Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Business (2015)

autoreview

Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Business (2015)

Signalement

UitvoeringC4 Cactus BlueHDi 100 Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst179.525 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Citroen C4 Cactus Business

  • 4 km

Na heel wat auto's getest te hebben is het de Citroen C4 Cactus geworden. Bij de dealer hadden ze bijna alle kleuren van de regenboog staan als Demo. Ik vindt (nog steeds) de 'bumps' lelijk. Maar zoals ik nu de kleuren samenstelling heb valt het nog mee en is het een stoere auto.

Waarom deze auto? Ik kon kiezen tussen verschillende hot hatchbacks. Waaronder de Polo, Ibiza, Skoda, Clio etc.

Toen ik bij de Citroen Dealer kwam zag ik de grote van de auto en was verbaast! Het leek een kleine auto.... maar is het beslist niet. Aangezien er twee kinderzitjes in moest was de keuze niet moeilijk meer.

Uiteindelijk had de keus tussen de Renault Clio of de Citroen. Aangezien ik niet serieus werdt genomen bij de renault dealer in Leeuwarden ben ik voor de Citroen Dealer gegaan. Bijna het rode loper gevoel.


Opties:

Blue HDI Business uitvoering
100 PK 1.6L HDI
Velours Habana Club
Getinte ramen
Pack City Park
Stoelverwarming vóórstoelen

De eerste 3500 km

  • 3.480 km

Na 3500 km weer even een review. Zijn wel 2 weken verder. De auto begint goed in te lopen. Stiller, soepeler. Verbruik zit nu gemiddeld op 1 op 18.5. Daarbij rij ik elke dag Leeuwarden Harderwijk en terug. 95% snelweg met 133kmp op de digitale teller.

Ik had verwacht de toerenteller te missen maar mis ik totaal niet. Navigatie systeem is lekker vlot!

Voordeel:
Spoel motorblok.
Schakelt goed.
Stil
Goede muziek installatie.

Nadeel:
Last van de wind zeker in de storm van vandaag.

Moest wel na 1000km even terug naar de dealer want stuur stond scheef. Er moest opnieuw gebalanceerd worden. Verder nog geen problemen.

De eerste 10000km

  • 10.000 km

Na 7 weken rijden heb ik vanmiddag de 10000km aangetikt. Tot op het heden nog geen problemen gehad. Alles werkt naar behoren, comfort is zoals ik gewenst had. Het vermogen is uitstekend. Trekt vlot door en gaat de 190 kmp voorbij in Duitsland.

Het verbruik is bijzonder gunstig. Als ik de 120 op de digitale teller rij, is het verbruik 1 op 22/24. Als ik de teller iets hoger zet naar de 130, is het verbruik in eens 1 op 17/18.

Ik snap waarom ik de andere cactussen inhaal met 130😁😀

Bij de volgende review, rond de 25000 km, net na de eerste beurt zal ik weer updaten. Mochten er vragen zijn dan hoor ik deze graag.

Eerste Grote Beurt

  • 25.000 km

Vandaag de eerste grote beurt gehad. Ik heb de eerste 25000 km gereden! en dit waren heerlijke Km's!

Wat wordt er vervangen en hebben geprobeerd te repareren:

Fluiten:
Bij een snelheid van 110km en de wind op het voorraam gaat deze fluiten. Lijkt net of er kabouters in je dashboard zit met een blokfluit. Wat ze hier aan doen is dat ze de raamrubbers en deur rubbers gaan vervangen. Dan zou het probleem opgelost zijn.


Ruitenwisser sproeier:
Elke keer als de de linker ruitenwisser gebruik gaat het slangetje van de ruitenwissersproeier los. Dit is zeer irritant. Ze hebben de geprobeerd dit te verhelpen. Ik reed vanmiddag naar huis en na twee keer sproeien zat deze weer los.

Verder is alles naar wens en is de auto weer goed gekeurd!

Tweede Grote Beurt

  • 52.222 km

Na 50000 km's gereden te hebben was ik al weer toe aan een grote beurt. Tussen tijds moest ik een keer terug voor het bijvullen van het Adblue maar verder is alles ok.

Het windgeruis is na het vernieuwen van de rubbers helemaal weg. Verder heerlijke auto!! Op naar de 75000km beurt!

Piepende Remmen

  • 60.000 km

Na de grote beurt had ik nog steeds last van Piepende remmen en ben ik inmiddels 2x terug geweest bij de dealer. Bij de eerste bezoek bleek er een rand te zitten op de remschijf die dit zou veroorzaken. Ze hebben de remblokken en remschijf opnieuw geslepen en zou het probleem opgelost zijn.

