Citroën C4 Cactus PureTech 82 (2014)

autoreview

Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2014)

Signalement

UitvoeringC4 Cactus PureTech 82 Shine
Versnellingen-1, Semi Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf4.000 km
KM-stand laatst68.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste meters

  • 5.000 km

Een demo Cactus aangeschaft , anders had ik moeten wachten tot februari. De wagen rijdt stuurt en zit voorbeeldig, doet mij erg denken aan mijn oude snoek (DS)Mijn uitvoering is een Shine e-vti puretech 82 met etg. Alles aan de auto klopt rijden doet de Cactus als een grotere wagen , geweldig comfort , heerlijk brede zetels ! Het panoramadak is niet te versmaden; ooit een rit gemaakt om desterren ? De etg bak doet zijn werk uitermate plezierig, het is mij een raadsel waarom in de pers deze versnellingsbak steeds zo afgekraakt wordt. De motor geeft een heerlijk zachte brom. Het verbruik schommelt tussen de 4.7 en 5.2 (rustige rijstijl). De reden van aanschaf was vooral het concept het lage brandstof verbruik en dito lage co2 uitstoot.

update

  • 6.000 km

Weer 1000 km verder nu ook wat langere afstanden. Gemiddeld verbruik 5,1 en het blijft een rijdende droom. Nog een beetje stoeien met het geluidsniveau van navigatie/radio/telefoon (onderlinge geluidsvolumes) het is zaak om de dieper liggende niveaus van het info systeem thuis in te stellen, onder het rijden leid dat te veel af. Veel complimenten ! Meerijders zijn rassend enhousiast, de soepelheid van het geheel, het geluidsniveau etc. Inmiddels de auto ff in de was gezet, zwart is wel erg besmettelijk ik heb daar voor een carnauba was van Sonax gebruikt. De Cactus glimt nu als een piano ! Wat betreft het verbruik ; rustig optrekken, de etg bak het werk laten doen, geen gas terugnemen. Snel optrekken jaagt het verbruik behoorlijk op. Verder zo veel mogelijk op de cruise controle rijden, ik begin vanaf 40 km/h ,en laat de bak lekker schakelen. Het licht en de ruitewissers staan ook op automaat, werkt allemaal soepel.

de eerste 7000

  • 7.200 km

De liefde bij de Cactus blijft groeien na weer een extra 1000 km. Het verbruik kan oplopen naar 6.0 ( onder slechte omstandigheden) waarna tegen de tijd dat er weer getankt moest worden er een keurige 5.4/100 uit rolde. Afgelopen weekend 700 km 5,1/100. Ook mooi is de 2e dagteller waarmee je een extra traject kunt vastleggen. Tijdens deze tussen trajectenal een paar keer 4,8/4,9 op 100 gescoord. Verder is iedere km een genot, hij staat nu weer een weekje stil, maar het is aanlokkelijk een ritje te verzinnen om er nog ff weer in weg te kunnen.

winterbanden

  • 7.500 km

Nog steeds iedere rit een droom ! Verbruik stabiel tussen de 1:19/1:20 , ietsje meer dus. Winter banden gemonteerd Michel in Alp in 5 , ff het bandenspannings controle systeem resetten (druk op de knop) het werkt super. Bij de bandenboer trof ik een Volvo rijder (nieuwe bak) die zijn systeem niet kon resetten, en dus krijgt hij steeds een waarschuwing: lekke band ! Dat is dus bij de Cactus beter geregeld.

winterbanden 2

  • 7.800 km

Even een winter check gedaan, winter banden gemonteerd (7500). En bovendien met de lucht compressor gespeeld. Tot mijn verbazing werkt dit systeem super, ik kan nu thuis mijn bandenspanning controleren/verhogen of verlagen. Door dat ik nu ff met dit systeem gewerkt heb, snap ik helemaal de keuze om er geen reserveband in mee te leveren. Ik heb er vertrouwen in. Met een zomer band op reserve (tja we blijven Hollander) en de aircompressor onderde voorstoel (daar zit trouwens nog een behoorlijke op bergruimte !) ben ik dubbel gedekt. Verbruik met wint er banden licht hoger 5,4/100. Verder olie keurig op peil ( nog geen druppel bijgevuld) De vervangende maat voor de 205/55/16 is 195/65/15 wat voor mij weer een plus is omdat ik de sneeuwkettingen van de Berlingo kan gebruiken. En p.s. iedere rit blijft een droom.

