Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Business (2015) #7

autoreview

Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Business (2015)

Signalement

UitvoeringC4 Cactus BlueHDi 100 Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veel waar voor je geld

  • 65.000 km

In het laatste kwartaal van 2015 mocht ik van de baas mijn nieuwe C4 Cactus op gaan halen bij de dealer. Het betreft een 1.6 HDI 100 in Business uitvoering.
Voor dat ik de auto kreeg was ik niet direct gecharmeerd van het model. Ik vond het maar een vreemde verschijning met die Airbumps. Naarmate ik er meer van zag rijden vond ik het wel een mooi gelijnde, eigenzinnige auto. Wat de doorslag gaf voor werkgever en werknemer was uiteraard de prijs (waarvoor je een behoorlijke complete auto krijgt) en de 14% bijtelling.
Voor nog geen 23.000 euro krijg je een een behoorlijke ruime auto met gelukkig nog een 4 cilinder diesel met automatische airco, cruise control, parkeersensoren voor en achter, camera achter, navigatie en inparkeer hulp (welgeteld 3x gebruikt). Inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder en kan ik er wat meer over vertellen.

Op het begin was het even wennen aan de moderne bediening via het touchscreen. Als je eenmaal gewend bent aan het menu werkt het vrij logisch, maar niet al te direct. Gek genoeg gebruik ik het hele touchscreen nauwelijks. De temperatuur staat vrijwel altijd op 21 graden (of mijn vriendin moet er een rondje mee gaan rijden). De originele navigatie gebruik ik nooit. Het werkt op zich vrij aardig maar een TomTom kan het altijd beter, vooral de Live Services en Flits info. Enkel de telefoon neem ik op met het touchscreen en ik wis dagteller 1 als ik getankt heb. De carkit is overigens bijzonder slecht. Wanneer je op de snelweg rijdt, kunnen mensen je nauwelijks verstaan. De inparkeerhulp voor het fileparkeren werkt goed. Wel zet hij de auto ongeveer 10cm van de stoeprand af. Ik gebruik het nooit.

Maar hoe rijdt dat dan?
Eigenlijk lang niet gek! Het 1600 dieseltje levert voldoende vermogen voor een Cactus van nog geen 1050 kilo. Het gaat niet super vlot, maar voor het gevoel gaat het vlot genoeg. Dit komt mede door de lange versnellingsbak verhoudingen van de 5 bak. De auto nodigt overigens totaal niet uit tot echt hard rijden. De auto is stabiel, comfortabel maar deint wel aardig in de bochten. Geen erg strak of sportief stuurgedrag dus, maar gewoon Frans comfort, ook met 140 tot 160 km/u.

Is het allemaal een beetje compleet en zit het goed in elkaar?
Hierboven heb ik al geschetst dat het even wennen was aan het touchscreen. Buiten dat scherm zit er recht voor je (achter het stuur) nog een kleiner schermpje met de zaken die je vroeger op de ouderwetsen klokken voor je had (kilometers, brandstof, verlichting, enz). Helaas krijg je geen info over het aantal toeren dat het blok maakt, noch over de motortemperatuur. Deze auto is ontwerpen met het idee de prijs en het gewicht zo laag mogelijk te houden. Dit zie je terug in de klapraampjes achter, de elektrische raampjes voor gaan niet met een automatische knop naar beneden, maar je moet de knoppen vasthouden en je mist dus een toerenteller voor je neus. Het maakt de Cactus allemaal nog eigenzinniger en strakker van binnen. Na 65000 kilometer overigens geen rammeltjes of kraakjes. Vooralsnog zit het allemaal prima in elkaar.

Verbruik:
De auto is behoorlijk zuinig. Wanneer ik veel B wegen rijdt en 125 op de snelweg, zit ik ongeveer op 4.7 l/100km. Op langere ritten naar Zuid Europa met 140 tot 150 km/u kom ik ongeveer op 5.3 l/100km. Wil je er echt op letten, dan is 4.5 l/100km haalbaar.

