Citroën C1 1.0i Ambiance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 25.600 km |
KM-stand laatst | 95.600 km |
Opgehaald
- 25.600 km
Op 4 februari 2012 de eerste rit: 100 kilometer van Citroendealer in Waalwijk naar huis. Samen heen in de Grand Scenic, de terugreis is de C1 gereden door mijn vrouw die daarmee meteen aardig thuis raakt in de auto + aan rijden in de koude en sneeuwrijke weersomstandigheden van deze dag..
Haar eerste indruk is dat het een prettig en pittige auto is die ook gemakkelijk op snelheid komt. De eerste keren liet ze de auto afslaan omdat ze niet genoeg gas gaf (diesel gewend) maar daarop pas je je snel aan.
Rijden op snelwegen verloopt prima en vrij direct merk je dat de C1 (zeker ten opzichte van een BMW X6 toen die als achterligger kwam aanrijden) wel een héél pietsie autootje is ...
Zij merkt op dat ze het zicht rondom wel goed vindt; dit in tegenstelling tot een vermelding in een andere review.
Enige informatie over de auto: uitgerust met Pack Securité = ESP met rondom gordijn-airbags, naast de zij-airbags in de stoelen. 5 deurs wagen met donkere bekleding en enkele bescheiden extra's als een afsluitbaar klepje voor het handschoenenvak, een middenarmsteun met bergvak en een verchroomd uitlaat sierstuk. Ook heeft de vorige eigenaresse een striping aangebracht die de auto herkenbaar maakt ("dan zie ik hem tenminste staan op een parkeerterrein").
Onze selectie was gericht op een Aygo, 107 of C1 met ESP en vrij snel krijg je door dat vooral de Franse merken dat hebben - als je tenminste een auto met die optie vindt, want die blijken nogal dun gezaaid. Veel advertenties vermelden wel ESP maar de aanbieder bedoelt dan vrijwel altijd het Cornering Stability Control. De aanwezigheid van ESP/gordijnairbags check je overigens vrij eenvoudig: bij aanzetten van het contact toont zich rechtsonder in het instrumentenpaneel het lampje VSC = het Toyota Vehicle Stability Control. Tevens kun je bovenin de A- en C-stijlen het woordje ´Airbag´ vermeld zien staan.
De garagist van C107GO.nl weet het technisch feit te vermelden dat de automaat en de versies met Pack Securite een elektronische gasregeling hebben, en geen gaskabel. Het maakt de auto iets zuiniger.
De auto is bij aflevering op winterbanden gezet en het lichtmetaal is even opgeborgen in de schuur. Met 14 inch is dat veel gemakkelijk te doen dan de vorige 16 inch :-)
De verwachting is dat we met deze auto 7.000 tot 9.000 kms per jaar rijden, hoewel dat iets kan toenemen als onze zoon zijn rijbewijs haalt. In de review zullen we ervaringen over rijden, betrouwbaarheid en kosten aan de orde brengen.
De huidige verwachting op de te waarderen punten is minimaal een score 'Goed'.
Een gewaardeerd wagentje, lekker doorrijden
- 75.000 km
Mei 2012
Door de stijgende temperaturen gekozen om de zomerbanden weer onder de auto te plaatsen, dan zien we dat mooie lichtmetaal ook weer!
We zijn zeer te spreken over deze auto met het heerrrrlijke snerpende uitlaatgeluidje! En deze wagen is lekker rap in vergelijking met andere auto's, komt zeer gemakkelijk op snelheid en als je niet uitkijkt, houdt je een té hoge snelheid aan.
De kosten voor verzekering en brandstof liggen op een fantastisch laag niveau, het is tientjeswerk. Het verklaart de score 'Uitmuntend' op de kosten. Pas in 2013 verwachten we het eerste onderhoud te doen en wordt meer duidelijk over dat kostenniveau.
September 2012: heeft helemaal zijn plekje bij ons als 2e wagentje voor de ritten in en rondom de woonplaats. We zien dat we jaarlijks tussen de 5.000 en 5.500 kilometers zullen rijden.
Vanaf het laatste weekend van oktober weer op winterbanden gezet gezien de structureel gedaalde temperaturen en toename van nat weer.
December 2012: het wordt ons duidelijk dat de vele kleine ritjes op ongeveer 3.200 kms per jaar zullen uitkomen ipv de eerder gedachte 5.000. De C1 rijdt daarbij circa 1:18,5. Wat ik al zei: tientjeswerk, het rijden van dit type auto :-)
Januari 2013: nog even en het garantiejaar zit erop: een controle op 2 punten laten uitvoeren (richtingaanwijzer gaat niet altijd met het draaien van het stuur terug in de neutrale stand, en lopen de remmen soms aan?) maar de dealer vindt geen afwijkingen.
