Citroën BX Break 19 TGD (1992) #2

autoreview

Citroën BX Break 19 TGD (1992)

Signalement

UitvoeringBX Break 19 TGD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf202.000 km
KM-stand laatst221.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf auto voor de Carbagerun 2012!

  • 202.000 km

Met 3 vrienden besloten we mee te gaan doen met de Carbagerun. Een "race" voor auto's van maximaal € 500,- door ditmaal Oost-Europa.

Een beetje lettende op de wegen in Oost-Europa gingen we op zoek naar een Citroen, het liefst op diesel i.v.m. de vele kilometers die we gaan maken.

Eenmaal naar een XM break 2.1 TD automaat wezen kijken, maar deze viel net buiten het budget met een uiterste prijs van 650 euro. Plus dat aan deze XM nog het een en ander moest gebeuren voor een nieuwe APK.

De zoektocht ging verder. Zo kwam ik op een BX break 1.9 TGD uit, tegen elk aannemelijk bod. Na wat heen-en-weer gemail mocht ik hem voor € 350,- komen halen. Alle onderhoudshistorie zit erbij vanaf 1995, tevens de datum dat de vorige eigenaar de BX kocht. APK tot oktober 2012, dus dat zat ook wel snor.

Na een stukje gereden te hebben waren we om. Heerlijke auto, dit moest hem worden!

Trouwe BX!

  • 213.000 km

Inmiddels zijn we dik 10.000 km verder, en 15 landen zonder grote problemen.

Ik heb een klein scheurtje gehad in een hydrauliek slang. Dit heb ik zelf verholpen. Verder door eigen lompigheid off-road de tankvlotter kapot gereden, deze heb ik ook zelf vervangen door een exemplaar van de sloop.

Inmiddels is de Carbagerun over, en rijdt de BX nog steeds perfect. Zelfs de hoogste passen in Slovenië waren volledig bepakt en bezakt met 4 personen geen probleem. Ook op de bar slechte wegen in het binnenland van Hongarije gaf de BX geen kik.
Een gemiddeld verbruik van 1 op 16 en een vierkant blok van een halve meter hoog op het dak lijkt me ook helemaal niet verkeerd.

Door de goede ervaring met de BX is het zonde de auto naar de sloop te brengen, terwijl de auto door de unieke beschildering en belettering onverkoopbaar is geworden.

De auto gaat nu geschorst worden, en gaat mooi voor een jaar de stalling in.

Op naar het volgende avontuur met de BX!

Weer een vakantie verder!

  • 221.000 km

Na de carbagerun was onze auto de stal in gegaan bij een vriend van ons, aangezien de auto de carbagerun perfect had doorstaan. In de zomer van 2013 zou er dan weer mee gereden worden!

Uiteindelijk besloten we om met 7 vrienden naar ricting Kroatië te gaan voor een paar weken, met de BX én een vouwwagen erachter. Voor de vakantie nog snel een trekhaak gemonteerd en karren maar. Het vermogen hield natuurlijk niet over, met 4 personen, bagage en een vouwwagen erachter. Maar wederom hebben we erg veel lol beleefd aan onze balzak!

De koelvloeistof begon echter steeds meer te lekken, waardoor deze goed in de gaten gehouden moest worden. De terugweg vanuit Split (Kroatië) hebben we dan ook in etappes gedaan. Tijdens laatste ruk naar huis vanuit Oostenrijk hebben we zelf 27 liter koelvloeistof bijgevuld.

Bij terugkomst in Nederland hebben we de auto helaas naar de sloop gebracht, we hadden geen stallingsplek meer en er moest een waarschijnlijk dure reparatie plaatsvinden om de koelvloeistof in het systeem te kunnen houden.

Al met al heeft deze auto zijn 350 euro zeker alleen al aan plezier opgebracht!

Weer een vakantie verder!

  • 221.000 km

Na de carbagerun was onze auto de stal in gegaan bij een vriend van ons, aangezien de auto de carbagerun perfect had doorstaan. In de zomer van 2013 zou er dan weer mee gereden worden!

Uiteindelijk besloten we om met 7 vrienden naar ricting Kroatië te gaan voor een paar weken, met de BX én een vouwwagen erachter. Voor de vakantie nog snel een trekhaak gemonteerd en karren maar. Het vermogen hield natuurlijk niet over, met 4 personen, bagage en een vouwwagen erachter. Maar wederom hebben we erg veel lol beleefd aan onze balzak!

De koelvloeistof begon echter steeds meer te lekken, waardoor deze goed in de gaten gehouden moest worden. De terugweg vanuit Split (Kroatië) hebben we dan ook in etappes gedaan. Tijdens laatste ruk naar huis vanuit Oostenrijk hebben we zelf 27 liter koelvloeistof bijgevuld.

Bij terugkomst in Nederland hebben we de auto helaas naar de sloop gebracht, we hadden geen stallingsplek meer en er moest een waarschijnlijk dure reparatie plaatsvinden om de koelvloeistof in het systeem te kunnen houden.

Al met al heeft deze auto zijn 350 euro zeker alleen al aan plezier opgebracht!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.