Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Business (2015) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Cactus BlueHDi 100 Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 85.000 km |
Gevallen
- 75 km
We zijn als een blok gevallen voor de C4 Cactus in kleurstelling wit met zwarte bumps en okerbruin Habana interieur.
Na een proefrit in een V40 D2 en D4 in de C4 Cactus gekropen. Wat rijdt dat ontzettend goed zeg. Stil, stevig, zeer comfortabel, goed sturend, helt nauwelijks over, vlot genoeg, een geweldig leuk/origineel en functioneel interieur (Habana) en veel ruimte.
Het viel me op dat de 100HDI steviger op de weg ligt dan de benzineuitvoering. Wslk door de 100kg extra in het vooronder. De 1.6 HDI laat zich lekker schakellui rijden en is op kruissnelheid mooi op de achtergrond. Bij optrekken is de motor ook niet hinderlijk aanwezig en geeft zelfs een sportief ronkje af.
De eerste km's zijn iig met groot plezier gereden. Als ik hier in rij, mis ik de 300pk van mn Volvo geen seconde. Eeigenlijk heb ik niks met citroen vanwege beroerde ervaringen in het verleden (in 1985 een CX gereden die na 5 jaar spontaan desintegreerde). Maar omdat mn vader gedurende 12 jaar 2 picasso's heeft gereden en nooit 1 tussentijds probleem heeft gehad durf ik het wel aan.
Het interieur is echt uniek in z'n soort. Sommige automerken schrijven wel dat ze hun auto's helemaal opnieuw ontwerpen, Citroen heeft het met de Cactus echt gedaan. Zowel van buiten als van binnen. Je ervaart veel ruimte in de wagen. Tot 1.90 kunnen er 5 personen in. Alles wat je nodig hebt zit in een 7" multifunktioneel scherm, dat snel en goed werkt. Zeer gebruikersvriendelijk bovendien.
Wat zit er verder allemaal zo'n beetje op en hoe bevalt het: Meerdere verbruiksmonitoren, bluetooth voor de mobiel, autoparking, standaard geluidsinstallatie met 6 speakers, navigatie, achteruitrijcamera, sensoren voor en achter, inparkeerfunktie, start/stop, internet, batterij aan airbags, meerdere aansluitsockets usb, 12V, aux, cruisecontrol, stuurbediening van audio/gsm/cruise, regensensor, aut verlichting, airco, etc, etc. Mooi compleet en alles werkt intuitief en vlekkeloos. Heb wel meteen de standaard 15" stalen velgen met wielcover vervangen voor wat anders.
De ervaringen zijn verder te kort om nog meer te melden. Eerste indruk is dat het een "best buy" en "must see" in z'n categorie is. Ter vergelijk: voor exact het zelfde geld stap je in een VW polo sjoemeldiesel...je zult de fout maar gemaakt hebben.
Relaxbak
- 360 km
Ik dacht na het delen van de eerste bevindingen dat een volgende review wel bij 4- of 5000 km zou volgen. Maar ik kan niet wachten.
Wat een lekkere relaxbak is dit zeg. Ik heb niet eerder zo van een auto genoten als van dit bijzondere ding. Inhalen boeit niet meer, als laatste weg bij een stoplicht vind ik opeens prima (alhoewel die met 10.5 seconden best van zn plek wil). Laat mij maar onthaasten en lounchen in mn Habana interieur. Genieten dit.
Het verbruik is ook zeer fraai. Met wat stad en b-wegen kom ik op een gemiddelde uit van 1:26. Bij 80km constant rijdt het ding zomaar 1:38. Op de snelweg loopt het vrij snel op. Elke 5kmu boven de 100kmu harder, zorgt voor 10% meer verbruik.
Afijn tot over 4-/5000km, maar misschien eerder.
Onverminderd positief
- 3.600 km
Inmiddels zo'n 3600 heerlijke kilometers onder de wielen door laten glijden. Het blijft een genot om in dit karretje te rijden. Heerlijk comfortabel met een erg goede wegligging. Door het lage gewicht zijn links rechts combinaties bijzonder vlot te nemen. Het bijzondere dashboard en interieur blijven ook een lust voor het oog en blijkt erg praktisch. Veel opbergruimte op de juiste plaatsen.
Enige minpuntje na een paar honderd kilometer, bleek de bestuurdersstoel. Deze is voor mijn lengte te vlak en biedt te weinig steun voor de onderrug. Ik heb de voorzijde van de stoel met een 3cm dik metalen kokertje verhoogd en een kleine lendesteun aangebracht. Precies wat de stoel voor mij nodig had. De stoel biedt nu overal perfecte ondersteuning en een heerlijke zit.
Het centrale touchscreen, waarin bijna alle functies ondergebracht zijn, vroeg enige gewenning maar het bevalt prima. Laatst wat ritten gemaakt in een Tesla Model S en daarin onderga je hetzelfde. De eerste uren zoeken naar de functies. Eenmaal gewend, weet je niet beter.
De auto en alle opties functioneren verder zoals het hoort. Dat heb ik bij een nieuwe auto ook wel eens anders meegemaakt. De HDI vertoonde aanvankelijk wel wat mechanische bijgeluiden, maar is na dik 3000km aardig ingereden en snort nu stilletjes in het vooronder. Lekker laagtoerig dus bijdragend aan de rust in het interieur.