Februari 2013: de eerste 30.000km 'basisbeurt' inclusief een APK want de auto wordt 4 jaar: kosten 180 euro.
Juni 2013: van februari tot eind juni 554 kilometers erbij, voorwaar zo weinig dat het predikaat 'boodschappenauto' helemaal van toepassing is :D
Oktober 2013: in 3 maandjes nog geen 600 kilometertjes, tsss. Maar onveranderd gemakkelijk rijden en parkeren, eind evan de maand winterbanden plaatsen zo lijkt ons weer zich te ontwikkelen. In Januari een volgende (winter) update.
Februari 2014: weinig winterupdate want zeg nu eerlijk, zoveel vrieskou hebben we niet gehad en - de mollen zitten hoog in de grond dus - zoveel hoeven we niet meer te verwachten? Awel, de auto is precies 5 jaar oud en krijgt de 12e zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt. Kosten kleine beurt incl interieurfilters 198 euro.
Maart 2014: onze zoon haalt zijn rijbewijs en gaat meteen veel rijervaring opdoen in onze auto's. De kleine C1 geniet er hoorbaar van. Kilometerstand zal wat rapper groeien vanaf nu.
Inderdaad, meer kilometers maar met hetzelfde plezier :-)
September 2014: dit type auto staat bekend om zijn zuinigheid maar die behaalden wij niet ivm de vele korte ritten. Onze zoon ondernam deze zomer een lange afstands trip naar Paderborn met 3 stevige passagiers aan boord en scoorde op deze snelwegrit een keurige 1:24, waarmee de potentie van het wagentje gelukkig even is aangetoond. Wat ik al zei: relatief gezien tientjeswerk, rijden met deze wagen.
November 2014: de winterbanden geplaatst.
Tevens de zomer/voorbanden vervangen want die zaten aan de grens. De nieuwe Michelin kosten 138 euro inclusief het balanceren, ventielen e.d.
Maart 2015: gaat op voor zn APK en hele kleine beurt. We constateerden kort geleden iets water in de kofferbak waarvan we uitzoeken waarom. In de winter namelijk een iso-matje gebruikt tegen ruitbevriezing, zou daardoor vocht zijn binnengelopen of lopen we hier tegen een bij anderen ook genoemd lekpuntje aan?
[dit is niet duidelijk geworden maar we zullen je suggestie eens nalopen Klaas, dank je]
April 2015: (begin april) weer op zomerbanden. Zoon rijdt zeer regelmatig met de auto dus km stand groeit in een normaal tempo.
27 September 2015: met een km stand van ruim 41.900 zit het gebruik nu op gemiddeld 4.000 kms per jaar. Verder geen niets afwijkends te melden anders dan een set ruitenwissers bij Citybugparts :-)
14 November 2015: de winterbandjes er weer onder. En ook dochterlief heeft haar rijbewijs gehaald hetgeen tot nog meer ritten leidt: met bijna 43.500 naar 4.800 gemiddeld per jaar. Daar voelt ie zich alleen maar beter bij :-)
20 december 2015, 43.492 kms
9 januari 2016: bij aanvang van het 5e jaar bij ons heeft het wagentje een markant kilometrage bereikt met 44.444 op de klok. Zijn/haar populariteit neemt nog altijd toe want in stad en regio is de C1 aanmerkelijk minder lomp dan die 1.700 kg van de Zafira Tourer..
9 maart 2016: rond deze tijd vindt normaliter het 15.000km onderhoud plaats maar gezien het recente onderhoud bij 38.600 kms besluiten wij een jaar of tot hogere km stand uit te stellen.
2 april 2016: de lente/zomer weer 'in de kop' want de auto is weer op haar mooie velgjes met zomerbanden gezet, dat toont véél leuker dan de zwarte velgen. Beide kinderen rijden nu ook steevast wekelijks hun meerdere ritjes en met enige regelmaat zijn er nu geluiden zoals 'iets meer ruimte nodig voor als we met ..team rijden' etc. We'll see welke route dat wordt..
4 mei 2016: 47.300 kms: de aangroei is nu zeker 800 kms per maand, het gebruik gaat dus naar bijna 10.000 kms per jaar.
14 mei 2016: een grote beurt bij 47.500 kms dus inclusief filters & bougies; de foto toont de mate waarin een luchtfilter in 2 jaar tijd vervuilt in het bosgebied en door het rijden over enkele zandwegen naar de manege.
Ook is de oorzaak van de lekkage in de kofferbak weggenomen door het vervangen van het 3e remlicht en 2 luchtfilters onderin de achterbumper. Een bijna versleten uitlaat-ophanghaak is keurig bijgewerkt.
