Citroën C2 1.4 VTR (2004)

autoreview

Citroen C2
Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroën C2 1.6 16V VTS

Signalement

UitvoeringC2 1.4 VTR
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik zocht (in 2004) een waardige opvolger voor mijn sportieve Toyota Starlet en kon geen leuke tweedehands vinden. Bij de Citroëndealer zag ik de C2 en was op slag verliefd. Aangezien er nog geen tweedehands C2 was, moest het maar een nieuwe worden maar wel een sportieve zwarte 1.4 VTR met alles erop.

Tranen met tuiten bij het inleveren van mijn Starlet, maar wat een bekijks op de weg met de C2. Iedereen maakt complimentjes, wil m van binnen zien en er even in zitten.
Ik was dan ook best trots op de auto en merkte dat ik met de 1.4 nog steeds als eerste weg was bij het stoplicht (toch wel erg belangrijk).

De zit is een stuk hoger waardoor je een beter zicht op de weg lijkt te hebben. De sportstoelen zitten heerlijk. Het interieur is geweldig, alles op elkaar afgestemd in het zwart met oranje (bekleding, pook, handgrepen, verlichting, leuk hoor).
Wat ernstig tegenviel was het verbruik, ik had verwacht dat de C2 zuiniger zou zijn dan de Starlet, maar ze blijven beiden op 1:11 hangen. (File en bebouwde kom). Slechts 1x 1:17 gehaald op vakantie in Duitsland over de Autobahn. Vanwege de kleine tank sta je wel na elke 350 km bij de pomp.

De C2 ziet er dus leuk uit, zowel van binnen als van buiten, is behoorlijk compleet (cruise control, airco, volledig opklapbare achterstoelen, cd-speler met 6 boxen, sportstoelen, mistlampen, spoiler) voor een zeer redelijke prijs. Bovendien rijdt de auto ook nog eens prima. Lekker strak door de bochten, snel weg bij het stoplicht (of ben ik zelf zo snel?). De kleine kofferruimte is eigenlijk ontzettend handig, de boodschappentas past er precies in en valt nooit om! Door de achterstoelen iets naar voren te schuiven krijg je meer ruimte en door ze plat te gooien of op te klappen helemaal.

Wat me wel al snel opviel was dat de motor tijdens het stationair draaien een hoop herrie maakte. Waarbij de lampjes op het dashboard en de toerenteller gezellig op de maat meebewogen. Ik dacht af en toe dat de auto zou afslaan, maar dat gebeurde niet... en, ach, je went eraan.

Ook begon de boordcomputer een beetje vreemd te doen. Af en toe kwam er een snoeiharde piep uit het dashboard, daarna kreeg ik de radio/cd-speler met geen mogelijkheid meer uit.
In april 2006 heb ik de garantie met twee jaar verlengt, je weet tenslotte maar nooit!

Al met al ging het best goed tussen mij en mijn C2. Totdat in maart 2007 ... (zie problemen).

1 juli 2007
Afgelopen weekend tegen een 30 cm hoog muurtje gereden. Wat ben ik blij met een plastic bumper. Na een vakkundige trap zat de bumper weer op zijn plaats en is er slechts een krasje van een centimeter te zien terwijl het muurtje toch mooi omver ligt.

PROBLEMEN

Heb je even?

half tot eind 2004
Naar de garage gereden omdat de boordcomputer piepte. Niets aan de hand volgens de dealer.
Weer een keer naar de garage gereden omdat de radio niet meer uit wilde. De computer is gereset (ik kan nu alle radiostations opnieuw opzoeken, boe!)

2005
Voor de zoveel duizend kilometerbeurt naar de garage waar ik melding maak van het onregelmatig lopen van de motor tijdens het stationair draaien. De klacht is bekend. Er schijnt iets niet in orde te zijn met de 1.4 VTR motor van de C2.

2006
Weer voor een kleine onderhoudsbeurt naar de garage. Daar zouden ze toch eens even kijken naar de rare motor. De bedrading is vervangen en nu zou het beter moeten gaan ... nou eventjes dan. Al snel knort en bromt de motor weer als ik stil sta.

maart 2007
Nog steeds een onregelmatige motor en iets nieuws! De auto hikt in de bochten en als ik optrek bij het stoplicht. Dan bedoel ik dus dat de auto optrekt en daarna bijna stilvalt alsof hij niet voldoende toevoer krijgt. Soms zit de auto achter me bijna op mijn bumper. Een gevaarlijke situatie dus.

Ik maak een afspraak bij de dealer en kan pas na 3 weken (!) terecht.
De C2 vindt het ondertussen leuk om me te treiteren en slaat af en toe af. Vooral als ik net gestart heb. Een paar dagen later start de auto pas na 3 of 4 keer proberen. Weer een paar dagen later start de auto helemaal niet meer. Ik wil de wegenwacht bellen, maar dan doet ie het ineens weer wel.
Dan het hikken, het begint voorzichtig met 1 of 2 keer hikken per rit, maar al snel kom ik geshaked thuis. Ik probeer bochten te vermijden!
Na een week bel ik de dealer weer en zeg dat ik echt niet meer met dat ding kan rijden. Ik word een week naar voren geschoven en mag het dus nog 1 week proberen.
Het duurt nu bijna 30 tot 40 minuten voor de C2 start. Ik voelde me zeer onveilig in de C2 en heb de auto de laatste twee dagen laten staan!

De C2 is 3 dagen bij de dealer geweest (leenauto mee). In die dagen hebben ze een heleboel onderdelen vervangen en weer teruggeplaatst. Als oplossing is er (op advies van de fabrikant) een gaatje in de gasklep geboord en de contactpunten in de bedrading zaten wat los en deze zijn vastgezet.
De auto is gepoetst (van binnen en van buiten, cool!).

Voorzichtig weer gereden en het probleem was opgelost! (Niet het onregelmatig lopen van de motor natuurlijk, dat hoort erbij).

april 2007
De auto start pas na drie keer en heeft dan ineens geen stuurbekrachtiging meer en de radio gaat niet meer uit. Zelf opgelost door flink te schelden en een paar keer opnieuw te starten. Probleem niet meer gehad.

juni 2007
Voel ik dat nu goed? Ja hoor, het hikken is weer begonnen. Minder erg dan de vorige keer, maar ik bel meteen de dealer waar ik dezelfde week nog terecht kan. De auto blijft er 4 dagen waarin de bedrading geheel vervangen wordt net als de gasklep(zonder gaatje dus).

Drie dagen later al hikt de auto een paar keer in de bocht, ook de vierde dag doet ie dat. Daarna heb ik (behalve het normale onregelmatig lopen van de motor) geen last meer gehad, maar ik hou mijn hart vast. Ik ben ontzettend blij met de verlengde garantie. Tot nu toe heeft deze auto me (in 3 jaar) aan extra geld nog geen 400 euro gekost (wel 500 euro voor 2 jaar extra garantie). Maar volgens mij vinden ze me bij de dealer zielig en krijg ik dingen gratis.

Ben inmiddels wel op zoek naar een andere auto voordat de hik weer toeslaat. Ik vertrouw m voor geen meter meer. Voor de garantie verlopen is moet ie weg. Ik denk dat ik weer eens bij Toyotadealer langsga (maar niet voor een lelijke Yaris).

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.