Citroen AX GTI (1993)

autoreview

Citroen AX GTI (1993)
Citroen AX GTI (1993)Citroen AX GTI (1993)Citroen AX GTI (1993)Citroen AX GTI (1993)Citroen AX GTI (1993)Citroen AX GTI (1993)Citroen AX GTI (1993)Citroen AX GTI (1993)

Signalement

UitvoeringAX GTI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf236.104 km
KM-stand laatst243.500 km
Lezerswaardering: 94%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

AX GTI,, BAM !!!

  • 236.104 km

Een bommetje, zo werd de Citroën AX GTI door de meeste autojournalisten bestempeld. 95pk op 785kg, dat is naar huidige maatstaven geen waardes waar je stijl van achterover valt, maar in de 90'er jaren werd de GTI samen met de GT van dit model niet gezien als een rijdende wegafzetting, iets waar veel oude auto's vandaag de dag nog steeds aan voldoen. Onder de motorkap vinden we een 1.4 motor met multi point injectie, deze was samen met de 1.3 met dubbele carburateur de snelste motoren ooit geleverd in de Citroën AX. De 1.1 motor werd het vaakst geproduceerd en met de 60pk motor kon deze destijds al flink mee komen met het verkeer. Een topsnelheid van 167km/h en een 0-100 tijd in 11.4 seconden, daar kon je prima mee uit de voeten komen. Een AX 1.0 deed daar 3 seconden trager over van 0-100 en de topsnelheid zullen we het maar niet over hebben. De normale 1.4 die ook veel geproduceerd is in allerlei auto's zoals de Peugeot 205, deed de 0-100 test in 10 seconden en kende een topsnelheid van 175km/h. Dit huidig exemplaar, ook een 1.4 maar dan met 95pk, doet de 0-100 acceleratie in 9seconden en heeft een topsnelheid van 190km/h. Een echt bommetje dus.

Samen met de vrouw op de bank, maar is er niks op TV wat mij interesseert of waar ik enthousiast van wordt. Ik pak de laptop er maar bij om nog wat e-mails af te werken en zonder ergens naar opzoek te zijn wordt de site marktplaats geopend. Bij voorgestelde advertenties komt er een Citroën AX GTI ten tonele en ik hoef niet lang na te denken om er even op te klikken. De foto's die genomen zijn met de bijbehorende tekst in de advertentie deed mij vermoeden dat de eigenaar er eigenlijk niet vanaf wilt. Toch stuurde ik hem een berichtje. Een dag later stond ik al op de stoep om even te kijken en nog een dag later stond deze auto bij mij op de stoep. Zo snel kan het gaan.

Voorgeschiedenis:
Lezers die deze review of mijn naam voor het eerst tegenkomen; ik heb op het moment nog 2 AX'en, het is een beetje uit de hand gelopen. Ik ben 10 jaar terug begonnen met m'n allereerste AX, dat was in 2012 m'n 4e auto sinds het moment van halen rijbewijs. Deze auto was een AX Volcane 1.1 maar had wat motorische probleempjes en na een ongelukje op de rotonde was ik er zo klaar mee dat ik deze heb bestempeld als afgeschreven. Daarna koos ik voor betrouwbaarheid en kocht mijzelf een '93 Toyota Corolla 1.6 gtsi waar ik ook nog een tijdje in gestuurd heb. 10 jaar later, 2022 dus, kocht ik m'n 2e AX ('93 1.1 TGE met 103.000km) waar ik de reden in eerdere reviews al toegelicht heb (o.a de achterlijke brandstofprijzen) en waar ik als daily elke dag met veel plezier in rijd. In een opwelling kocht ik er een AX bij ('94 1.0 prestige) met nog maar 37.000km. Hier ben ik nog mee bezig om een kenteken op te krijgen omdat deze is ingevoerd vanuit Duitsland en de papieren verloren zijn. Dat is gewoon een gokje. Als het goed uitpakt is het een winstpakker heb 'm puur gekocht voor de handel (technisch klaarmaken en verkopen), als het slecht uitvalt dan heb ik een paar honderd euro lesgeld betaald om zoiets nooit weer te doen. Tot een paar dagen terug had ik dus 2 Citroëns voor de deur staan en dat terwijl ik voor mijn buren een verstokte Italiaanse autorijder ben de afgelopen 8 jaar. Nu zijn het er dus 3 AX'en. Het wordt wel een beetje gekkigheid voor de deur zo maar ik vind het echt geweldig. Het zijn karaktervolle auto's. UPDATE 07-2023: beide auto's , de 1.0 en de 1.1 verkocht, en een Peugeot 106 1.4 Sport '01 met 114.000km weer gekocht. UPDATE 06-2024: De Peugeot 106 verkocht en een BMW E36 320i '93 weer gekocht.

