Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Shine (2014)

autoreview

Citroën C4 Cactus
Citroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 Cactus OfficieelCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 CactusCitroën C4 Cactus

Signalement

UitvoeringC4 Cactus BlueHDi 100 Shine
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prachtige en fijne auto

  • 800 km

Mijn eerste leaseauto als ZZP-er.
Goedkoop in de lease en in de bijtelling.

Vrijwel alle opties zitten er op: van park assist tot bluetooth toestanden. Ik ben er zeer over te spreken. Ik reed altijd in V70's (2002, daarna 1999 ivm bijtelling), dus niet veel nieuws.

Exterieur
Een aparte auto, waar ik heel veel positieve reacties op krijg. Op foto's zijn veel reacties minder positief, maar iedereen die hem "live" ziet, vind hem toch wel erg leuk. Zelf hou ik niet zo van het saaie nederlandse autolandschap, dus ik was al snel verkocht. Het panoramadak is een must: de auto is laag, dus lijkt het al snel donker als je dat niet zou hebben.
De grote display is handig in gebruik voor eigenlijk alle functies. De navigatie laat te wensen over : mag een update gebruiken en is complex in gebruik. Ik zou graag een koppeling met agenda zien en een zoekfunctie op bedrijfsnaam. De koppeling met mijn iphone is prima en tijdens het bellen ben ik goed te verstaan. Apple Carplay zou helemaal top zijn.
De geluidskwaliteit is zoals je zou verwachten: niet heel goed. Vooral de bas klinkt nog wat plofferig. Ik overweeg er andere speakers in te zetten.

Interieur
Ook een feest. Net anders dan alle andere middenklassers. Door de handigheid van de airbag in het dak genoeg opslagruimte in het dashboardkastje en ook verrassend veel binnenruimte. Echt over iedere cm2 lijkt te zijn nagedacht. Ook de kofferbakruimte stelt niet teleur.
Wij zitten er met 2 volwassenen en 2 kinderen erg comfortabel in.
De stoelen zitten prima, genoeg zijsteun en de zitting is voor mij, met mijn gemiddelde lengte, lang genoeg. De habana velours bekleking is mooi materiaal.

Motor / Versnellingsbak
Ik vind de motor met zn 100pk redelijk vlot. Daarnaast is hij behoorlijk stil. Over de bak ben ik iets minder te spreken: de verhoudingen zijn vrij lang en de auto trilt bij lage toeren: wellicht moet het een en ander nog wat zetten.

Verbruik
De auto haalt de fabrieksopgave (1:32) bij lange na niet: dat is geen nieuws. Ik rijd 1:20 bij gemixed verkeer: ook veel korte ritjes. Daarbij houd ik wel van doorrijden. De auto rolt lang uit, dus daar op anticiperen haalt het verbruik naar beneden.
Ook hiervoor geldt dat het verbruik daalt als de auto wat kilometers heeft gemaakt, zo men zegt.
Het verbruik komt wel volledig overeen met de data op het scherm: dat vind ik erg prettig.


Minpunten:
- De radio lijkt niet uit te kunnen. Je kunt hem wel "muten" door op de knop te drukken, maar als je dan bijvoorbeeld belt en ophangt, gaat hij weer verder.
- De versnelling heeft een grote overbrenging: ik ga pas bij 60 naar z'n 4e versnelling.
- Stuur niet in diepte verstelbaar

Dik tevreden, behalve over boordcomputer

  • 15.000 km

Nu de eerste 15.000 km er op zitten, kan ik niet anders dan concluderen dat ik een hele goede keuze heb gemaakt.
Ik rijd er met veel plezier in, hij is vlot genoeg en zit heerlijk.
Daarnaast heb ik er nog steeds veel bekijks mee en dat vind ik ook leuk, in het saaie autoland Nederland.

Opmerkingen in de autoweek dat de deurhendel in je been zou prikken kan ik echt niet beamen, en ik heb geen dunne benen. Er zit nog zeker 15 cm tussen mijn been en de hendel.

Het verbruik klopt bij lang na niet met de fabrieksopgave, maar gemiddeld (met ook veel korte ritjes en stevig doortrappen op de snelweg), kom ik op 1:21 . Ook dat komt dus niet overeen met de autoweek, maar die hadden dikke velgen er onder... wellicht dat dat scheelt.

Zaken waar ik mij wel aan erger:
- De tijd klopt niet met de zomertijd
- Radio gaat nog steeds aan na bellen.
- Radio kan niet uit, alleen op "mute"
- Navigatie is echt waardeloos
- Door hoge positie display kan er niet echt een smartphone boven worden geplaatst.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.