Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Business Plus (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 Cactus BlueHDi 100 Business Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 77.800 km |
3 jaar rijden met de Cactus
- 77.800 km
De Cactus was niet per se mijn eigen keuze, bij het bedrijf waar ik werk mocht je kiezen tussen een Citroën C4 Cactus of een Peugeot 208. De 208 vind ik een saaie auto en de Cactus zag je toen nog relatief weinig. Ik vind de airbumps niet mooi en heb ze daarom in dezelfde kleur als de auto; zwart.
Laat ik beginnen met iets positiefs, het is echt een prestatie dat Citroën een auto van dit formaat heeft kunnen maken voor onder de 1200 KG.
Verbruik & prestaties
De motor is zo'n beetje het enige waar ik wel over te spreken ben, met 100pk heb je voldoende vermogen, maar je kan ook echt zuinig rijden. Vooral tijdens een vakantie in de Baltische staten heeft de auto mij verbaasd. Je mag daar vrijwel nergens harder dan 90km/h. Omdat ik me vooral op vakantie ook aan de snelheid houd, was het verbruik 1 op 30. Ik heb toen 1200 KM gereden op 1 tank.
wanneer je harder dan 110km/h per uur rijdt gaat het verbruik echter snel omhoog naar 1 op 20, vanaf 130km/h is je verbruik als snel 1 op 12.
Geluid
De Cactus heeft duidelijk nooit in een windtunnel gestaan, toen ik de auto net kreeg maakte hij meerdere fluittonen. Vooral in de winter met wind uit een bepaalde hoek kon je onmogelijk met elkaar praten in de auto, zo hard was het gefluit! Sowieso hoor je heel veel geruis in de auto, er is duidelijk gewicht bespaard door de isolatie zo goed als weg te laten.
Airbumps
Ik vind ze lelijk, maar dat is niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is het feit dat ze geen nut hebben. mogelijk beschermen ze tegen winkelwagens, maar ik heb niemand een winkelwagen richting mijn auto zien lanceren. Het zou ook moeten beschermen tegen deuren van andere auto's, mijn auto heeft echter deuken en krassen boven de airbumps omdat het uitstekende deel van andere autodeuren juist daar uitkomt.
Panoramadak
Het panoramadak is leuk, voor degene die bij je achterin zit dan, maar dan ook alleen 's avonds, want op en zomerse dag wordt het zo warm in de auto dat de airco echt niks uithaalt. Er zitten geen ventilatieroosters achterin, dus als bestuurder loop je minimaal een verkoudheid op als je de passagier achterin een comfortabel klimaat wil geven.
Vering en stuurgedrag
De C4 Cactus is voor een Citroën vrij stug, het heeft natuurlijk geen luchtvering maar alsnog. Hard door de bochten is geen pretje, deze auto helt veel over, te veel als je het mij vraagt.
De achterkant van de auto voelt echt extreem licht aan, dit merk je als er een hobbel in een bocht zit, dan voelt het alsof de achterkant loskomt en je komt inhalen! Mogelijk dat een aantal zware stoeptegels achterin dit probleem verbeteren ;)
Stoelen
Op zich zitten ze prima, zeker voor korte ritjes. maar de locatie van de stoel in de auto klopt niet voor mijn lengte (1.85m). Als ik in de stoel zit, dan kan ik mijn arm niet op leuning van het portier leggen, want mijn elleboog komt tegen de deurstijl. Mijn hoofd zit ook naast de deurstijl ipv naast het raam. Wanneer ik een rit van meer dan een uur moet maken krijg ik last van mijn rug, dit heb ik in een andere auto echt nooit gehad.
Dashboard
Het touchscreen is echt te traag, het reageert zo langzaam op alles. Het invoeren van een bestemming in je navigatie is echt een serieuze uitdaging, zelfs wanneer je stil staat. Overigens doet de boordcomputer er soms wel 30 seconden over om op te starten, dan heb je dus ook 30 seconden geen radio, achteruitrijcamera, parkeersensoren, etc. Echt onacceptabel als je het mij vraagt.
Radio
Het geluidsysteem is niet al te best, die van mij kraakt en rammelt al. Zou me niet verbazen als de speakers al los in de deuren zitten. Ook is de radioverbinding zelf vaak niet goed. Het aller ergste vind ik de Bluetooth-verbinding, wanneer je met je telefoon verbonden bent en van nummer wisselt via je stuur of de interface moet je gewoon een dikke 3 seconden wachten tot het daadwerkelijk gebeurt.
Design
Een innovatief uiterlijk brengt de nodige problemen met zich mee, zo is de auto moeilijk schoon te maken rond het panoramadak, vooral onder de stijlen. Hier groeit dan ook graag mos, ook bij de zijramen heb ik last van mos. Ik ga zelf nooit door de wasstraat, maar ik weet van collega's dat ze bij veel wasstraten worden geweigerd omdat de machine achter de stijlen op het dak blijft hangen.
Ruitenwissers
De ruitenwissers hebben de sproeier op het blad, het wordt dus niet verneveld maar op het ruitenwisserblad gespoten. Dit is echt niet efficiënt, het feit is dat de vloeistof geen tijd heeft om in te weken op het vuil op je raam, met als gevolg dat je vooral strepen trekt ipv het schoon maakt. De slangetjes die de vloeistof naar de ruitenwisser brengen willen ook graag losraken, "kwaliteit".
Ook kan je de ruitenwissers niet rechtop zetten, dan zit de motorkap in de weg. Daar hadden ze bij garage geen boodschap aan, dus bij mij is de lak op motorkap beschadigd ( eigenlijk is de lak gewoon weg ).
Storing
Na een dag met veel sneeuw kreeg ik een storingsmelding in het scherm, volgens de storing zou het gaan om een sensor bij de achterwielen. Wat op zich logisch klinkt na 200km door sneeuwdrap en pekel. Door die storing kon ik echter mijn hele boordcomputer niet gebruiken, dus geen navigatie, muziek, etc. Bij de garage bleek met het verhelpen van de storing niet het hele probleem te zijn verholpen, dus is de complete boordcomputer vervangen. Het zal wel garantie geweest zijn, maar aangezien het een lease-auto is weet ik niet wie de rekening betaald heeft.
Onderhoud
Sinds ik de auto heb is de boordcomputer vervangen a 3500 euro. Er zijn strips aangebracht tegen het fluiten. Verder rijd ik nog op originele banden, originele remschijven en blokken.
Zoals je gelezen hebt ben ik niet al te positief over deze auto, hij brengt me van A naar B. Ik zou hem ook aan niemand aanraden, maar mijn irritaties hoeven niet jouw irritaties te zijn. Ik hoop dat ik de mankementen voldoende heb onderbouwd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Citroën C4 Cactus: Last van besparingsdrang?
Zo zuinig is de Citroën C4 Cactus PureTech 82 in de praktijk
Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur (2015) - Occasion Test
Citroën C4 Cactus - Occasion aankoopadvies
Duurtest Afscheid - Citroën C4 Cactus
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.