Nu verder over deze AX GTI. BAMM !!

Bij het bekijken van dit exemplaar in de Groningse stad Delfzijl reed ik z'n straat in en zag een donkere AX staan. Ik dacht bij mezelf, ik zou toch zweren dat de AX die ik kom bekijken geen rooie velgen, spiegels of ruitenwisser-armen had. Het kenteken van deze auto kwam na een snelle blik niet overeen met het kenteken waarvoor ik kwam kijken en dat stelde me gerust. De auto was redelijk verbouwd, verlaagd, grotere velgen eronder, uitlaat in het midden van de bumper gemonteerd en de afwijkende kleur onderdelen. Ik had te maken naar mijn idee met een liefhebber - zo was de gedachte - de ene auto Sjonnie / Petje gehalte hoog hoog gemaakt en de ander zo netjes mogelijk laten bewaren, zo leek het. Je weet dan niet wat voor type persoon de deur dan open doet na het aanbellen en zowaar komt er een man van middelbare leeftijd de deur open doen. Die aan het stigma petje voldoet. En dat op 59 jarige leeftijd. Op dat moment kon ik een binnenpretje niet onderdrukken en we raakte zo in gesprek. Z'n vrouw vertelde dat zij nog iedere dag haar man thuis hoort komen met de sjonnie uitlaat en ik schoot echt maximaal in de lach. Hoe dan... ze zit er ook met volle trots naast als ze naar de winkel gaan. Ik vind dat soort dingen echt geweldig en om deze reden ook blij dat ik deze AX GTI van hun gekocht heb. Deze AX had hij 5 jaar in bezit en z'n uitgebouwde AX al zo'n beetje 15 jaar. Dan ben je wel verkocht aan dit soort auto's en ben je als man op zo'n leeftijd wel echt geniaal blijven hangen in je jongere jaren.

Ik eigenlijk ook, dus ik heb het niet zo nauw genomen met de rammeltjes en dingetjes bij de proefrit wat ik opmerkte, want ik weet dat deze kans niet zo snel meer voorbij komt. Het ietwat achterstallig onderhoud neem ik voor lief. Zo rammelt het wat achterin, zit er een tokje in de aandrijving met wegrijden / accelereren (ik denk een motorsteun), zit er wat speling op de versnellingspook van links naar rechts en staat het stuur scheef, moet ie uitgelijnd worden, zitten er oude banden op en zo nog wat van die randzaken. Maar de koets en de techniek lijkt verder goed, het interieur kent wel z'n slijtageplekjes zoals een loszittende deurpaneel en een deur-rubber waar de afwerking niet nieuw meer van lijkt, maar ook dit vergt gewoon wat liefde en die ga ik er zeker in stoppen de komende tijd.

Bij het starten licht er rechts in de hoek ineens een meter op met balkjes van klein naar wat groter. Dit blijkt een oliedrukmeter te zijn en zit niet in andere AX'en. Het is starten en lopen verder met ietwat sportief geluid uit de uitlaat (maar wel stuk gereduceerder als van die andere AX van de vorige eigenaar). Bij het wegrijden gelijk een positieve nood; de koppeling voelt heel fijn aan en tevens de versnellingsbak schakelt als een mes door de boter, het voelt aan alsof daar recent nog aandacht aan is besteed. Het verschil in rijgedrag tussen m'n 1.1 en deze GTI is goed merkbaar. Waar de 1.1 afgesteld staat op comfort is het bij de GTI echt sportief. Nerveus rijgedrag, strak onderstel, minder comfort, stuurt strak de bochten door, remt beter, is sneller, trekt lekkerder op en het voelt aan als een kart op wielen. Even het gas wat dieper intrappen en een fijn klinkend geluid uit het vooronder, versterkt door de open uitlaat, klinkt als muziek in de oren.

ik ben echt blij met mijn aankoop en wil 'm voor zover dat in mijn macht ligt, zo goed mogelijk bewaren en laten rijden. Ik ben me er van bewust dat dat geld gaat kosten, maar het hoeft niet allemaal in één keer. Feit is wel dat ik niet alles zelf kan dus met verschillende dingen aangewezen ben op de garage.