Onderhoud:
Om de 25000km vraagt de Cactus om verse olie en de nodige filters. Helaas vraagt hij nog iets vaker om UREA, oftewel AdBlue. Beetje jammer dat ze dat tankje niet iets groter hebben gemaakt, zodat het samen viel met de beurt. Ach zolang er maar niet gesjoemeld wordt... Daarnaast meldt de auto zo ongeveer elke twee maanden dat er een band te slap is. Er gaat dan ergens 0,1 bar bij, waarna je de melding zelf even moet wissen.
Bij de eerste onderhoudsbeurt geen echte bijzonderheden, wel twee terugroepacties. Hierna was meteen het fluiten op de A stijl links verholpen. Collega Cactus chauffeurs, we've all been there.
Bij de tweede beurt gaf ik aan dat de auto niet heel fris remde. Er mochten voor meteen nieuwe remschijven en blokken onder. Dat lijkt me vrij snel met 50.000km. Maar daarna reedt hij weer heerlijk.
Enkele weken later een brief van Citroen of ik toch nog even naar mijn dealer wilde gaan. Na een half uurtje in de showroom hadden ze iets verandert aan het motorkap slot, waardoor de kap niet meer ongewenst tegen mijn neus zou waaien. En op mijn verzoek hebben ze ook mijn ruitensproeier slangetjes weer vast gezet. Dit had ik zelf al eens gedaan, maar deze waren weer losgeschoten. Al met al prima service.

Conclusie:
Veel waar voor je geld! Ruime eigenzinnige auto welke behoorlijk compleet en comfortabel is, tegen geringe kosten (laag gewicht en verbruik).
Nadelen: De auto zit goed in elkaar, maar je kunt zien dat er bespaard is op gewicht en kosten. Elektronica kan beter en de BT carkit is echt slecht.
Desalniettemin een aanrader, vooral als diesel.

Comfortabel maar rumoerig

  • 125.000 km

Na 2,5 jaar staat de Cactus inmiddels op 125.000km. Vandaag heeft hij zijn onderhoudsbeurt en bandenwissel gehad. Tijd voor een update!

Ruim 50.000km per jaar, bevalt dat nog in zo'n Cactus?
Over het algemeen bevalt de auto nog prima. Wanneer ik in andere auto's van familie rijdt, welke meestal uit een hoger segment komen, valt de Cactus daarna soms even tegen. De auto is behoorlijk comfortabel, stuurt lekker (niet sportief), spoort goed en de bak met zijn lange verhoudingen schakelt nog altijd soepel. Het grootste nadeel vind ik de beperkte isolatie. De auto is behoorlijk rumoerig, voornamelijk op de snelweg. Een slechte set winterbanden helpt daar ook niet bij. Hij blinkt dus niet uit in 'rust aan boord' en dat valt vooral op als je uit andere, maar natuurlijk duurdere auto's komt. Want plaats je het in perspectief; in deze prijsklasse is het nog altijd een heel goed aanbod! Zoals eerder genoemd, zeer compleet en comfortabel voor nog geen 23.000 euro. Maar het nieuwe model staat bijna bij de dealer, tegen hogere prijzen...
Ik ben ook nog steeds niet gecharmeerd van de schermen en bediening via het centrale touchscreen. Het werkt allemaal vrij goed, op de carkit na. Maar het is mij allemaal wat te modern, wat wel weer bij het hele karakter van de auto past.
Het exterieur blijft natuurlijk een verhaal apart. Het gewaagde design is weer Citroen als van ouds, ik vind het wel leuk. Mooi dat Citroen zich de afgelopen jaren weer waagt aan eigenzinnige eigen designs ipv het maken van mainstream grijze muis auto's. Jammer dan weer dat de nieuwe Cactus al weer een tikkeltje behoudender is geworden, maar oke. Wat aan mijn Cactus misstaat zijn de 15" plastic grijze schijven, maar de baas dacht daar destijds anders over en ik weiger geld uit te geven aan een auto die niet van mij is.

