Citroën C2 1.6 16V VTS (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C2 1.6 16V VTS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 27.000 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
C2 VTS...
- 45.000 km
Tjah, de C2 VTS (2005). Ik rij er nu een dik jaar in, tweedehands gekocht met 27000 km op de teller (nu 45000).
De reden dat ik de auto destijds gekocht heb was de prijs, die was gezien de nieuwwaarde oke. De auto was als tweede auto (snelle boodschappen) gebruikt naast een Porsche Cayman door de eerste eigenaar. Daar is de auto in mijn ogen niet echt geschikt voor maar oke (mensen met geld he)!
Tot nu toe geen klagen over de auto, wel een paar rammeltjes (gordel) maar verder geen narigheden. De ruimte in de auto houdt niet over maar dat wist ik uiteraard bij de aankoop. Ik ben 195 cm maar ik pas er prima in en als je kinderen hebt is het achterin ook prima vertoeven (niet echt voor volwassen personen).
De motor, opzich prima en voldoende vermogen. De 8,9 seconden vind ik wat aan de lage kant, ik klok zelf een kleine 8 seconden maar oke. De toerenteller geeft bij de 120 km/h al een 4100 toeren aan en dat vind ik wel wat veel, zeker als je langere ritten maakt. Maar de auto zal het qua power wel van de toeren moeten hebben. Je komt lekker mee met het verkeer en als je het gas er op zet dan gaat ie als een speer. Mijn ervaring is dat ie 'm boven de 120 km/h naar de 200 km/h toe ramt en een 6e versnelling was geen overbodige optie geweest! Het is wel jammer dat je in de tweede versnelling net de 100 km-h niet haalt! Je moet wel rekening houden met een hoog verbruik maar dat zal met de meeste snelle auto's wel het geval zijn die het van de toeren moeten hebben. Het lijkt alsof de motor de toeren niet echt lekker vind maar daar moet je gewoon niet op letten vind ik.
Het schakelen gaat opzich niet slecht maar de lange halen met een iets fragiel aanvoellende pook kan irritant zijn. In mijn geval trilt de pook boven de 120 km/h en dat geeft een beetje fragiel gevoel. Het ergste is dat er dan ook een trillent geluid optreedt en daar moet ik nog steeds voor naar de dealer.
Heb de auto ongeveer drie maand geleden voor een beurt bij de dealer afgeleverd en dit resulteerde in een prijsplaatje van 230 euro, enkel 6, ja 6 lampjes waren aan vervanging toe. Wat een mooi gegeven is is dat de auto eens in de twee jaar gekeurd kan worden en dat nog een paar keer.
De wegligging is echt super en met het zeer straf afgeveerde onderstel moet je geen soepele drempels verwachten. Bijna elke hobbel in de weg voel je maar ik vind dat niet erg. Je hebt een zeer direct contact met de weg en dat vind ik persoonlijk wel prettig, zeker als je snel wilt zijn. De ESP kan uitgeschakeld woren maar ik merk niet echt verschil met aan of uit?
Het veiligheidsnivo is zeker oke met schijfremmen, ESP, ABD, traction control en met de 6 airbags. De auto voelt zeker en strak aan en geeft het gevoel een auto onder de kont te hebben!
De armsteun voelt fragiel aan en kraakt soms als ik mijn zware armen ten ruste leg op de daarvoor bedoelde steun.
Verder oogt het interieur modern en heb je eigenlijk alle luxe die je nodig bent, extra´s uitgezonderd.
Overall een prima auto en snel genoeg om een echte GTI te zijn. Iets aan de zware kant maar daar heb je veiligheid voor, de airbags wegen 120 kilo tezamen!
Ben slecht in verhaaltjes schrijven dus hopelijk kun je er iets mee.
Groet,
Michiel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.