wieldoppen

  • 7.800 km

toch ff een paar wieldoppen aangeschaft voor op de winterbanden €32 (set) bij Automat (foto 4)

eerste 10.000 km

  • 10.100 km

Nog steeds is iedere km een genot, het blijft een uitzonderlijk plezier met de Cactus te rijden. Even wat bijzonderheden; de kachel/ventilatie heeft een aparte voorruit/zijruit ontwaseming die werkelijk perfect werkt, binnen 10 seconden zijn de ruiten schoon. Ook het speciale screenwash systeem werkt super; hij wist perfect en je hoeft in feite het reservoir nauwelijks bij te vullen. Mijn maximale verbruik op een tankvulling 5,6/100 , verder even met de Cactus Duitsland in geweest, in no time zit je boven de 170 km/h , opvallend is dat op hoge snelheid en bij een stevige zijwind de Cactus zeer vast op de weg ligt. Wat betreft het 7" scherm, de mogelijkheden zijn eigenlijk te groot ,dus hou ik wat betreft de instellingen het op het eerste niveau. Jammer is dat je bv poi's niet opnjevstick kunt laden en je contactadressen niet een op een kunt overnemen (navigatie) Verder geen rammeltje of kraakje te bekennen, de eerste 10.000 km hoefde er geen olie te worden bijgevuld. Op naar de 20.000 !

Zomerbanden etc

  • 15.000 km

Na 15.000 heerlijke km's is het tijd om nog wat zaken aan te roeren. Ten eerste zitten vanaf vandaag de zomerbanden er onder.Het brandstofverbruik (gemeten per tank)varieert tussen de 5.6 / 5.0, waarbij er ritten bij waren Groningen- Den Haag 5,0 en diverse ritten in de omgeving tussen de 4.5/4.8. Op 15.000 km bijna 1/2 ltr olie bijgevuld, en ook ongeveer een 1/2 ltr ruitewisser vloeistof verbruikt (dat screenwash werkt super) verder is alles op niveau. 2x een waarschuwing gehad dat er iets met de banden was, en inderdaad loopt de (winter)band L.A. langzaam leeg. Met de bijgeleverde compressor de band weer steeds op spanning gebracht, kun je dit gewoon thuis doen. Na het wisselen met ze zomerbanden blijkt er dan ook een spijker in de band te zitten. Door het gebruik van de compressor heb ik meer vertrouwen gekregen in het door Citroen gebruikte systeem ter vervanging van het reservewiel. Omdat ik nu een winterband op reserve heb, ligt de compressor onder mijn voorstel waar hij precies past zonder te verschuiven.

Verder ben ik er nog niet achter of ik via mijn Nokia phone nog extra opties heb tav het infosysteem (schijnt niemand te weten)

De komende maanden rijdt ik een stuk minder (wel jammer !) maar in augustus naar Frankrijk met een dakkoffer op het dak, eens zien wat er van de mooie verbruikscijfers overblijft dan.

Inmiddels begint het straatbeeld Cactus te kleuren. Voor de twijfelaars; DOEN ! Mijn Cactus rijdt fantastisch rijdt zeer zuinig en is zeer betrouwbaar. Koop er een mooi intrieur bij, ik heb Havana (de bank uitvoering ivn ETG)

Zomerbanden etc

  • 15.000 km

Na 15.000 heerlijke km's is het tijd om nog wat zaken aan te roeren. Ten eerste zitten vanaf vandaag de zomerbanden er onder.Het brandstofverbruik (gemeten per tank) varieert tussen de 5.6 / 5.0, waarbij er ritten bij waren Groningen- Den Haag 5,0 en diverse ritten in de omgeving tussen de 4.5/4.8. Op 15.000 km bijna 1/2 ltr olie bijgevuld, en ook ongeveer een 1/2 ltr ruitewisservloeistof verbruikt (dat screenwash werkt super) verder is alles op niveau. 2x een waarschuwing gehad dat er iets met de banden was, en inderdaad loopt de (winter)band L.A. langzaam leeg. Met de bijgeleverde compressor de band weer steeds op spanning gebracht, kun je dit gewoon thuis doen. Na het wisselen met ze zomerbanden blijkt er dan ook een spijker in de band te zitten. Door het gebruik van de compressor heb ik meer vertrouwen gekregen in het door Citroen gebruikte systeem ter vervanging van het reservewiel. Omdat ik nu een winterband op reserve heb, ligt de compressor onder mijn voorstoel waar hij precies past zonder te verschuiven.

Verder ben ik er nog niet achter of ik via mijn Nokia phone nog extra opties heb tav het infosysteem (schijnt niemand te weten)

De komende maanden rijdt ik een stuk minder (wel jammer !) maar in augustus naar Frankrijk met een dakkoffer op het dak, eens zien wat er van de mooie verbruikscijfers overblijft dan.

Inmiddels begint het straatbeeld Cactus te kleuren. Voor de twijfelaars; DOEN ! Mijn Cactus rijdt fantastisch rijdt zeer zuinig en is zeer betrouwbaar. Koop er een mooi intrieur bij, ik heb Havana (de bank uitvoering ivn ETG)

Dakdragers

  • 15.000 km

Vandaag bij de Citroen dealer een set dakdragers gekocht. De dragers passen perfect op de Cactus ,wel de beschrijving ff goed lezen. Wat mij betreft zou je uitsluitend officiële Citroen dragers moeten kopen, dit ivm de vorm van de langsliggers.