Blijft het ook nog een beetje heel allemaal?
Jazeker, de auto houdt zich technisch behoorlijk goed!
Na de vorige review zijn bij de 100.000km beurt wederom remschijven vervangen. Ik ben een vlotte maar geen agressieve chauffeur, maar de remschijven hebben het schijnbaar hard te halen met me. Naast de gebruikelijke olie, filters, vloeistoffen, software updates en remschijven hoeft er verder vrijwel niets aan te gebeuren. Bij een beurt willen ze nog wel eens een door Citroen voorgeschreven verbetering doorvoeren. Vandaag hebben ze bij onderhoud wat verandert aan het UREA reservoir. Met deze vloeistof kan ik inmiddels van beurt tot beurt rijden. Eerder wilde het lampje wel eens een paar duizend kilometer voor de beurt gaan branden.
Wel heb ik bij het onderhoud vandaag de zeer slechte BT carkit weer genoemd. Ze hebben nieuwe software geïnstalleerd en de microfoon vervangen. Hopelijk gaat het nu beter.

Hoelang gaan we nog door?
Zoals het nu gepland staat blijft de auto tot hij 4 jaar oud is. De vraag wat er dan over een jaar bestelt gaat worden vind ik lastig. De nieuwe Cactus zou nog comfortabeler zijn en ook beter geïsoleerd! Vooral dat laatste is echt een verbetering. De nieuwe ziet er wat minder speels, meer volwassen uit. Het interieur is nauwelijks gewijzigd. Dit in tegenstelling tot de prijs, die een stukje hoger ligt.
Hoe goed de auto eigenlijk ook bevalt, ik denk dat de er hierna iets anders komt. Waarschijnlijk C segment station, het liefst met automaat. De nieuwe Megane vind ik een nette maar vrij saaie auto. Vandaag ook even gekeken naar een Fiat Tipo SW Business Lusso. Met 1.6 MJet automaat, helemaal compleet voor nog geen 30.000 euro. Waarom verkopen ze die dingen zo slecht in NL?

Voorlopig nog meer even sturen met de Cactus. Een update volgt waarschijnlijk volgend jaar rond deze tijd.

Laatste grote onderhoud

  • 175.000 km

We zijn weer een jaar verder en recent heeft de Cactus weer groot onderhoud en een bandenwissel gehad. Dit keer wel het duurste onderhoud tot nu toe met vervanging van de volgende delen;
- Olie en filters
- Bijvullen UREA
- Distributieriem en waterpomp
- V snaar
- Twee nieuwe zomerbanden
- Mattenset; deze heb ik inmiddels 3 keer laten vervangen. Iedere keer ga ik door de mat onder de pedalen heen. De matten zijn echt van hele slechte kwaliteit.
Tot mijn verbazing waren de remschijven en blokken deze keer nog goed. Daarnaast zit er nog altijd de eerste roetfilter in de auto. Deze zijn toch vaak sneller aan vervanging toe dacht ik.

Afgelopen jaar is de auto tussen de beurten door wel twee keer bij de dealer geweest. De koelvin bleef op een gegeven moment continu op zijn maximale stand draaien. Hiervoor moest er een besturing oid vervangen worden. Als ik het me goed herinner waren de kosten hiervan tussen de 100 en de 150 euro.
Enkele weken later kwam er een klapraamje achter los van de sluitklem. Het raam wapperde daardoor een heel stuk verder open dan de bedoeling was. Een nieuw schroefje met loctite was de oplossing.

Regelmatig hoor je kritiek op de techniek van PSA producten e.d. Deze auto bewijst wat mij betreft dat dit niet altijd terecht is. De auto heeft in 3,5 jaar geen buitensporige kosten gehad en heeft nauwelijks extra bij de dealer gestaan voor storingen oid. Hij is ook nooit stilgevallen. Hopelijk blijft dit de laatste maanden zo :)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.