Citroën BX 19 TRS (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | BX 19 TRS |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 1997 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat beweegt een Saab-rijder om in een Citroën BX plaats te nemen. Kortweg, geldgebrek. Voor weinig geld veel auto en een lage kilometerstand. Tevens verwachtte ik dat de BX goedkoper in onderhoud zou zijn. Tenslotte wilde ik minstens zoveel binnenruimte, een automaat en veel comfort.
Is die verwachting uitgekomen? Heb ik gekregen wat ik zocht?
Veel comfort, heerlijke soepele en solide Peugeot-motor die ook nog zuinig is (gem. 1 op 11 met aut.), heerlijke automaat en heerlijk veersysteem en lage belasting (1.000 kg). Rijdt, remt, stuurt en ligt zeer goed. Na het eerste jaar ook nog eens uiterst betrouwbaar. Kortom, ja, mijn verwachtingen zijn uitgekomen, op het eerste jaar na (zie bij problemen).
PROBLEMEN
In 1997/1998 heel veel kleine problemen en enkele grote. Veel defecten., hier volgt de complete lijst: uitlaat, accu, dynamo, stuur kwam los (!) klokje stuk (BX-kwaal), langsarmen achter versleten (BX-kwaal), alle vijf veerbollen en drukverdeler hydraulisch systeem versleten (duuuur!!!), ruitenwissermechaniek, electronische storing ventilatormotor (duuuur!!), bevestiging bediening automaat, koelfan en termostaat (tegelijkertijd !) nippeltje en benzineslang (BX-kwaal, hij stond zowat in de fik) en tenslotte olieverbuik (Peugeot-kwaal te wijten aan verharde klepzetelrubbers, kan voor 300 Euro gerepareerd worden, hoeft de kop niet voor los, gelukkig). Uit voorzorg ook nog vervangen de distributie en de waterpomp. Na dit eerste rampjaar serieus overwogen hem naar de sloop te brengen, maar ja, nog steeds geldgebrek....
Gelukkig heb ik hem niet weggedaan. De ZES jaar daarna zijn bijna probleemloos verlopen. Slechts (wederom) een dynamo vervangen en (wederom) dashboardklokje stuk. Maar... hij rijdt ook nu nog als nieuw! 220.000km nu dus zonder olieverbruik. Inmiddels nieuwe banden gemonteerd.
Wel verwacht ik over niet al te lange tijd weer veerbollen (slijtage, dat hoort erbij...) en langsarmen achter (een bx slijtagekwaal, dus). Dat heb ik niet afgewacht. Na een forse parkeerdeuk (dader onbekend) is de auto verkocht en gesloopt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.