Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Business Plus (2015) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Cactus BlueHDi 100 Business Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 80 km |
Eerste kennismaking
- 80 km
Citroen - C4 Cactus BlueHDi 100 Business Plus
Kleur: Gris Shark
Interieur: Habana Velours Club
Vandaag geleverd en de eerste belangrijke meters zijn gemaakt. Zo'n beetje alles wat het afgelopen jaar is geschreven heb ik gelezen dus zeer benieuwd hoe ik het allemaal zelf ga ervaren. Ik weet meestal na 1 minuut sturen al wat voor vlees ik in de kuip heb. Hoe voelt de auto aan ?. Bloeit er een nieuwe liefde op of wordt het een 'lijdensweg'...
De stoel zit buitengewoon goed, is ruim en zit als gegoten en is in hoogte verstelbaar. Ik merk dat de diesel meteen oppakt bij het wegrijden en dat vind ik een pluspunt. Je voelt meteen het comfort, de wagen is prettig afgeveerd, weer een pluspunt dus. De achteruitrijcamera geeft een mooi scherp beeld, het geluid van de radio is vol en de navigatie werkt zonder problemen. Ik heb veel auto's gehad, vaak veel duurder dan deze, maar ik heb nu al het gevoel dat de Cactus en ik goede vrienden gaan worden. We gaan 'm de komende dagen eens flink aan de tand voelen en ik meld me dan weer met mijn bevindingen...
09-08-2015, 800 km:
Inmiddels een weekje vakantie achter de rug en wat meer ervaring opgedaan met de Cactus. Met vier man en bagage op pad en ik kan alleen maar concluderen dat er voldoende ruimte is, zowel achterin als in de kofferbak. Ik miste een houder voor de zonnebril achter de binnenspiegel maar er zit wel een houder in de armsteun. Onder de armsteun zit zowaar een ouderwetse handrem en daar ben ik blij mee want ik heb het niet zo op de elektronische variant. Verder ontbreken de handels aan het plafond en heeft de bijrijder geen spiegeltje achter de zonneklep maar de bestuurder heeft er wel een. De bijrijdersstoel kan helaas niet in hoogte versteld worden en dat is best jammer omdat de zit wat lager zou mogen als je lang bent. Het touchscreen (digitale, intuïtieve rij-interface) waar zo'n beetje alle functies worden geregeld werkt logisch en effectief.
De motor is behoorlijk soepel en reageert goed op het gaspedaal. Je rijdt gauw te hard dus wel even oppassen. Mijn ervaring met het navigatiesysteem is tot nu toe erg positief, het werkt snel en accuraat.
Komende week ga ik woon-werk kilometers maken en meld me dan weer met nieuwe ervaringen. Het automatisch inparkeren bijvoorbeeld, daar ben ik nog niet aan toegekomen...
24-08-2015, 1500 km:
Met mijn schoenmaat 45 blijkt dat het gaspedaal en de rem wat dicht op elkaar zitten. Vooral met een wat bredere schoen heb je er last van. De automatische ruitenwisser functie moet bij ieder ritje weer opnieuw worden ingesteld door even de ruitenwisser handel naar beneden te klikken. Met diezelfde handel kun je ook door op de kopse kant te drukken allerlei handige informatie op het scherm toveren. Het bedienen van dit aanraakscherm en tegelijkertijd tussen de lijnen sturen vraagt wel wat oefening. Het automatisch inparkeren werkt perfect maar is wel wat omslachtig omdat het systeem eerst de situatie moet scannen. Op het juiste moment inschakelen dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.