Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Aura (2009)

autoreview

Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Aura (2009)

Signalement

UitvoeringC3 Picasso 1.6 VTi Aura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst52.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 750 km

Wat is ie Leuk!
Om eerlijk te zijn: we hebben nog nooit zo veel positieve reacties gekregen r een nieuwe auto. Blijkbaar doet het voorkomen van de auto mensen iets. Daarmee mag de conclusie getrokken worden dat het ontwerk geslaagd is. 9 van de 10 keer:”Leuke auto hebben jullie.”
Soms horen we de opmerking dat de auto klein is, met name wanneer de auto schuin van achteren op afstand bekeken wordt . Terwijl de auto aan de voorkant wat robuust kan overkomen.
We hebben gekozen voor de kleur zwart. Zwart staat de auto zeer goed, al wordt het wel meer poetsen. Waar blijf ik met het voornemen bij een volgende auto een gemakkelijkere lakkleur te kiezen? Uiteraard zijn de dakrails nodig om het plaatje compleet te maken. Zonder wordt de auto al snel een gewone auto.
Kwaliteiten
Wanneer we praten over kwaliteiten moeten we niet uit het oog verliezen dat we praten over een auto van net 4,07 meter groot.
Wanneer je in de auto zit doet de auto groot aan. Dit komt met name door de grote voorruit. De zitpositie is meer rechtop en dat creëert heel veel ruimte. Ik ben benieuwd welk comfort de stoelen geven bij een rit naar bijvoorbeeld Frankrijk. Is dan de zitting echt te kort? De beenruimte achterin is groot. Natuurlijk dan niet de achterbank naar voren schuiven voor meer kofferruimte! De kofferbak vindt ik voor dit formaat auto groot. Handig is afdekplaat. Door deze plaat zijn de weekboodschappen makkelijk in en uit de auto te halen. Wanneer we op vakantie gaan blijft de plaat naar alle waarschijnlijkheid thuis om zo nog meer bergruimte te creëren.
De auto voelt stevig en solide aan. De kwaliteit van het interieur is vergeleken met onze oude Xsara erop vooruit gegaan. Zachter kunststof en er is aandacht besteed aan het ontwerp van het interieur. Meer knoppen op een logische plaats. Alleen de knoppen bij de snelheidsmeter zijn wat lastiger te bereiken.
Ik vind de snelheidmeter goed afleesbaar. Soms te goed voor de medepassagiers: “Je rijdt te hard! Grappig detail: De Picasso kent een soort Nightpanel. Het middelste informatiepaneel is uit te zetten en dat geeft ’s nacht rust met autorijden. Alleen de rijsnelheid wordt weergegeven en info van de cruisecontrole staat aan. Wat een gemis is het ontbreken van de koelwater temperatuurmeter. Alleen een blauw indicatielampje brandt bij een koude motor.

Rijimpressie
Van de opmerking: “wat is ie leuk.”, zal een autoliefhebber de koude rillingen krijgen. Natuurlijk heeft de auto geen dynamisch karakter, maar voor een auto van dit formaat goed te noemen. Hobbels worden goed weg gefilterd, maar een verkeersdrempel schuin genomen is geen succes. De auto wordt dan behoorlijk door elkaar geschud. Waarschijnlijk komt dat door de starre achteras. Ik vind de auto stevig bebouwd. Er is geen kraakje te horen. Ook het motorgeluid wordt goed weg gefilterd. Alleen boven de 115 km/u wordt de rijwind duidelijk hoorbaar
De proefrit hebben we gemaakt met een C3 Picasso 1.4. In de stad voldoet deze motor uitstekend. Maar voor mijn gevoel kom je op de snelweg iets te kort. Reden voor mij om de 1.6 VTi te nemen. Tot op heden geen spijt van deze keuze. Op de snelweg heeft de auto nog genoeg over om te versnellen. Het verbruik van de Picasso blijft binnen de perken. Tijdens het inrijden een gemiddelde van 7,3 l/100km.
De elektrische stuurbekrachtiging kan mij bekoren. Lekker ligt met lage snelheden en goed stevig met hogere snelden. Natuurlijk filtert de bekrachtiging veel weg , maar de C3 Picasso is niet een auto om hard te scheuren. Comfort is duidelijk belangrijker. De auto kan wat hellen in snel genomen bochten, maar het blijft binnen de perken.

Conclusie
Voor ons de C3 Picasso de juiste keuze. Een prima familieauto met meer dan genoeg ruimte en rijcomfort. Tot op heden geen spijt dat we niet voor de C4 Picasso hebben gekozen.
Kortom een prima wagen!

Tweede indruk

  • 2.200 km

Ik ben niet doof!
Het blijft opvallend hoe stil de auto is tot 110 km/u. Dit blijkt ook uit de tests die ik tot nu toe heb gelezen. Gaan we wat sneller met de auto dan loopt het geluid in de auto wel op. Met een constante snelheid draait de 1.6 rustig rond. Bij "sportief" rijden komt er een sportieve brom uit het vooronder! Aangenaam en niet storend

Ontwerpfoutje?
Wanneer je een auto wat langer gebruikt kom je soms bijzondere dingen tegen. Zo komen de ruitenwissers tegen de motorkap aan wanneer je ze omhoog gaat zetten. Het lijkt me dat, wanneer je dit vaak doet, op deze manier de lak zal beschadigen. Ik moet nog kijken of er een slimmere manier is om de wissers omhoog te zetten.
Aanvulling: Voor de oplossing zie de reacties. Nu ik er meer op let zie ik het bij veel meer auto's. We kunnen er mee leven en kan ik het eigenlijk geen ontwerpfoutje meer noemen.