Na een weekend in Duitsland begon bij het aan remmen de auto te trillen. Zowel in de auto als in het stuur. Afgelopen vrijdag ( 26-2-2016) opnieuw terug geweest. De remmen waren niet krom en hebben het zelfde trucje gedaan als hiervoor. Kennelijk heeft dat trucje geholpen want het is weg!

Verder geen probleem met de auto!

Hiep Hiep Hoera, Cactus 1 jaar!

  • 63.500 km

Vandaag is het 13 maart 2016 en tijd de auto vandaag officieel 1 jaar! Dus dacht laten we eens kijken hoe het ging het afgelopen jaar! De Kilometer stand is nu precies 63500km en ben ongeveer 6 keer terug geweest bij de dealer. Waarvan 2x een grote beurt, en de overige problemen met de ruiterwissers, piepende fluit bij raam bij +/- 120kmp, piepende remmen.

Comfort
Het comfort van de auto is lekker op zijn Frans. Lekker zacht ingesteld met grote zetels. Heerlijk cruisen over de snelweg met 120kpm. Geluidsinstallatie was de uitgebreide en valt op zicht mee. Enige wat ik heb laten aanpassen via de leasemaatschapij is de stoel. Ik heb er een lennesteun in laten zetten omdat ik toch met de lange ritte last van me onderrug kreeg. Verder prima auto!

Prestaties
Je kon goed merken dat de auto ingereden moest worden. In het begin ging hij aardig van zijn plek af. Hoe meer km ik reed hoe soepeler het motorblok werd. Ongeveer bij de 20000km is het motorblok op het soepelst.

Verbruik van de sappen
Diesel:
Ik rij dagelijks Leeuwarden - Harderwijk en terug. Daarbij altijd 130km (134kmp ivm afwijking van 4kmp) Ik zit op het gemiddelde van 1 op 18. Als ik 120kpm ga rijden dan is het 1 op 20.

Olie:
bijna geen verbruik

Adblue:
Er gaat 15L in de auto als toevoeging. De eerste 25000km ging dit goed, maar na hervulling gemiddeld om de 15000km geeft de auto aan dat deze weer bijgevuld moest worden.

Conclusie tot zo ver:
Ik vindt met de aanpassingen het een hele fijne auto. Alle problemen zijn verholpen, heeft wel even geduurd maar is opzicht wel een nieuwe auto, de kinderziektes horen hier nou eenmaal bij. Als ik weer mocht kiezen? kwam er weer een nieuwe cactus! Maar dan wel met de 17inch lichtmetalen velgen :-)

Airco Stuk

  • 71.500 km

Het is vandaag een van de eerste dagen wanneer het warm is, en nu blijkt dat de Airco het niet meer te doen. Ik dacht op de vrijdag ochtend voor dat we op vakantie gaan nog even snel naar de dealer te gaan om dit na te laten kijken. Daarbij had ik problemen met de 5de versnelling (kan niet terug schakelen) en had ik een zingend geluid rechts voor.

Ik werd door de dealer direct geholpen en gingen er meteen mee aan de slag. Daarbij kreeg ik een lekker bakje koffie en meteen de nieuwe DS3 & 5 bekeken. Al gauw kreeg ik te horen dat de airco leeg was maar dit niet konden vullen omdat dit een nieuw systeem bleek te zijn. Er moest eerst een nieuw systeem worden aangeschaft voordat ze verder konden.....

We hebben direct maar een nieuwe afspraak gemaakt en er voor gezocht dat er direct de 75000 km beurt gedaan werd. Het zingende geluid bleek de wiellagers te zijn, en moest vervangen worden. De 5de versnelling bleek al op te zijn met als resultaat dat er een nieuwe versnellingsbak moest komen..... en dit bij 71500 km.....

Helaas was het erg warm! en moest 300 km rijden naar eindbestemming! Na dat ik op eindbestemming was heb ik de leasemaatschappij gebeld of ze konden achter halen of er een dealer in de buurt was om dit toch te laten repareren, en jawel! na 5 dealers gebeld te hebben was er een citroen dealer nog bereid (17:30 uur) nog te helpen! Wat bleek? er was een lek in het systeem en gelukkig konden ze dit direct repareren!

Wordt vervolgd!

Derde grote beurt!

  • 74.500 km

Vandaag krijg de auto de 3de grote beurt! Hierbij worden de wiellagers ook vervangen! Helaas waren de onderdelen voor de versnellingsbak nog niet aanwezig en moest ik een week later opnieuw terug komen.

Echter de auto rijdt weer als een zonnetje maar heeft me wel aan het denken gezet. nieuwe versnelling bak? nieuwe wiellagers? 2de set schijfremmen+Blokken? Citroen verteld mij dat dit nog wat schoonheidskwaaltjes zijn. Er bleken nog een aantal te zijn die deze kwaaltjes hadden...

