Citroën C3 1.6 16V Exclusive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.6 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 115.000 km |
- 115.000 km
Ik heb met veel plezier in een Citroën C3 1.6 16V Sensodrive Exclusive gereden. Het was echt een vinnig auto'tje en ruim genoeg voor ons gezinnetje van 3. De Sensodrive versnellingsbak was ik al vlug gewend en over rijcomfort en wegligging had ik niet te klagen. Kortom, ik reed er graag mee. Tot...
Na 7,5 jaar bij een kilometerstand van 115.000 km deed de eerste panne zich voor. Op de autosnelweg in Nederland ging de C3 plots in neutraal en de motor bleef hangen op 2.000 tr/min. Schakelen ging niet meer en gas geven ook niet. Ik kon alleen maar uitbollen en hopen veilig op de pechstrook te kunnen geraken. Een opgeroepen ANWB'er kon geen storing uitlezen via de diagnosestekker. Na ongeveer een half uur gewacht te hebben kon ik plots weer verder rijden!? Bij de Citroën-dealer in België kon men ook geen uitsluitsel geven over de reden van de storing. De uitleg was: "het kan zijn dat we het vinden, maar het kan ook zijn van niet". Daar kon ik het mee doen.
Enkele dagen later was er echter de totale immobilisatie. De C3 deed plots niets meer, ik hoorde zelfs de relais van de startmotor niet klikken bij het starten. Nu vond men bij de dealer wel iets, maar dat was echter geen goed nieuws. De computer bleek het begeven te hebben. Deze werd vervangen, maar nog was het probleem niet opgelost. De actuator voor het schakelen op de versnellingsbak bleek het ook begeven te hebben, en deze bleek op zijn beurt het defect van de computer veroorzaakt te hebben. De actuator moest dus ook vervangen worden. Totale kostprijs van de herstelling: 1.250 Euro! Slik! Toch laten herstellen met het gedacht van terug enkel jaren verder te kunnen.
Te mooi om waar te zijn echter... Na deze dure herstelling heeft de C3 me nog 2 X in de steek gelaten, telkens weer op de autosnelweg. Levensgevaarlijk, maar toch gelukkig elke keer heelhuids op de pechstrook kunnen geraken. Dit gaf voor mij en mijn vrouw de doorslag. De C3 had ons immers 4 X op amper 2 maanden tijd in de steek gelaten en dat was er voor ons teveel aan. Ook met de houding en de uitleg van de Citroën-dealer "het is gewoon slijtage Mijnheer" konden wij geen vrede nemen. Van een moderne auto mag wel verwacht worden dat hij zeker 10 jaar probleemloos kan meegaan.
Het vertrouwen in het merk Citroën en de dealers ervan was voor ons ver zoek.
We besloten dan maar om de C3 in te leveren voor een gloednieuwe
Renault Grand Modus 1.2 16V Quickshift.
Kers op de taart: notabene een dag voor inlevering van de C3 bij de Renault-dealer viel hij nogmaals in panne, ditmaal op een druk kruispunt! Na een kwartiertje kon ik weer verder. Ik heb nog nooit zo blij geweest bij het inleveren van een oude auto...
Een review van de Grand Modus zal later volgen na voldoende kilometers gereden te hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3