Dakkoffer

  • 15.000 km

Schitterende dakkoffer gekocht bij https://www.winparts.nl/ een aanrader ; G3 Italia dakkoffer Reef 390

Het brandstofverbruik zal wel een stuk minder minder gunstig zijn.

De koffer staat echt goed op de Cactus ,zie foto.

Dakkoffer 2 (update)

  • 15.500 km

Door efficiënt te pakken paste alles in de Cactus, dus wel zwaar beladen ,maar zonder dakkoffer zon 450 km gereden met een gemiddelde van 5.4/100 (veel snelweg gemidd 110km/h)

Dus maar ff wachten tot augustus voor de verbruikscijfers met dakkoffer.

Compliment overigens voor de Cactus, waarbij opvalt hoeveel je nog kwijt kunt tussen voorstoelen en achterbank.

internet

  • 22.000 km

het internet van je telefoon is eenvoudig te koppelen dmv bluetooth (ff op het loopje tikken, en profiel maken; 3x aanvinken) dan werkt het direct/ Je hebt er verder niet veel aan; het internet wordt tijdens de rit uitgeschakeld.

komende donderdag de eerste beurt en de vakantie update ! De Cactus is echt een bikkeltje in de bergen !

eerste beurt

  • 24.000 km

De eerste beurt € 216 ,geen bijzonderheden, behalve dat uit voorzorg de katylisator moet worden vervangen vanwege mogelijke scheurvorming. Uiteraard garantie. Kan gebeuren als je een van de eersten bent die een nieuwmodel rijdt. Het vakantie verhaal komt nog.

Vacance a France

  • 16.000 km

Zo'n 4000 km door Frankrijk getourd met de Cactus. De hele vakantie met de dakkoffer op gereden, wat het verbruik nadelig beïnvloede. Het gemiddelde kwam uit op 5,6 km/h , met uitersten 6,8 (snelweg) tot 5,2 (lokale wegen) Wat betreft de rijeigenschappen was er geen verschil te merken met het rijden met dakkoffer (behalve heb je niet zo veel aan het panoramadak )

Opvallend was dat we geen moment het idee hebben gehad vermogen te kort te komen, dus de 1.2VTI kan ook volgepakt een forse vakantierit ,met veel "bergwegen" aan. Sterker nog onze Cactus ontplooide zich als een echte klimgeit. De in reviews genoemde "lage"bochtsnelheid kan hier bij ook ontkracht worden. De Cactus stuurt in snelle bochten net als de oude DS, dus ff over het "zweefpunt"heen, dan gaat hij als een plank de bocht door.

Tip; bij haarspeldbochten ff terug flipperen naar de 1, anders moet de Cactus daar ff over nadenken, en sta je als het ware ff stil in de bocht. Het ETG systeem werkt ook in de bergen super, wel terugflipperen tijdens de afdalingen.

Al met al heeft de Cactus opnieuw bewezen een super aankoop te zijn ! Warm aanbevolen.

Mud

  • 26.000 km

Grappig; Bij het parkeren op een event-terrein kwam bijna iedereen vast te zitten in de modder. De Cactus ,op winterbanden, en door zijn hogere bouw en gering gewicht had er geen probleem mee. Dus heeft de Cactus ook de nodige off-road eigenschappen !

30.000

  • 30.000 km

De kms gaan er niet zo vlot meer op, zo als verwacht overigens. Voor de rest is er niets nieuws te melden; elke km is plezier ! Ik heb het idee dat de motor nu goed los is, verbruik nog iets gunstiger (tot. gemidd 1:20 met regelmatig ritjes van 1:23)

Verder nog geen kraakje of rammeltje, dus gaan we richting zomervakantie in Zuid-Frankrijk.

Wel steeds meer Cactussen op de weg ! Wordt het een stuk leuker van.

40.000 beurt

  • 40.000 km

Nog steeds blijft het eindeloos genieten in de Cactus. 40.000 beurt uitgevoerd, geen bijzonderheden. Een beetje saai misschien maar ik ben niet anders gewend van Citroën : bovengemiddelde kwaliteit. Je hoort dat veel fabrikanten worstelen met de uitstoot, en daardoor technisch en kwalitatief steken laten vallen. Gelukkig is het PSA concern bij de tijd.

Ik merk wel dat ik af en toe wat slordiger rij en het verbruik (gemidd) regelmatig tussen de 5.3/5,4 km/l uitkomt. Maar het 3 cilinder blokje kan zo lekker grommen als je het gas ff goed indrukt.