Verbruik
Omdat de auto veel in de stad rijdt halen we een verbruik van 7.8 l/100 km. Dit is aan de hoge kant maar zeker verklaarbaar. Stadsverkeer bij lagere buitentemperaturen.

Derde goede indruk

  • 11.000 km

Ik denk dat ik nu na 11000 km een juiste indruk geven over onze C3 Picasso. Laat ik voorop stellen dat ik buitengewoon tevreden ben met deze auto. Ik zal hierna aangeven waarom, maar ik zal ook wel een paar zaken aangeven die ik als minder goed heb ervaren.

Winterbanden?
Afgelopen winter was een goede wintertest. De auto startte altijd en ik moet zeggen dat het interieur snel verwarmd kon worden. Het verbruik werd iets minder, maar bleef hoog, 7,6 l/100km. We maakten veel stadsritten.
Bij gladheid is het oppassen: Deze wagen glijdt snel over de voorwielen weg. Ik bleef zelfs “hangen” op de overgang van onze oprit naar de weg. De zomerbanden hadden absoluut geen grip meer. Gelukkig zijn er ’s ochtends vroeg nog mensen op straat die willen helpen in de ijzige kou..Daarbij komt dat het stuur weinig informatie doorgeeft over de stand en de grip van de wielen. Ik denk dat het monteren van winterbanden veel zal schelen. Volgend jaar toch maar doen?
Stouwen maar.
Eind april kwam de belangrijkste test voor de C3 Picasso. 2 weken met het gezin naar Toscane. 1350 km, in 2 dagen. Gaat alles mee? Hoe goed blijven de stoelen tijdens zo’n rit?
Voorheen kregen we alle bagage goed mee in onze vorige auto, een Xsara break. 3 grote weekendtassen, 3 Kurverboxen, beddengoed, 2 stepjes en heel veel losse dingen. De avond voor vertrek was ik toch enigszins gespannen of dat ik wel alles mee zou krijgen. Nog even snel een dakbak halen? Ik heb de afdekplaat van de kofferbak thuis gelaten, de achterbank een stukje naar voren geschoven, alle hoofdsteunen omhoog gezet en dan stouwen maar, tot boven aan. Wel heb ik het stouwen wat vergemakkelijkt door de hoedenplank als schot te gebruiken. Het bleek dat alles meeging dat we zelfs nog wat ruimte overhadden.
Met 120 km/u rijdt de auto comfortabel en valt het verbruik mee gemiddeld 6,9l/100km. In de bergen heeft de wagen meer dan genoeg over. Helling op versnellen is geen probleem. Alleen bergaf in een lange bocht voelt niet prettig. Je merkt dan dat de Picasso een hoog zwaartepunt heeft. Vaart verminderen van 120 naar 105 km/u scheelt heel veel en de Picasso voelt dan weer vertrouwd aan. Haarspeldbochten zijn geen probleem, veel trekkracht onderin en op snelheid de bocht weer uit. Op de motor remmen, vooral terugschakelen van de 3e naar de 2e versnelling gaat soms heel lastig. Het lijkt wel of de bak blokkeert wanneer de motor te veel toeren dreigt te gaan maken. De stoelen zijn voldoende goed, al ga ik mijn rug na 10 uur rijden wel voelen. Het zijn geen fauteuils in de oude zin van het woord.
Kritisch blijven
- Ook bij goede auto’s kom je wel eens wat zaken tegen. Al wordt het verbruik lager, nu 7,0l/100km, vind ik het verbruik nog aan de hoge kant.
- Het terugschakelen van 3 naar 2 blijft soms tegenvallen, want voor de rest vind ik de versnellingsbak prima.
- Laatst heeft de garage een rammeltje in de auto weggewerkt. De beschermkap van de achterklep bleek los te zitten.
- Na een snelle warme rit lag er een plasje water onder de auto. Airco gebruikt? Nee, de airco had ik tijdig uit gedaan. Motorkap opgedaan en bleek het reservoir van de koelvloeistof onder min-niveau te staan. De waterpomp bleek defect te zijn. Deze is onder garantie vervangen.

Op weg naar eerste beurt

  • 27.000 km

De kilometers komen als vanzelf op de teller. Bijna 30000 km, tijd voor een eerste kleine beurt. Liefst voor de vakantie, zodat de auto tip top in orde is. De wagen verdient wat exrtra aandacht op de volgende punten:
- Greep achterklep zit weer los.
- Versnellingspook piept nog. Blijkbaar is het extra vet dat is aangebracht opgelost.
- Voortrein auto kraakt nog steeds bij langzaam rijden en sturen tegelijk.

3 jaar

  • 52.000 km

Onze C3 Picasso hebben wij nagenoeg probleemloos gereden. Alleen wat kleine puntjes. Laatst moest bijvoorbeeld nog de airco bijgevuld worden. Wel wat vroeg, maar schijnt te mogen.

De auto voelt nog als nieuw, ook na 50.000 km. Gemiddeld verbruik is ongeveer 1 op 14.5 km. Redelijk. Niet echt zuinig, maar kan ook niet anders met een hoge wagen.

Natuurlijk rijdt de C3 Picasso niet als een C4 (een pracht wagen en rijdt fantastisch), maar voor ons blijft het een praktische, goed rijdende auto. Veel bagageruimte en beenruimte achterin blijft meer dan genoeg voor de kinderen. Reeds 17.000 comfortabele vakantiekilometers weggereden.

Ik ben wel benieuwd naar de facelift. Is alleen het logo vernieuwd? En hoe zal de 1.2 vti 85pk rijden? Nog even afwachten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.