Citroën C1 1.0i Séduction (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Séduction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 0 km |
Zuinige auto
In januari van dit jaar (2009) eindelijk mijn nieuwe C1 afgeleverd. Na jaren in oude barrels rijden wilde ik eindelijk eens een betrouwbare auto.
De citroen c1 is een leuke auto om te zien en als je in de auto zit heb je niet meteen het idee dat je in een kleine auto rondrijdt. Zelfs achter in de auto zit je verrassend ruim. Het enige nadeel is dat je weinig/geen baggageruimte tot de beschikking hebt, maar daar gebruik ik de achterbank voor.
Het geluid van de motor is in eerste instantie even wennen, maar klinkt niet vervelend. Ik rij regelmatig lange stukken en zit comfortabel. Op de snelweg zit je redelijk snel aan de 100km/u, maar als je 120 km/u wil rijden moet je toch even een versnelling terug schakelen. In de stad kun je goed met het verkeer meekomen zonder al teveel moeite.
Het bochtenwerk van de c1 is iets minder prettig. Als je een bocht iets sneller wil nemen dan gaan de voorbanden van de auto gewoon rechtdoor en als er kuiltjes in de weg zitten heb je snel het idee dat de auto in de slip kan raken. De c1 is gevoelig voor windvlagen, maar van spoorvorming op de snelweg heb je geen last. Ik heb geen stuurbekrachtiging in de auto, maar daar merk je heel weinig van. Het gewicht van de c1 is maar 750 kilo en je kunt in de kleinste gaatjes je auto parkeren.
Het verbruik is uitmuntend, ik haal gemiddeld 1 op 21 a 22 en als je op de snelweg 200 km achter een vrachtwagen bijft hangen met 95 km/u , dan haal je 1 op 29. ( rijdt alleen niet echt lekker ).
Wil je een keertje doorrijden met 155km/u dan haal je nog altijd een acceptabele 1 op 17/18. De auto verbruikt nauwelijks olie ( na 9000 km nog steeds op maximum ).
De radio die in de test-auto zat klinkt als een goedkope transistor-radio die je in de douche kunt ophangen, Maar als je er zelf voor boxen inzet ( max 10cm ) en achter ( max 16cm ) en bereidt bent er een paar honderd euro voor uit te geven. Dan rijdt je rond in een rijdende discotheek.
Klein nadeel is dat de auto snel vies wordt aan de achterkant. Als je de wasstraat uit rijdt en 5 minuten verder bent is de achterkant weer vies.
Voordelen:
- goedkoop
- zuinig
- weinig wegenbelasting
- goedkoop in verzekering
nadelen:
- snellere bochten
- stuitert
- slecht geluid bij originele radio
Binnenkort gaat de auto de vuurdoop krijgen als ik er mee op vakantie ga naar Ijsland, waar maar 1 geasfalteerde weg is en veel bergen met alleen maar grindpaden. Ik zal jullie op de hoogte houden na de vakantie hoe de auto bevalt in de bergen.
groetjes luc
Bijna vergeten te melden dat ondanks het kleine formaat van de auto, er een dode hoek is ter grootte van de sahara. Je kunt wel makkelijk inparkeren op de spiegels, maar door die kleine zij-ruiten achter in de auto zie je bijna niks
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.