Aanpassing motorkap

  • 41.500 km

Ik had al eens een opmerking gemaakt over de (aluminium ) motorkap, dat hij bij hoge snelheden en/of stevige wind nogal "bewoog". Blijkt dus een foutje in de bevestiging van de motorkapsluiting te zijn. Vandaag ff bij Dijkstra in Assen langs, waar ze de motorkapsluiting hebben verstevigd (terugroepactie)

Verder geen nieuws, behalve dat het nog steeds iedere km genieten is in de Cactus !

Met de vouwwagen op pad (tip)

  • 45.000 km

Na ruim 30 jaar met de tent (de Waard) op pad te zijn geweest, gekozen voor een vouwwagen, die moest er dan wel een beetje fatsoenlijk uitzien, niet zo'n vierkante bak.

Wij kwamen op het Franse merk Cabanon, wat misschien niet de snelste vouwwagen is die je kunt opzetten, maar er echt charmant uitziet, bovendien erg licht is: 275 kg.

Afgelopen weekend voor het eerst op pad met de combinatie Cactus/Cabanon, het heeft ons verrast: de Cactus speelt met de vouwwagen, het is en perfecte combinatie.

Het brandstofverbruik ligt ongeveer 1 ltr/100 hoger, maar hele stukken op 80 km wegen ,blijft hij onder de 5 ltr/100. In ieder geval is het verbruik lager als met de dakkoffer die we hier voor hadden.

Cactus plus Cabanon = top !

Volgende maand met de combi naar Zuid-Frankrijk, eens kijken hoe het zich in de bergen habdhaafd ,ik ben er niet bang voor de Cactus is verrassend sterk ondanks de kleine motor.

Overigens over de Cactus geen nieuws: het blijft een wereld auto, probleemloos, comfortabel en zuinig.

Beurt

  • 49.000 km

Beurt plus vervangen bougies (iedere 50.000 bij de Cactus)
Geen bijzonderheden

Vakantie met vouwwagen

  • 50.000 km

Uiteindelijk de dakkoffer verkocht en een trekhaak laten monteren. Ivm kabelboom en het aansluiten op de computer van de auto is dat zelf niet meer te doen.

We hadden al een paar ritten met de vouwwagen gemaakt in NL en B, maar dat is geen goede test, de bergen in er mee !

De 1.2 VTI heeft ons verbaasd ; je verneemt helemaal niet dat je er 350/400 kg achter hebt hangen, wel gaat het verbruik omhoog, met name in de bergen.

Met de vouwwagen er achter blijft de Cactus mooi stabiel, rijdt net zo mooi als zonder, aleen dus het verbruik dat gaat omhoog. Op de snelweg gemidd 7/100 , dat waren we niet gewend, dus een dakkofer is gunstiger.

Op terugreis van uit Nice helemaal binnen door kruip door sluipdoor ook geen probleem (er waren wat wegen bij waar je liever geen tegenliggers tegenkomt met je aanhanger er achter)

Overigens kwamen we op de camping meerdere Cactussen tegen, die zelfs een caravan achter de Cactus hadden geknoopt, voor mij een beetje te ambitieus. Maar met een 110 pk of een diesel zal het wel gaan, maar op dat gebied heeft de Cactus echt zijn beperkingen.

Voor de rest niets dan goeds !

60.000

  • 60.059 km

Inmiddels de 60.000 gepasseerd. Ondanks dat je al veel Cactussen ziet rijden blijft het een bezienswaardigheid.

Tijd om de zomerbanden weer te monteren, verder geen nieuws, behalve dat iedere rit weer veel plezier brengt, het blijft een heerlijke wagen om in te rijden.

Tijdens de winter periode af en toe een borrelglaasje ruitensproeier vloeistof bijvullen (dit vanwege het speciale ruitensproeier vloeistof besparende was systeem.

1e APK

  • 62.400 km

1e APK plus controle beurt kosten €29
Geen bijzonderheden of opmerkingen

Na bewezen diensten

  • 68.000 km

Vanwege een top deal die ik met de Citroën dealer kon maken ,mag de Cactus uitkijken naar een nieuwe eigenaar.

Super tijd gehad, veel respons (blijft een bijzondere voiture) comfortabel ,zuinig en betrouwbaar ,onkosten 0 euro

Erg tevreden met de Cactus.

Ik zal als ik tijd heb een eindverslag maken, en de nieuwe ,een Berlingo, introduceren.

Nieuwe eigenaaar

  • 68.000 km

Binnen een week al verkocht bij de Citroen dealer, ik wens de nieuwe eigenaar net zo veel plezier en comfortabele kilometers toe als ik heb gehad.

Reparaties ,nul
Gemiddeld verbruik rond de 5/100
Alleen de standaard beurten

Eind conclusie :een eigenzinnige ,erg zuinige ,en erg comfortabele rijdende spaarpot.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.