Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Shine (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Cactus BlueHDi 100 Shine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 187.000 km |
Eerste jaar zit er op
- 55.000 km
De Cactus gekozen vanwege de lage bijtelling, dat mijn 9'2 longboard binnenin paste én dat het iets aparts was. De auto rijdt comfortabel, de brede, platte stoelen lijken helemaal niets, maar dat is mij reuze meegevallen.'
De bak schakelt soepel en het BlueHdi torretje is geen snelheidsmonster, maar past prima bij de auto en is bovendien best zuinig.
Domme accessoire is de Iphone houder; deze neemt de enige bekerhouder in beslag en je telefoon zit dan achter je pook, lekker handig...
Wat ik behoorlijk minder vindt, als je 150 rijdt en het anker moet uit, dan voelt het allemaal wat instabiel aan. Wellicht heeft dat te maken met de enorm aanwezige rem assistent.
Update
- 77.000 km
We zitten op jaar anderhalf zeg maar en beurt nr 3 is net achter de rug.
Vervangen zijn de ruitenwissers voor en de remblokken voor. Daarnaast de standaard beurt met Ad blue aanvulling.
Hoe gaat het met de Cactus? Het blijft een prima reisgenoot. De bak schakelt vlot, mijn start/stop lijkt het prima te doen, ondanks dat ik hier veel commentaar over lees.
Nu de remblokken vervangen zijn valt het grootste pijnpunt weer meer op; instabiliteit bij remmen op hogere snelheid. Ik rijd nogal door en als je bij een snelheid boven de 120 het anker uit gooit, gaat de auto van links naar rechts zoeken, wat absoluut niet prettig is.
Zou ik er weer één nemen? Absoluut, maar dan hoop ik dat ze wel leverbaar zijn met een fatsoenlijke automaat, niet dat waardeloze ding wat er nu is.
Eindoordeel
- 187.000 km
Vandaag is de Cactus ingeleverd en de volgende leasebak opgehaald; een Tipo SW. Hoe was het leven met de Cactus? Buitengewoon aangenaam. Ik ben geen Citrofiel, maar de auto heeft mij aangenaam verrast. Comfortabel, ook op lange ritten. Ter illustratie; Alleen deze winter al 5x naar de sneeuw geweest en de auto daarbij niet gespaard. Geen enkele wanklank en ook de medereizigers waren verrast. Het BlueHdi motortje en versnellingsbakje zijn gewoon goed en zeer zuinig. Sommige goedkope oplossingen ga je je aan ergeren, zoals het niet goed platklappen van de achterbank. Ik had de Cactus gekozen omdat ik niet van gelikte doorsnee auto's houdt en omdat deze als bedrijfsauto een lage bijtelling heeft. Ik heb tenslotte nog 2 privé auto's ook. Ik vind het een aanrader, ook voor wie gebruikt gaat kopen. Waarom dan niet weer één? De nieuwe Cactus is minder spraakmakend en bovendien heb ik nu een auto waar je met 3 man op powder hunt kan zonder box op t dak.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren