Citroën BX 19 TRS (1988)

autoreview

Citroen BX
Citroen BXCitroen BXCitroën BXCitroën BXCitroën BXCitroën BXCitroën BXCitroën BXCitroen BX - interieur

Signalement

UitvoeringBX 19 TRS
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wat beweegt een Saab-rijder om in een Citroën BX plaats te nemen. Kortweg, geldgebrek. Voor weinig geld veel auto en een lage kilometerstand. Tevens verwachtte ik dat de BX goedkoper in onderhoud zou zijn. Tenslotte wilde ik minstens zoveel binnenruimte, een automaat en veel comfort.

Is die verwachting uitgekomen? Heb ik gekregen wat ik zocht?
Veel comfort, heerlijke soepele en solide Peugeot-motor die ook nog zuinig is (gem. 1 op 11 met aut.), heerlijke automaat en heerlijk veersysteem en lage belasting (1.000 kg). Rijdt, remt, stuurt en ligt zeer goed. Na het eerste jaar ook nog eens uiterst betrouwbaar. Kortom, ja, mijn verwachtingen zijn uitgekomen, op het eerste jaar na (zie bij problemen).

PROBLEMEN

In 1997/1998 heel veel kleine problemen en enkele grote. Veel defecten., hier volgt de complete lijst: uitlaat, accu, dynamo, stuur kwam los (!) klokje stuk (BX-kwaal), langsarmen achter versleten (BX-kwaal), alle vijf veerbollen en drukverdeler hydraulisch systeem versleten (duuuur!!!), ruitenwissermechaniek, electronische storing ventilatormotor (duuuur!!), bevestiging bediening automaat, koelfan en termostaat (tegelijkertijd !) nippeltje en benzineslang (BX-kwaal, hij stond zowat in de fik) en tenslotte olieverbuik (Peugeot-kwaal te wijten aan verharde klepzetelrubbers, kan voor 300 Euro gerepareerd worden, hoeft de kop niet voor los, gelukkig). Uit voorzorg ook nog vervangen de distributie en de waterpomp. Na dit eerste rampjaar serieus overwogen hem naar de sloop te brengen, maar ja, nog steeds geldgebrek....

Gelukkig heb ik hem niet weggedaan. De ZES jaar daarna zijn bijna probleemloos verlopen. Slechts (wederom) een dynamo vervangen en (wederom) dashboardklokje stuk. Maar... hij rijdt ook nu nog als nieuw! 220.000km nu dus zonder olieverbruik. Inmiddels nieuwe banden gemonteerd.

Wel verwacht ik over niet al te lange tijd weer veerbollen (slijtage, dat hoort erbij...) en langsarmen achter (een bx slijtagekwaal, dus). Dat heb ik niet afgewacht. Na een forse parkeerdeuk (dader onbekend) is de auto verkocht en gesloopt.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.