De eerste dingen staan al op de planning:
APK vernieuwen (geldig tot okt. 2022).
Grote beurt
Nieuwe banden. (zijn besteld)

Tot zover de intro.
Bedankt voor het lezen. Meer ervaringen komen later, het is voor nu al een verhaal geworden maar wat wil je ook, deze auto is 29 jaar oud net als z'n eigenaar dus we gaan er een mooie tijd van maken samen. Misschien is hier iemand van de oudere garde zelfs die specialisten kent, of iemand met reserve onderdelen van de AX GTI, dan houd ik me graag aanbevolen.

Update 2022

  • 236.702 km

BiJ 236702. sept-2022
Achteras volledig gereviseerd.
Grote beurt, olie 5w40, oliefilter, luchtfilter en brandstof filter.
Brandstof-additief in de tank gedaan.
Kleppen gesteld.
Kleppendeksel pakking vervangen.
APK. (zonder op of aanmerkingen gekeurd)

En een goede testrit gemaakt. Om één te worden met de auto. Voor mijn gevoel zijn er een paar paarden ontsnapt uit het vooronder, ook al heb ik geen referentie van een andere GTI motor, maar naar mijn idee had er wel iets meer leven in de brouwerij mogen zitten en is een paar keer goed warm rijden en regelmatige olie-wissels, niet verkeerd en zal de kracht van de motor terug hopelijk doen toenemen. De AX heeft 2 maal jarenlang stil gestaan en ook niet veel lange afstanden gereden de afgelopen 16 jaar. Zo ben ik, na het na gaan van de NAP gegevens, erachter gekomen dat ie van 2006 tot 2013 stil gestaan heeft en van 2015 tot 2017 ook. En ieder jaar vanaf 2006, in de winter periode eveneens geschorst. De eerste eigenaren hebben er van 1993 tot 2003 zo'n 140.000km mee gereden. En de 20 jaar die daaropvolgend was, is er iets minder als 100.000km bij gekomen, inclusief het lange stilstaan.

Voor nu zeg ik, bedankt voor alle leuke reacties die er gegeven zijn. Meer updates volgen in de loop der tijd als er verbeteringen zijn, zoals de rammels hier en daar (kan niet tegen rammels, dus het wordt nog een uitdaging) oplossen en het motorische/elektrische gedeelte op orde brengen. Als dat gefixt is staat ie er alweer heel anders bij. De basis is in elk geval goed.

Een 2 dagen na dato na het plaatsen van de review, heeft Autoweek dit op hun Facebook geplaatst, omdat je dit model nooit meer ziet vind ik het leuk dat ie zo in de belangstelling gekomen is. Met de mededeling dat ze updates gaan volgen, zal ik regelmatig een update geven.

AX, BAM,

| RIJBELEVING |
````````````````````````
Dan verder over het rijden; het is gewoon een kart op wielen (herstel; ligt als een kart op de weg). De AX GTI haalt je even uit de realiteitszin van het leven - back to the 90's - en brengt je in de meeste gevallen een glimlach op je gezicht (als je klinkerwegen vermeid overigens). Het is ook een fijn gevoel om je lekker met een hobby bezig te houden en het stapje voor stapje op eigen gevoel te verbeteren. Als ik de eerste proefrit vergelijk met vandaag de dag, stond er echt wel een verwaarloosd exemplaar. Nu zijn er wat zaken aangepakt en staat ie er technisch en optisch veel beter bij. Dat geeft me ook weer extra motivatie om er in te blijven investeren en de auto zo goed mogelijk te onderhouden en bewaren, want ook de waarde zal stijgen de komende jaren en als dat gepaard gaat met veel rijplezier kan het niet beter.

Verder voelt de AX GTI voelt zich het beste thuis op bochtige wegen. Na 2 olie wissels in 2000km tijd is de motor iets levendiger geworden bij vollast. Gewoon voor m'n gevoel, heeft ie er meer zin in. Het nostalgische gevoel begint al bij er naar kijken, er naar toe lopen en instappen, je hebt geen deurhendel waar je aan moet trekken, maar met je vingers moet je een kleine onhandige beweging maken, tussen deur en carrosserie, om een hendeltje omhoog te trekken waarna de deur ontgrendeld. Je stapt in en zit gelijk laag bij de grond, met 1.88m staat de stoel zover mogelijk naar achteren, en de rugleuning in 'ligstand' toch zit je er wat krapjes en opgesloten bij, maar dit is pure gewenning en valt het meest op als je uit een ruime, jonge auto komt. Zodra je gaat zitten merk je dat de stoel bedoelt is als sport-stoel variant. Je kijkt tegen een mooi 3 spaaks stuurwiel, en tegen een instrumentenpaneel aan van de jaren 90. Snelheidsmeter, toerenteller, benzinemeter, temperatuurmeter en in dit exemplaar een olievullingsgraad meter, en de tijdsaanduiding in AM of PM, meer ben je niet nodig. Verder zijn de elektrische ramen één van de weinige luxe accessoire die toegevoegd kon worden aan de optielijst. Zodra je de sleutel in het contact doet en de ramen open doet.... klinkt na het starten het sportieve geluid van de uitlaat gelijk vertrouwd in je oren, alsof je terug 18 jaar bent. Na het starten, licht er rechts in de hoek een meter op, welke laat zien hoeveel olie er nog in het blok zit, wat een leuke gadget/accessoire is uit die tijd. De koppeling laat zich fijn bedienen, en voor je het weet heb je de eerst versnelling ingelegd om weg te rijden. Het schakelen gaat super, niet stroef of hakerig en gaat als een mes door de boter. Het sturen gaat wel wat zwaar en is een inspanning tijdens het rijden, want geen stuurbekrachtiging, maar wel vrij direct helemaal omdat de koets totaal niet overhelt en het een stug geheel is, is ie heel mooi te plaatsen op de weg.
Zodra de motor na een halfuur rijden warm is en je voorbij de 4500rpm komt, komt er leven in de brouwerij en zit je als je in een 60zone, ergens in Mexico twee langzame auto's inhaalt, zo op de 100-120 als je even niet oplet en overgeschakeld hebt van 2 naar 3. Uiteraard is dit niet te vergelijken met auto's vandaag de dag, maar in deze is de beleving wel vele malen groter en de pk-gewichtsverdeling in goede balans. Tussen 5000 en 6500rpm heeft ie het meeste power, deze motoren kan je door accelereren tot na het rode gebied, zelfs tot 7000rpm, daar zijn de motoren op gebouwd, maar dat zal ik deze motor niet aandoen. Qua geluid van de motor heb je niks te klagen. Er zit geen powerfilter meer op (bij de vorige eigenaar van 59 wel, moet je nagaan), maar toch geeft de motor i.c.m. de uitlaat al een lekker zwaar geluid als je het gas wat dieper intrapt, zoals ik zei krijg je dan het gevoel dat je weer 18 jaar bent met zo'n uitlaat geluid. Dit alles moet ook tot stilstand komen, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat de remmen wel wat onder bemeten zijn, maar als je hier rekening mee houd en ver vooruit kijkt - en gewoon normaal rijd - kom je altijd veilig op je bestemming aan.

Het onderstel is verlaagd, wat de configuratie qua samenstelling hiervan is weet ik niet, maar vindt het karakter van de schokdemper incl. verlaging prima bij de auto passen, zowel met bochten insturen als het op of af gaan van drempels. Dat was in September 2022 ook één van de pluspunten die opvielen, het onderstel qua veergedrag.

Opstartprobleempje, 2023

  • 238.000 km

Maart 2023:

In de stalling gezet van november tot en met maart. Voor het behoud van de lak aangezien er hier en daar wel wat lak correcties gegeven mogen worden. Vooral boven het voorraam bestuurderszijde verdient aandacht, wielkast linksachter, hier zal t.z.t. wat aangedaan moeten worden wegens blaasjes onder de lak. Verder heb ik de GTI rijdend in de stalling gezet, op oude banden. En de olie voor het naar de garagebox rijden, vervangen zodat ie echt met schone olie, stil stond. (had een "family-pack olie besteld van Kroon). Ergens in Maart op een zonnige dag, besloot ik naar m'n garagebox te rijden om de nieuwe banden te laten monteren bij de garage. Ik had me lichtelijk verheugd er een stukje mee te mogen rijden. Garagedeur open, deuren van het slot (centrale deurvergrendeling), sleutel in het contact en na het willen starten, slaat ie niet aan, motor draait wel rond, maar gebeurt verder niks. Na 3x 10sec starten was de accu leeg, dus het feestje ging niet door. Via internet maar een nieuwe bosch accu besteld (€75,-) om het een week later nog eens te proberen. Zelfde liedje de motor slaat niet aan, net of ie geen benzine krijgt was de gedachte. Daar sta je dan... met de motorkap open niet weten wat je moet doen, eigenlijk sta je maar een beetje voor jan met de korte achternaam naar de motor te kijken, als ie niet start en je er geen verstand van hebt en je niet weet waar je het moet zoeken... Dus in de ANWB app een melding gegeven dat de GTI niet meer wou starten, en deze beste man die een halfuur later aankwam, concludeerde dat de BDP sensor defect was, deze heb ik dezelfde dag nog besteld ook van Bosch, voor €25,- dus daar zat het geld niet in. Een paar dagen later weer naar de garagebox gereden en deze gemonteerd (is super easy, de sensor zit pontificaal in het zicht, zit vast met een bout en stekkerverbinding, hier hoef je niet voor geleerd te zijn om dit te vervangen. Na het aanpluggen van de sensor, direct ingestapt voor het moment van de waarheid en contact op aan gezet en omdraaien die sleutel, met enige spanning gingen de seconden van het aanslaan tergen langzaam voorbij; starten en lopen. Pffiew. Wat een opluchting, vond het prachtig dat ie weer liep. Even een opstartprobleempje na 3 maand stil staan..

Onderhoud 2023

  • 242.500 km

Dit jaar zal in het teken staan van een paar grote verbeteringen.
De AX GTI rijd niet slecht na het reviseren van de achteras, wel kan je merken dat bepaalde onderdelen niet meer zo nieuw zijn zoals de fabriek dat ooit bedoelt heeft. Je gaat dan kijken wat nog goed is en welke onderdelen je nog kan bestellen, zodoende iets meer vervangen dan wat de planning was. Het is best wel een zoektocht om nieuwe onderdelen te krijgen die een goede kwaliteitsnorm hebben, zoals van bijv. Bosch of de andere bekende merken. Veelal heb je imitatie meuk en is de vernieuwing qua onderdeel, geen verbetering.

Achter de schermen is er dus niet stil gezeten in de zoektocht naar verbeterpunten van de AX GTI. De prijs van onderhoud/verbeteringen per gereden kilometer is niet heel gunstig maar wel een hele hoop smiles per kilometer en daar doe je het voor.

_______________________________________________________________________________
MAART 2023, 238.000km:

Allereerst wou ik de banden vernieuwen, de stalling doorgebracht op oude banden dus het was tijd voor 4 nieuwe. Toyo Proxes CF2 185-60-13 is er onder gekomen. Kwaliteitsband uit Japan. Ben er zeer over te spreken. Kosten €240,00
_______________________________________________________________________________
JUNI 2023, 240.000km:
