Citroën C4 Cactus PureTech 110 Rip Curl (2017)

autoreview

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Rip Curl (2017)

Signalement

UitvoeringC4 Cactus PureTech 110 Rip Curl
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst550 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voorzichtig enthousiasme

  • 550 km

Hoewel ik eerder van plan was om nog jaren lang met de oude trouwe BMW te rijden heeft het lot daar wat anders over beslist. Na 13 jaar en bijna 3ton was hij (economisch) onherstelbaar en heb ik hem moeten inruilen voor een jonger model. Ik was niet helemaal voorbereid en ik heb snel moeten beslissen, maar eigenlijk had ik die Cactus van Citroën al wel een tijdje in het oog en ik vroeg me al langer af hoe zoiets rijdt.
Ik heb mijn oude 3 reeks altijd mooi gevonden, als in klassiek en tijdloos en ik doe dat eigenlijk nog steeds. De Cactus is ook mooi, maar anders, leuk mooi eerder, hij wekte in ieder geval interesse bij mij. Bovendien rijd ik de laatste jaren wat minder waardoor mijn sterke zware diesel eigenlijk wat overkill geworden was en een goedkopere wagen de meest rationele keuze zou blijken. Op dat gebied is er dan ook wel degelijk verschil, laat dat duidelijk zijn. Maar voorlopig lijkt dat allemaal nog gerechtvaardigd en vergeleken met de concurrentie in dezelfde prijsklasse denk ik behoorlijk veel auto voor dat geld te krijgen. Een fikse eco-premie bij overname en een stock-premie ter waarde van bijna 4000€ samen, met daarbovenop nog eens een flinke netto-korting maken dat verhaal helemaal waar.
De eerste proefrit trok me echter niet meteen over de streep. Het is dan ook een behoorlijk verschil met wat ik al zo lang gewend was. Daarmee bedoel ik niet meteen slechter, maar wel heel anders. Ik heb uiteindelijk voor een zwaardere motor gekozen en ik denk dat het een goede keuze was. De Cactus is behoorlijk vlot met 110pk en het kost geen pijn om vlotjes mee te rijden. Met die gedachte in het achterhoofd, die soort van reserve, blijkt traag en zuinig rijden in de Cactus ook nog leuk. Alsof dit autootje er toe uitnodigt. Dat is mijn inziens alleen maar een voordeel. Ik heb hem pas en kan verder weinig zinnigs vertellen, behalve dan dat het ondertussen een plezier is om mee te rijden nu hij wat aan mij gegroeid is. Het schoentje past wel.
Wat het verbruik betreft heb ik niet de indruk dat de cactus bijzonder hoog scoort aan snelweg-tempo. Een 6de versnelling had op deze motor wellicht wel gekund. Maar op trajecten met gewestwegen waar 70km/h de standaard is bij ons, blijf ik mooi onder de 4l/100km oftewel 1op25 zoals dat in Nederland geteld wordt. Mijn voorlopige gemiddelde is 1op18,8 en daar ben ik best tevreden mee.
Voorlopig behoorlijk enthousiast dus en blij met de aanschaf. Hetzelfde geldt voor de kleuter achterin die niet genoeg kan krijgen van dat glazen dak..

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.