Toevallig dat ik eerder die week tegen een aantal zeer positieve reviews over de garage C107GO.NL aanliep: een specialist in deze 'CityBugs' op 10 minuten rijden van huis. Tevreden - zeker nu de 3 huisgenoten de wagen lekkerder vinden schakelen en rijden. Keep it rolling .. dat lekkere geluidje.. ik hoor niemand meer over "wil een andere auto" :-)
8 juli 2016: time flies when you're having fun; 48.940 kms = het gebruik stabiliseert op ongeveer 800 km per maand.
10 september 2016: 2 maanden verder op 50.872 da's bijna ongemerkt 2.000 kms verder. Zo haalt ie de 15 jaar wel bij ons (wie zal het zeggen?)
Oktober/november 2016: de winterbanden er weer onder en doorlopend gebruik van het kleine machien.
22 December 2016: Tikt rond Kerst de 54.000 kilometers aan.
13 maart 2017: met ongeveer 56.000 kms de APK en onderhoudsbeurt. Kosten zijn in het overzichtje opgenomen.
Eind april de zomerbanden geplaatst en er is een leuke trip naar Duitsland mee ondernomen. Nu na terugkomst de teller op 57.732 kms.
augustus 2017: de 60.000kms voorbij; met gemiddeld nog geen 10.000 kms per jaar nog een jong ding zeg maar ;-)
29 januari 2018: vanaf november '17 op de winterbandjes en nu bijna 65.000 kms op de teller. Doordat beide kinderen het rijbewijs hebben is de aangroei bijna 1.000 per maand geworden en [Februari 2018:] dat gaat nog meer groeien omdat er 5 dagen per week gereden gaat worden naar een stageadres op ruim 30 km afstand van huis. We'll see!
Maart 2018; nog onder de 70.000 kms de volgende beurt en APK: daarbij blijkt de waterpomp te lekken. Risico bij defect raken is in de soep lopen van de motor. Omdat de auto nu dagelijks voor woon-werk wordt gebruikt besluiten we deze te laten vernieuwen. Totale kosten van de beurt + APK en waterpomp worden dan 341 euro - zie het overzicht.
Juni 2018: de auto functioneert geheel probleemloos, tevredenheid blijft groot - verder niets op te merken.
September 2018: nog altijd woon-werk 31 km enkele reis en de wagen doet het mooi.
Kostenoverzicht van 25.600 tot 67.700
- 67.700 km
Autorijden is noodzaak en plezier, en kost geld :-)
Overzicht tot nu toe:
feb 13 - 180 beurt jr
feb 14 - 198 beurt jr (ttl 378)
nov 14 - 138 2 banden Michelin (ttl 516)
mar 15 - 149 beurt jr (ttl 665)
sep 15 - 20 ruitenwisser (ttl 685)
mei 16 - 279 grote beurt (ttl 964)
jan 17 - 55 afgebroken dashb klep (ttl 1.019)
maart 17 - 364 beurt met nieuwe remschijven en blokken (ttl 1383)
maart 18 - 341 beurt/apk met nieuwe waterpomp (totaal ttl 1724)
autokosten zijn totaal 1.724 over 42.100 kilometers: 4,1 ct/km
bij verbruik van 1:18 gemiddeld 8 ct/km aan brandstof: 12,1ct per km.
Vaste kosten per maand: verzekering 16, belasting 21
gebruikskosten obv gemiddeld 5.000 kms per jaar: ca 88 euro per maand
gebruikskosten obv gemiddeld 10.000 kms per jaar: ca 138 euro per maand.
Een voorname post is de afschrijving: een reëel bedrag lijkt me 80 per maand. Getotaliseerd zou de wagen bij 10.000 kms per jaar 218 euro per maand kosten, ruim 2.600 euro per jaar. gewoon ter info.
Verkocht
- 95.600 km
In aanvulling op de alinea 'Kosten':
maart 19 - 378 beurt met nieuwe veerpoten brnegt het kostentotaal op 2102 euro over 69.500 kilometers: 3,0 ct/km
bij verbruik van 1:18 gemiddeld 8 ct/km aan brandstof dan 11 ct/km.
Vaste kosten per maand: verzekering 20, belasting 21
gebruikskosten obv gemiddeld 5.000 kms per jaar: ca 87 euro per maand
gebruikskosten obv gemiddeld 10.000 kms per jaar: ca 133 euro per maand.
De afschrijving bij verkoop bedraagt over de gehele duur van bezit 50 euro per maand. Daarmee komen de totale kosten van bezit bij 10.000 kms per jaar op 183 euro per maand = 2.196 600 euro per jaar, all in.
Gewoon ter info aan mensen die zich oriënteren op een dergelijke wagen.
Hiermee eindigt het review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.