Veel kleine dingen gedaan veelal door de garage
APK 2 jaar geldig, tot 01-06-2025. Zelfde datum als dag/maand eerste toelating.
Draagarmen vervangen
Wiellagers achter vervangen
Motorolie + filter (zelf vervangen)
Versnellingsbakolie
Remvloeistof
Mistlampen voor werkend gemaakt

Totaal €500,00

Er is ook diagnose gesteld aan speling versnellingspook, dit bleek bij het ene revisie bedrijf de versnellingsbak-constructie te zijn wat teveel speling had en €450 moest kosten, en bij een ander monteur waar ik sinds kort kom, is het een spie van de hevel van de bak wat uitgelubberd is en nog een paar kleine dingen wat niet goed was en ben ik volgens hem voor €200 klaar.

Ook heb ik bevestigingsmateriaal gekocht en gemonteerd in de plastic interieur delen, het rammelde om het leven... nu nagenoeg niet meer.
_______________________________________________________________________________
SEPTEMBER/OKTOBER 2023, 242000km:

Cosmetisch
Het plaatwerk op het dak, bij het voorraam is ontdaan van beginnende roest en opnieuw gespoten vanwege blaasjes onder de lak. Zelfde geld voor de wielrand linksachter, 1 bij 2cm dus dit is ook hersteld door over te spuiten. Tevens zijn de bumpers behandeld en hebben de originele kleur weer gekregen, wat een verschil met de eerste 2 foto's toen ik 'm ophaalde in Sept 2022.

Totale kosten cosmetische gedeelte een €500,00, vriendenprijsje. Een mattie van de baas en heeft ie bovenstaande tegen kostprijs gefixt.
_______________________________________________________________________________
T E C H N I S C H

Een hele doos vol onderdelen kwam binnen, een greep uit de lijst:

Distributie complete set Continental €110
Koppeling complete set Sachs €120
Keerringen versnellingsbak €20
Versnellingsbakolie €20
Koelvloeistof €10
Schakelstangen origineel Citroën €50
Spie en busjes versnellingsbak €30
V snaar Gates €15
Thermostaat Gates €30 (temperatuur gaat en blijft keurig op 90 graden)
Temperatuur sensor radiateur €15
Lambasonde sensor uitlaat, origineel Bosch €125 (duur ding, overal nagenoeg dezelfde prijs voor deze type qua aansluiting en was bij 3 niet op voorraad, maar bij 1 webshop gelukkig wel leverbaar).
Bobine origineel Bosch €75
Bougiekabels origineel Bosch €25
Remschijven + blokken voor ABS €100 (remt stukken beter nu!)
Remklauwen 106 GTI, een upgrade vooral qua remvermogen t.o.v. origineel: GRATIS
Remsegmenten achter ABS €20
Motorolie Castrol Magnetic 5w40, oliefilter, luchtfilter €70 (wordt vervangen na de winterslaap)

Totaal aan onderdelen: €850
Verder een hoop andere zaken aangepakt, de belangrijkste punten:
1. Er zat een kabelbreuk in de kabelboom naar de lambasonde toe en waren wat stekkers gecorrodeerd waardoor die wat onregelmatig liep met plofjes uit de uitlaat, ik vond het wel mooi klinken, na deze fix incl. de vervanging van het onderdeel klinkt het geluid uit de uitlaat een stuk rustiger.
2. De kleppendeksel is nog even gedemonteerd en de kleppen zijn uit voorzorg gecontroleerd en een beetje bijgesteld (laatste keer bij 237.000 bij een andere monteur die de achteras gereviseerd had).
3. De auto is van top tot teen bekeken op afwijkingen in het technisch aspect. En zijn nog wat kleine andere zaken aangepast, of bijgesteld.
Zo staat de achter-ruitenwisser zoals je op de foto's kan zien in het midden van het raam in ruststand geparkeerd. Als je de ruitenwisser aanzet vervolgt ie z'n weg naar rechts van het raam, waarna ie terug naar links naar horizontaal gaat, waarna ie omhoog gaat en in het midden dus weer tot stilstand komt. Iemand heeft ooit de as verkeerd gemonteerd, dit heeft de monteur in alle ere hersteld zodat de ruitenwisser weer de normale ruststand heeft, want dat was me een doorn in het oog.

Na dit alles kan je je voorstellen dat het geheel nu weer strak en fris aanvoelt zoals een AX GTI hoort te rijden. Niet te vergelijken met de eerste proefrit.