Zijn er nog meer cactus rijders met dezelfde ervaring?

Vierde grote beurt

  • 100.000 km

Vandaag kon ik voor de vierde beurt terecht bij de Citroen Dijkstra Dealer in Leeuwarden. De auto kwam nu zonder al te veel grote zaken er doorheen. Er zijn nieuwe zomer banden geplaatst want deze waren naar 65000km versleten. (twee dagen later komen de winterbanden er op)

Er was nog wel een terugroepactie, en zorgde er voor dat ik langer mijn auto kwijt was. Gelukkig was er een juist alternatieve vervangend vervoer. (VW Golf High Line 2016)

De kabelboom van de AdBlue systeem moest vervangen worden en het tandwieltje van de distributie riem bleek niet juist te zijn en moest vervangen worden.

Terugroep actie

  • 107.000 km

Vorige week kreeg ik van de leasemaatschappij dat ik op een zeer korte termijn terug moest naar de Citroen Dealer. Dit i.v.m. een motorkap bevestiging die niet stevig genoeg was. Het kon zijn dat deze tijdens het rijden open vloog. Na 45 minuten was deze vernieuwd en kon weer verder met de KM's.

45000 km verder.....

  • 145.200 km

De auto wordt steeds bedroevender... inmiddels al langs de snelweg gestaan omdat de auto in noodloop ging. Oorzaak: AdBlue tank lek, en tegelijkertijd een cilinder die niet meer werkte... en dan bij een kilometerstand van 142025.....
Verder zijn er twee beurten verder en hebben ze eindelijk de piepende remmen opgelost. Ze hebben eindelijk dikkere en betere remschijven er op gezet. Wat eigenlijk ten goede kwam van de auto want het remmen is een hele verbetering!

De display's zijn vervangen, ik had ineens geen display meer tijdens het rijden, en vervolgens ging de tweede display ook steeds vast lopen.

Vanmorgen tijdens het poetsen kwam ik er achter dat de onderkant van de deuren beginnen te roesten! en dat bij een auto van 2,5 jaar! En niet alleen bij 1 deur maar bij alle 4 deuren!

Echter ik ben blij dat dit een leaseauto is, als ik deze prive had aangeschaft was ik failliet geweest... voor mij geen franse auto's meer! ik was al gewaarschuwd door diverse personen en helaas hebben ze gelijk gekregen. Ik moet tot 180000km, en begin af te tellen!

Ik heb inmiddels de betrouwbaarheid aangepast van 3 sterren naar 2 sterren...

Tijd voor een update!

  • 159.280 km

Het is weer een enige tijd geleden dat ik een update heb gedaan over de Cactus. Inmiddels bijna de 160.000km op de teller en helaas, in de vakantie langs de weg gestaan. Het was wederom het Adblue systeem wat niet meer werkte. Eerste instantie kreeg ik een melding dat in de UREA moest gaan bijvullen. Na telefonische contact te hebben gehad met de leasemaatschappij ben ik doorverwezen naar de Citroen Dealer in België. Na enige onderzoek bleek er niks aan de hand te zijn en was de tank van de adbleu tank gewoon nog vol. De melding is uitgeschreven en had de stille hoop dat het bij deze error zou blijven.

Echter de volgende dag, onderweg naar Bastogne (Oorlog Museum) Kwam de error terug maar meteen met een motor storing & Emissie storing en kon de auto aan de kant van de weg parkeren. De auto werkt opgehaald vanuit Nederland en kreeg een vervangende auto mee. (VW LEON ST)

Na 3 weken kon ik de auto ophalen. Alles wat te maken had met het adblue systeem is vervangen. Op naar de 180.000km, dan kan ik de auto weer inleveren en inmiddels de nieuwe auto besteld! Het zal de nieuwe VW POLO worden, met een 1600 diesel motor blok er in.

Wordt vervolgd!

Afscheid nemen van de Cactus

  • 179.525 km

Na 3jaar en bijna 180duizend km verder neem ik afscheid van de Citroen C4 Cactus. Het was een leuke auto om te rijden, en zeker gezien de afstanden die ik rij was het qua comfort niks te klagen. Echter hoe meer km je gaat maken hoe mee gebreken er kwam. Deuren roesten weg, trillende delen in dashboard, software error in navigatie systeem, en als laatste had problemen met de achteruit versnelling. Al met al, best wel wat zaken in de afgelopen 3 jaar gehad maar de auto verdient wel een speciaal plekje. Er is altijd wel 1 die even achter om kijkt, of het rubber aan de zijkant wil indrukken of het echt een luchtzak is.

De nieuwe keus is gevallen op de Nieuwe VW Polo, 1.6 diesel 95pk.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.