de auto "goed met het verkeer mee", zoals men zegt. (Heb zelfs een bekeuring in Frankrijk gekregen...) De Cactus ligt strak op de weg bij 130 km per uur en is best stil. Wij hadden wat twijfels over de stoelen tijdens de proefrit, maar tot nu niet anders dan lof. Comfortabel, voldoende steun, ook voor de benen. Voor mijn gevoel stappen wij frisser uit de Cactus dan uit de Honda. De auto straalt gewoon een relaxte sfeer uit. Lekker veel ruimte. De ETG bak werkt meestal prima, maar vergt een beetje gewenning. Ben blij dat ik geen handbak heb genomen.

Minpuntjes? Zeker... een plastic bevestigingspalletje van de hoendenplank is afgebroken en de speaker rechts voor had vibraties... alles prima verholpen door de dealer (zie beneden). Daarnaast was de combinatie stop/start en ETG af en toe lastig te bedienen tijdens optrekken tegen een helling, bv in een parkeergarage. De ETG is door de garage opnieuw afgesteld en tot nu toe gaat het prima. De navigatie blijft een minpunt: zeker niet op het niveau van mijn TomTom... vaak onduidelijk ("houdt rechts aan" ipv "sla rechts af"), sloom, en af en toe ronduit fout. Dit punt staat nog open bij de dealer en ik hoop een nieuwe versie te krijgen.

Tot slot: ik ben zeer onder de indruk van Citroen-dealer Emerpark in Hilversum, en met name de professionaliteit en service van Patrick van Beusekom. Mijn eerste proefrit was bij Citroen in Amsterdam... ik ga niet veel zeggen over de ontvangst daar, maar ik stond op het punt toch maar liever geen Cactus te nemen. Wat een verademing was de service in Hilversum: oprechte interesse voor en na de aanschaf van de auto, en altijd prima te bereiken via email of telefoon. In deze tijden van baggere service of arrogante "merkbeleving" sta ik versteld van de flexibile instelling en service-gerichtheid. Patrick was bv meer dan een uur bezig met het uitvogelen/monteren van de dakdrager en fietsendrager. Prima!

Ik volg met een update rond de 20K kilometer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.