Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Business (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Cactus BlueHDi 100 Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Perfecte keuze
- 7.400 km
Wat een leuke bak is dit. Dat vinden ook al die mensen die zich de ogen uit de kop kijken, de nek verdraaien of foto's maken (lachen!).
De Cactus rijdt heerlijk, zuinig (1:23 tot nu toe), toch pittig. De vering op korte hobbels is inderdaad wat hard, maar verder zeer comfortabel. De zachte zit is heerlijk. Opvallend is de rand die je voelt op de overgang van de zitting en leuning, die geleidelijk toch wat op de achtergrond verdwijnt. De Cactus is best wel laag, dat merk je als je vooroverbuigt voorin.
Hij is stil, stuurt superrelaxed en ligt prima op de weg. De ruimte is fors voor formaat en prijsklasse.
Een misser is het ontbrekende interieurlampje achter. Daar staat echter zo veel tegenover dat ik morgen weer een Cactus zou kopen. Het mooie dashboard, grote dashboardkastje, fraaie stuur, de lekker in de hand liggende pook.
De motor loopt stil en soepel, maar helemaal onderin als de turbo nog niet werkt heeft hij weinig trekkracht. In de Ardennen moesten we daar rekening mee houden.
De tablet, het grote scherm is fraai en went, maar de bediening leidt toch wel af. Dus opletten, vooral bij bediening van de navigatie. Die is overigens echt minder dan Tomtom. Minder makkelijk in te stellen en soms stomme navigatiekeuzes.
De in hoogte instelbare koplampen zijn echt nodig. Als iemand achterin gaat zitten veert de Cactus omlaag, als een eend...
Volgende week krijg ik spatlappen: de witte zijkanten worden wel erg vies.
Maar al met al, ik wil niet ruilen, wat een heerlijk auto!
Het blijft leuk
- 8.700 km
De Cactus blijft veel reacties oproepen, leuk! Recent voor het eerst de bank plat en veel erin verhuisd. Het is geen SUV maar als je dan alles weer eruit hebt en het in huis staat is het wel veel.
De spatlappen zijn een zeer goed besluit geweest. Je ziet eigenlijk nauwelijks (gelukkig), maar ze zorgen dat zowel de zijkanten als achterzijde van de auto veel minder smerig worden. Bij een witte auto wel zo plezierig.
Ingeruild voor een nieuwe
- 70.000 km
Tot nu toe steeds weer met plezier in de Cactus op weg.
Het blijft een prima auto. Door een goed (zeer goed) aanbod van Citroen komt er nu voortijdig een nieuwe, een Rip Curl.
Dus nog even een update van de 'oude'.
Het enige probleem tot nu toe waren verroeste voorschokdempers en die zijn onder garantie vervangen.
Aanvullend op de eerdere kritiekpunten moet ik melden dat de achteruitrijcamera is in het donker zeer slecht, je ziet gewoon niks.
Het systeem met verwarming, radio etc heeft soms extreem lange opstarttijden, je kunt er dan niks mee (maar natuurlijk wel wegrijden).
Een keer is het systeem vastgelopen en dit was alleen op te lossen met een reset (alles kwijt, ook de bluetooth verbindingen).
In het linker ventilatierooster zit een heel hoog (zacht) rammeltje bij sommige toerentallen.
De huur-Cactus op Sardinië had dit ook....
Verbruik is zuiniger dan 1 op 22.
En wat kan er toch een hoop in...
Het blijft een fantastische auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.