Er zit nog een rammel achterin, maar dit blijkt de montage-materiaal te zijn van de schokdemper constructie. En ik heb geen reservewiel onder de auto, waardoor de bevestiging die 'm op z'n plek houdt, vrij kan bewegen.

Het is een lang verhaal geworden maar ik hoop dat jullie het net zo'n informatief of leuk verhaal vinden als ik, en ben een man van details... het is een soort van dagboek om vooral het onderhoud in te benoemen, dus tot een volgende keer en bedankt voor het lezen!

uit de winterslaap

  • 243.000 km

Vandaag de AX GTI uit de winterslaap gehaald. Vorig jaar November in de garagebox gezet en ongeveer 3 keer, wanneer het droog was, de auto even gestart en een klein blokje om gereden zodat alles wel draaiend en rollend blijft. Nu vandaag 7 april alsnog starten en lopen. Wat een belenenis weer om 30 jaar terug in de tijd te gaan met deze tijdscapsule. Direct naar huis gereden en de olie en oliefilter weer vervangen, want het was alweer 3000km geleden dat het voor het laatst gebeurt is. Tank volgegooid met V-Power. De motor heeft nog steeds niet al z'n kracht terug, en loopt af en toe nog wat onregelmatig, met wat hikken op lage toeren, maar dat is vast afstelling of weer ergens een draadbreuk. Volgens de monteur is dat wel een simpele fix.

Verder aardig wat bekijks onderweg met deze auto, aangezien het GTI model niet zo bekend is van de AX, als bijvoorbeeld de Golf GTI, Corsa GSI, Nissan Sunny GTI, of 205 GTI, de AX GTI is wat dat betreft een zeldzaamheid op Neerlands wegen..

De komende updates zal in het teken staan van licht onderhoud, te weten het onregelmatig lopen (de plofjes uit de uitlaat is weer terug) en de schokdempers+veren vernieuwen en laten uitlijnen, dan is ie technisch helemaal zoals ik hem hebben wilt. Ik hoop dat dit jaar nog af te mogen ronden, zodat ik 'm daarna kan laten taxeren en beoordelen op de waarde.

Als ik dan toch een vervelend iets mag benoemen; ik ben 1.88 en zit bijna opgevouwen in de auto, zal er een manier bestaan om de huidige ophangingspunten/ gaten met schroefdraad 5cm te verplaatsen (dus gaten boren in de carressorie, en schroefdraad tappen) zodat de stoel met de stoel-slede een stuk verder naar achteren kan. Hier maar eens naar kijken wat de opties zijn. Want de ruimte, om de stoel incl. slede te verplaatsen, is er wel...

RELATIE PROBLEMEN

  • 243.500 km

Het is uit, de relatie is over, althans voor nu. Je zal het vast wel herkennen dat van het één op andere moment de vibe, de connectie, de liefde 360 omgedraaid is naar een kil en emotieloos moment met veel afstand. Dat is ook gaande in de situatie waar ik nu in verkeer. Niet tussen mij en m´n vriendin,, maar wel tussen mij en de AX GTI. Met volle overtuiging maakte de AX GTI zijn laatste rit van de oude garagebox naar de nieuwe garagebox. We weten beide dat een verhuizing naar een nieuw adres altijd irritaties met zich mee brengt. Zo ook bij de AX, de hele rit zo´n 30km geen vuiltje aan de lucht, tot we bij de benzinepomp aankomen en de motor uitdoen, om de motor te verblijden met €20,00 V-Power, voor ie z'n nieuwe woon adres betreed. Dat vond ie blijkbaar de druppel die de emmer deed overlopen (spreekwoordelijk gezien dan, want de tank was pas halfvol, dus geen reden tot klagen) want vanaf dat moment was het basta. Na getankt te hebben, wil ie ineens niet meer starten. Motor draait wel rond, maar start niet. Heel apart, wat zal ik verkeerd gezegd of gedaan hebben was de gedachte? Met de motorkap open sta je, zoals eerder eens benoemd, "maar een beetje voor Jan met de korte achternaam na de motor te kijken als ie niet start", dus ook hier de dejavuu moment... draait wel, slaat niet aan. Ik had de hoop al opgegeven na wat startpogingen maar na een communicatief gesprek kwamen we beide tot de conclusie om het nog een kans te willen geven zonder verwijten naar elkaar. Na 10minuten stilstand en nog eens de sleutel omdraaien, was het starten en lopen. Apart!!! Heeft het gesprek toch nog geholpen. Maar niet voor lang, na welgeteld 1km op een rustig tempo rijden, BAM viel ie gewoon uit, alsof de ontsteking/benzine