Citroen C3 1.4 Ligne Prestige (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.4 Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 110.451 km |
KM-stand laatst | 138.399 km |
Februari 2019
- 110.451 km
Mijn 'nieuwe' auto! Een Citroen C3 Ligne Prestige 1.4 automaat uit 2003 met 110000 kilometer op de teller. Waarschijnlijk een tweede auto geweest, gezien het jaargemiddelde over de afgelopen 16 jaar. Volgende de RDW ben ik de tweede eigenaar....
De auto ziet er rondom nog keurig uit. Het interieur is ook netjes. Wel is te zien dat de afwerking niet overal even sterk is. Met name de gekleurde plastic delen zoals deurgrepen tonen veel slijtage. Ook dat doet me vermoeden dat hij veel voor korte stukjes is gebruikt. Weinig kilometers, veel in en uitstappen.
Eigenlijk was ik niet echt op zoek naar een andere auto, maar bij de garage waar ik de auto van mijn vrouw voor de APK heen bracht stond een leuk gebruikt Rovertje met een automaat. Gewoon voor de leuk eens een proefrit geprobeerd, maar dat was hem niet. Bij terugkomst van de proefrit zei de garagehouder; "Ik heb vandaag ook nog een ander klein automaatje binnen gekregen. Misschien wil je die eens bekijken?".
Het onderhoud is de laatste jaren ook bij deze zelfde garage gebeurt, er zit een netjes gestempeld boekje bij. Er is voor verkoop een nieuwe distributieriem opgelegd en de koplampen zijn vervangen in verband met verwering van de oude exemplaren. Daarnaast zijn er nog twee nieuwe banden opgelegd en volgt er voor aflevering een nieuwe APK.
Voordelen ten opzichte van mijn vorige auto, een handgeschakelde Mazda demio zijn;
* AUTOMAAT!
* Cruise controle.
* Geen roest te bekennen.
* Relatief stil.
* Stoel en stuur beter/ruimer verstelbaar.
* Meer hoogte, ik ben 1,90.
* Vijf jaar en 100.000 kilometer minder.
* Op papier een bijna gelijk verbruik als de handgeschakelde Mazda. Maar dat zal de praktijk nog moeten bewijzen.
* Een onderhoudsinterval van 30.000 km.
Nadelen ten opzichte van de Mazda;
* De Demio heeft al het imago van een ouwe lullen bak. Ik wil niet eens weten in welke categorie deze valt :)
* Geen trekhaak.
* Geen elektrisch dakraam (of airco).
De spannende vraag voor mij is, hoe de auto zich zal gaan houden bij een gebruik van tegen de 25.000 kilometer per jaar. Het grote pluspunt van de Mazda was zijn technische (Japanse) betrouwbaarheid. Geen mankementen, geen noemenswaardig olieverbruik. Dat zal dit franse citroentje allemaal nog moeten bewijzen. Ik houd jullie op de hoogte.
September 2019
- 124.408 km
Bevindingen na ongeveer 15000 kilometer;
* Verbruik stabiliseert zich rond de 1:13,5. Niet heel slecht met een fabrieksopgave van 1:14.
* Het olieverbruik is ongeveer 1:15000.
* Het gebruik bestaat voor ongeveer 80 procent uit B-wegen. De rest is stadsverkeer.
* Deze auto neigt naar rustig rijden, een plus!
* Met een koude bak is de automaat nogal grillig met versnellingskeuze.
* De reserveband is even oud als de auto.
* De auto heeft een draaicirkel als een olietanker in vergelijking met een Demio.
* Veel binnenruimte, vooral hoofdruimte. Beenruimte achter wel erg krap.
* Relatief stil in vergelijking met een Demio.
Na aanschaf een antennesplitter en een DAB+ radio ingebouwd. Deze werken uitstekend.
In april zijn onder garantie de remschijven afgebraamd in verband met een piepend geluid. Hierna was het geluid weg.
In juni zijn twee banden vervangen. Bij de vervangers vooral gelet op de nat weer capaciteiten en gekozen voor twee stuks Firestone Roadhawk 185/60 R15 84H. Deze bevallen vooralsnog goed.
De cruise controle begon erg onbetrouwbaar te worden. Hij deed het vaker niet dan wel. Daarom met de auto naar de Citroën geweest, waar men het probleem heeft gevonden en opgelost.
Conclusie; Een prettige auto, alleen de trekhaak van de Demio wordt nog gemist. Ik had niet ingeschat dat ik hem zo regelmatig gebruikte. Nu moet ik van auto wisselen met mijn vrouw als ik een trekhaak nodig heb. Werkt ook...
Januari 2020
- 131.311 km
Afgelopen november bij de eerste vorst viel op dat de auto extreem lang nodig had om op temperatuur te komen. Vervanging van de thermostaat bleek de oplossing.
De afgelopen 11 maanden ruim 20.000 kilometer met de auto gereden. Nu was het tijd voor de eerste APK sinds ik hem heb. De APK is gecombineerd met een grote beurt. Daarbij zijn ook de bougies en het interieurfilter vervangen. Als extra is de deurvanger links voor vervangen, omdat die steeds vaker en harder begon te protesteren.
Verder resoneerde er onder de auto iets. Dat bleek een hitteschild van de uitlaat te zijn. Deze is weer vast gezet.
Een ongeplande verassing was het wiellager rechts achter dat vervangen moest worden. Maar de auto is er wel een stuk stiller van geworden.
Een klusje dat er nog ligt, is het reinigen van de stoelbekleding. Deze is over zijn geheel zeer smoezelig. Daarvoor wacht ik alleen nog even op een mooie droge dag in het voorjaar, want ik heb geen airco om de boel weer mee droog te kunnen trekken.
In het algemeen kan ik nu concluderen dat de auto nooit snel zal worden. Maar hij begint los te komen en wordt 'soepeler'. Verder blijven de bevindingen uit mijn vorige verslag onverkort van kracht.
Op naar de volgende APK!
November 2020
- 138.399 km
Zojuist de auto verkocht. Door verandering van werk heb ik hem niet meer nodig. Hopelijk mag de nieuwe eigenaar er nog lang van genieten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3
