Citroën C4 1.6 16V Ligne Ambiance (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 1.6 16V Ligne Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een markante verschijning. Dat is ook de reden waarom na uitvoerige testritten met vergelijkbare auto’s mijn keuze is gevallen op de C4. De keuze voor de Ligne Ambiance was ook snel gemaakt omdat de wagen dan een alleszins acceptabel uitrustingsniveau meekrijgt.
Tijdens de eerste kennismaking viel het me al op dat de 1.6 zijn werkt doet. Hij doet wat het moet doen en toont daarin voldoende pit, zonder daarin overdreven aggresief te zijn. Verder is het een ietwat strak geveerde auto, maar zonder dat je het gevoel krijgt veel aan comfort in te boeten. De wegligging is neutraal. Kortom, een auto die is zoals je mag verwachten van een auto in dit segment.
Het leuke is dat het van binnen net zo markant is als van buiten. De kilometerteller is centraal gelaatst en het stuur is al een heel ander verhaal. Overigens moet ik nog steeds wennen aan de veelheid van bedieningsknoppen op het stuur, overzichtelijk is anders en zal nog enige oefening vergen voordat het helemaal lukt. Een ander minpunt van het stuur is dat er een randje in zit (moeilijk uit te leggen) dat vervelend wordt bij lange ritten. Ook heb ik de bediening van de navigatie (extra) nog niet volledig onder de knie.
Geweldig is dat de carkit volledig tot het verleden behoort met de geintegreerde telefoon (extra), gewoon een simkaart in het gleufje schuiven en klaar! Het mooiste is dat een dame (uiteraard zonder enig gevoel voor intonatie) zelfs je sms’jes voorleest! Dat kan soms tot hilarische momenten in de auto leiden...
Het zicht naar achteren is redelijk beperkt door het kleine raampje en de dikke C-stijlen. Dat geldt ook voor de A-stijl, die het zicht naar rechts- en linksvoor vermindert. Maar ja, met kleinere stijlen had het er van buiten ook niet zo mooi uitgezien.
Verder is het een mooie auto, die jarenlang rijplezier belooft.
PROBLEMEN
Update bij 8.345 km
Rond de 5.000 km deed een vervelend geluid zich voor. Dit gebeurde rond de 2.800 toeren en bleek verband te houden met de uitlaat. Na een ingreep is de uitlaat vervangen en daarmee ook het geluid verholpen.
Een andere tegenvaller is het verbruik. Nu weet ik van mezelf dat ik redelijk sportief rijd, maar zelfs bij tijdig schakelen en rekening houden met het verbruik lukt het niet erg om het onder de 8.7 l/km te krijgen en dat is flink boven de door de fabrikant aangegeven cijfers.
Update bij 27.178 km
Zonder al te veel problemen komt de eerste beurt (30.000 km) in zicht. De CD-wisselaar heeft soms kuren, het verbruik is nog steeds een beetje aan de hoge kant (zeker met de huidige benzineprijzen niet leuk!) en het windgeruis blijft me irriteren. Technisch gezien geeft de auto geen krimp, behalve dat het lampje van de beurt bij 16.000 km begon te branden. De dealer heeft deze gereset en mij verzekerd dat er niets aan de hand was. Voorlopig niets aan de hand, maar misschien dat ik na de beurt wel anders piep.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.