er ineens mee ophoudt. Na de auto in de berm te hebben laten uitrollen de motorkap maar weer open, wat gefrommeld aan bedrading, of de bougiekabels vastzaten, etc etc. Kijken of ie start. Helaas... na ongeveer een minuut wachten, nog eens proberen; starten en lopen. Nu, omdat de motor al geheel warm was en ik er klaar mee was, in z'n 1 de koppeling normaal op laten komen en volgas in 1 en 2e versnelling accelereren, niks aan de hand, tot ik rond de 100km/h wil overschakelen maar moet remmen voor invoegend verkeer, BAM motor valt uit, enkele scheldwoorden konden de dans niet ontspringen en zette maar meteen de alarmlichten aan om even later in de berm uitrollend tot stilstand te komen. Hierna iets beter m'n weg kunnen vervolgen, en is nog 2x uitgevallen tot ik de straat / het hofje inrijdt van de garagebox en hij vóór de garagebox uitvalt. Tot op de dag van vandaag is de koek op tussen ons en lijkt de relatie beëindigt want de motor start nu helemaal niet meer. Wel muziek, maar geen geluid.

Nu zit ik bij een sleutel vereniging en heb op de whatsapp groep vertelt wat er gaande was tussen mij en de AX GTI, en een hele aardige gepensioneerde man heeft aangeboden om me te helpen de auto daar te krijgen, zo'n 30km verderop. Hij heeft zijn tijd besteed, zijn bus, zijn brandstof om mij en de AX op te halen en te bezorgen bij de sleutel vereniging om 'm daar na te laten kijken. Ik wou hem €100,00 geven voor de moeite + brandstof. maar deze man wou er niks voor hebben!! Wat leven er toch goede mensen op deze wereld die nog wat voor iemand over hebben. Vind dat echt super tof.

De AX GTI staat nu op moment van schrijven binnen in de loods, met de motorkap open te wachten op onderdelen. Afgelopen donderdag hebben twee leden van deze sleutelvereniging diagnose uitgevoerd waarom die niet aan de loop wil. De motor krijgt namelijk geen vonk en geen benzine. Dat de motor geen benzine krijgt had de man van de ANWB al geconcludeerd, de brandstof pomp in de tank krijgt geen stroom. Het zou gaan om een defect in de kabelboom. Het eerste gevoel gaat dan uit naar de bekabeling naar de brandstofpomp en na dit onderzoek kwamen we er ook achter dat ie in het geheel geen vonk krijgt. Na het elektrisch schema van de auto opgezocht te hebben, en bestudeerd, (wat voor mij echt hogere wiskunde is, ik kan er niks van maken) zijn er een paar defecten aan de kabelboom. Zo is het relais defect door vocht en zitten er 2 pinnetjes los die in verbinding staan met het motor management / aansturing van de motor.

Nu heb ik op de AX club goed contact en is er na enig zoekwerk bij deze mensen nog een Relais + kabelboom gevonden in de verzameling op zolder en deze wordt één dezer dagen aan mij verzonden. Over enkele weken, of wellicht een maand (of langer, ik heb geen haast) gaan we - en de twee leden van de sleutelvereniging) er mee verder aangezien de December maand de maand in het teken staat van gezelligheid wil ik ze niet opzadelen met deze relatie stress om het binnen no-time te fixen.
Het is nog niet zeker of dit het probleem doet teckelen, maar volgens mensen kan ik de auto ook laten starten zonder relais als je de juiste pinnetjes maar met elkaar verbindt, maar dit is in een later stadium. Volgens een monteur kan dit probleem namelijk al langer aan de gang zijn vanwege de plofjes uit de uitlaat wat duidt op een 'defect' in de onsteking.

De AX GTI heeft in het geheel wel een deuk opgelopen qua betrouwbaarheid en zal ongetwijfeld te maken hebben met leeftijd + eerder onderhoudsverleden van de vorige eigenaren, of het gebrek aan kwaliteit vanuit Frankrijk of doordachtheid van onderdelen.
Ik heb van het zomer nog Bilstein schokdempers besteld en wou ze nog gaan monteren maar dit moet nog even wachten tot volgend jaar. Mocht ie niet aan de loop gaan ben ik helaas m'n investering kwijt in aanschaf+onderhoud maar goed dat weet je als je een oude auto koopt. Je kan geluk hebben, of pech.

wordt vervolgd!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.