Citroën C4 Cactus PureTech 110 Shine (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 Cactus PureTech 110 Shine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 2.200 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
de eerste 2000 zitten erop
- 4.000 km
Zes februari mijn C4 Grand prestige ingeruild op een C4 Cactus van 4 maanden oud en 2200 km op de teller.
Eindelijk weer eens een Citroën die een lekker eigenwijs uiterlijk heeft. Dat heb ik wel gemist de laatste jaren.
Ook het dashboard is heel leuk vorm gegeven. Heel minimalistisch en bijna geen toeters en bellen De meeste bediening weggewerkt in het 7 inch touchscreen. Geeft een heerlijk rustig beeld.
Wat een leuk wagentje (mag je zeggen als je overstapt van een bus als een C4 grand Prestige).
Zowel in de 82 pk als de 110 pk proef gereden en zelfs de 82 pk is een lekker vlot rijdende auto.
Gezien het geringe prijs verschil tussen beide varianten toch voor de 110 pk versie gekozen.
In beide gevallen blijven ze onder de 1000 kg, dus met 110 pk heb je een krachtig aanvoelende auto die ook bij even inhalen op de snelweg prima versnelt.
Dat lijkt een prestatie om onder deze grens te blijven maar stiekem staat de Cactus op het chassis van een C3 en dat zal al flink wat schelen. Verder is er ook nog flink bezuinigd, zoals je kan zien aan de klap raampjes achter i.p.v. normale draai varianten.
Verschillen ten opzichte van mijn vorige auto?
Het is toch echt allemaal wat kleiner maar toch is de ruimte voor twee flinke pubers achterin dik in orde. De Cactus voelt wat stugger aan en rijd veel levendiger, maar ja het scheelt ook bijna 500 kg. De Cactus heeft iets meer windgeruis dan mijn C4 gr. Pr.
Auto voelt zeer volwassen aan en de bediening van het touchscreen is eenvoudig.
Mijn auto is een Shine dus met bijna alle opties aan board, dus ook de achteruitrij camera, die eigenlijk standaard aanwezig dient te zijn. het zicht naar achteren is zo slecht dat je deze hulp middel niet meer als luxe beschouwd maar als noodzakelijk.
Automatisch schakelende verlichting en ruitenwissers werken prima en hoef je niet meer aan te komen. Het start en stop systeem werkt ook prima en scheelt je zomaar een paar minuten stationair draaien op een stads ritje van 15 minuten.
De stoelen hebben een wat vreemde vorm, waar mijn vorige auto wat grotere stoelen had met veel steun voor je onderrug, zijn de stoelen van de cactus lekker zacht maar mis je wat steun in je onderrug.
Was in eerste instantie bang dat dit irritatie zou opleveren maar na wat gewenning lijkt het mee te vallen, even afwachten hoe het bevalt bij een flinke vakantie rit.
Af en toe heb ik last gehad van het welbekende fluiten bij de voorruit. Altijd bij zijwind van rechts en vanaf 100 km/h. ook had ik een rammeltje in het deurportier aan de bestuurders kant. na een telefoontje met Citroën Dealer Damsté kon ik vrij snel terecht. Fluiten was inderdaad een bekende klacht en wordt veroorzaakt door een raamrubber dat iets gaat vibreren bij een bepaalde wind en snelheid. beide verholpen. Ten minste, ik wacht nog op een ritje met zijwind van rechts.
Wij rijden veel stadsverkeer en dan is het benzine verbruik ongeveer 1:13
Snelweg verbruik bij legale snelheden resulteert in een verbruik van 1:18
Gemiddeld verbruik over de afgelopen 2000 km is 1:15
Wat mij toch wel een beetje tegenvalt als je het vergelijkt met het “folder” verbruik.
Let op dit zijn de waarden die ik noteer met behulp van de “Citroën app”
Een keer de kilometerstand opnemen tussen twee tankbeurten in zal het echte verbruik registreren.
Waarschijnlijk nog wat ongunstiger, maar volgens mijn GPS wijkt de tellerstand maar een paar kilometer af dus het kan meevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.