Ik rij hoofdzakelijk B-wegen en stadsverkeer en dat drukt zich uit een een keurig verbruik. Over 3500km (3 x tanken!:-))) haal ik makkelijk 1:27. Met de laatste tank zelfs gemiddeld 1:28,5 gereden. Het overall gemiddelde zal dus nog wel wat verder dalen.
Het crossover-uiterlijk met de bumps en kunststofdelen roept veel positieve reacties op. Bijna wekelijks krijg ik wel een complimentje of vragen over de auto. Dat heb ik sinds de Mercedes W108 280S die ik heb gereden niet meer meegemaakt.
Vooralsnog dus zeer tevreden met de keuze. Een fijn rijdende, complete en leuke auto met lage vaste / variabele lasten en lage bijtelling.
zeer tevreden
- 12.000 km
Ik weet niet wat het is met die Cactus, maar hij blijft me zeer, zeer goed bevallen.
Meestal hoort na een paar maanden een auto "er gewoon bij" en ga ik me irriteren aan kleine of grotere onhebbelijkheden, rammeltjes, wegliggingsfoutjes, uiterlijk, geruis of gesuis, storingen, etc, etc. Niets daarvan met de Cactus. Ik rijd h'm met erg veel plezier. Het onderscheidende uiterlijk/interieur, de wegligging, de stilte/rust aan boord, het plezierige motorkarakter, de opties, lage kosten/bijtelling, verbruik van 1:27, etc, etc, het zal er allemaal wel debet aan zijn.
Het totaalplaatje van deze auto klopt dus als een bus. Daarnaast lees ik net in autoweek dat de C3 (waar de C4C op gebaseerd is) in de compacte klasse een 8.5 scoort op gebied van betrouwbaarheid. Ver boven zgn 'premiummerken' met rammelkettingen, vretende zuigers, beroerde wegligging en 30-40x teveel uitstoot. De autowereld is veranderd.
Ook alle lof voor Emerpark. Alle tijd voor wat extra uitleg, goede service als dat nodig is. Kortom Top!
Top
- 20.000 km
Net met zn vijven naar italie op en neer geboenderd. 160 op de cruise en af en toe 180 (met een lausige 2900 tpm) Supercomfortabel. Uitstekende wegligging. Zat vermogen in de bergen. Leuke handling op de bergweggetjes.
Het 200+ gejakker met de volvo geen moment gemist. De bagageruimte wel touwens. Maar he, het ging! Vorig jaar dezelfde rit in een bijna nieuwe diesel leen-insignia gemaakt. Dat beviel minder dan met deze cactus. De insignia was veel vermoeiender. Mr Cactus blijft verrassen.
Gemiddeld verbruik ligt op 1:26.3.
Citroen heeft in dit segment een toppertje neergezet voor een bescheiden prijs. Wat een lol. Best buy.
Topklasse
- 25.000 km
Net terug van een weekje Lausanne Zwitserland. Met 5 man in de auto met 5 weekendtassen achterin. Eerlijk is eerlijk. Allemaal geen McDonald types maar gewoon normale bouw. Dat ging wederom prima. Zeer comfortabel. Geen last van ruimtegebrek of doorzitverschijnselen. In 9.5 uur van Assen naar Lausanne.
Terwijl ik bij tijd en wijle rustig met 160-170 voorboenderde over de autobahn viel me op dat van de 4 auto's die met pech langs de weg stonden het 3 VAG producten betrof. Een nieuw type Q5, een nieuwe A6 en een Polo.
Alle drie met het kapje omhoog en een geërgerde bestuurder er naast. Eigenaren die kennelijk jammerlijk de ontwikkelingen rond VAG in de afgelopen 10 jaar gemist hebben. Erg sneu.
De 4de auto betrof een 4 serie BMW. Dat had ik dan weer niet verwacht.
Ik open welliswaar met de titel "topklasse". Dat is natuurlijk gechargeerd. Er zijn zeker fijner rijdende, grotere, stillere, completere, etc, etc auto's. Toch onderscheid de C4C gezien z'n kwaliteiten, prijs en betrouwbaarheid zich bovenmate positief.
Jammer
- 85.000 km
Helaas, helaas, in het 2 en 3e jaar ca 30x bij de garage gestaan buiten de normale beurten om. Schokbrekers, stabilisatorstang, diverse kleine en grote dingen tot het vervangen van de deuren en nokkenastandwiel aan toe...
30x heen en weer naar de garage. Steeds eerst voor het bevestigen van de diagnose en daarna voor reparatie. Gebrek aan kwaliteit heeft z'n gevolgen.... voortijdig afscheidt genomen van deze karakteristieke fransman. Een schandelijk laag bod van de citroengarage was de druppel. Erg jammer. De gefacelifte Cactus met comfortonderstel was ondanks alle problematiek met de eerste lichting toch nog een serieuze optie. Maar Iik durf het niet aan. Echter niet getreurd. Per vandaag een zalige MB3.2 V6 onder den derrière. Aurevoir Citroen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.