Citroen 2CV 6 Club (1986) #2

autoreview

Citroen 2CV 6 Club (1986)

Signalement

Uitvoering2CV 6 Club
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf18.100 km
KM-stand laatst164.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijd voor een hobby!

  • 160.000 km

Ik heb mezelf nooit als liefhebber van klassiekers/oldtimers beschouwd. Maar soms komt er iets op je pad en denk je ineens: dat wil ik ook!

Zo was dat dus ook het geval met deze 2CV. Een aantal collega's hebben er ook een maar hebben me er nooit mee aan kunnen steken. Tot ik plots in een 2CV 'moest' rijden om deze terug te brengen naar een verhuurder namens een familielid. En tja, iedereen die wel eens een 2CV heeft gereden weet dat dat een hele ervaring is!

Spontaan werd ik verliefd op het model. Ik heb altijd al de wens/droom gehad om een cabrio als 3e auto te hebben (een MX5 bijvoorbeeld), maar eigenlijk is een 2CV ook een cabrio. Dus toen begon de zoektocht!

Ik wilde er niet teveel aan uitgeven, maar hij moest technisch wel OK zijn. Ik heb niet echt de ruimte en ervaring om aan grote renovatieprojecten te beginnen.

Uiteindelijk dus bij deze mooie lelijke rode uitgekomen. Op de foto's zie je het niet, maar echt, ze is niet mooi! Er is veel bijgekwast, niet alle onderdelen zijn dezelfde kleur rood en ze heeft flink wat jaren ongebruikt in een schuur gestaan en dat was er wel aan te zien.

Veel interieurdelen zijn ook dof uitgeslagen, de stoelbekleding was helemaal versleten en het dak was ook niet meer helemaal waterdicht (al zijn ze dat ook nieuw niet natuurlijk).

Maar technisch was dit een pareltje. Het chassis is een aantal jaren geleden vervangen door een gegalvaniseerd exemplaar, de veerpotten zijn nog in nieuwstaat, de hele koets is vrij van roest en ga zo maar door. Hierboven heb ik trouwens geschreven dat de kilometerstand 160.000 is, maar de werkelijke stand weet ik eigenlijk niet. Het tellerrapport wijst uit dat er (aantoonbaar) tot 160.000 kilometer is gereden, daarna is ze geschorst en is er een nieuwe teller in gekomen welke 18.000 aanwees. Dusja, wat nu werkelijk de stand is...

De verkoper heeft de wagen nog wat geupgrade met oa nieuwe bekleding (uit een Charleston, maar ik geef niet veel om originaliteit), 123-ontsteking, nieuwe bandjes en een nieuwe accu.

We zijn er meteen een lang weekend mee gaan touren door Nederland, en na 2 weken hadden we er al 1000 kilometer mee gereden. Daarna liet ze me helaas staan! De jarenlange stilstand had haar geen goed gedaan, de stationairsproeier bleek flink vervuild en de bobine bleek ook niet lekker meer. Beiden zijn vervangen.

Zelf heb ik er nog een nieuwe motorkap op gezet (de oude begon wel wat roest te tonen en de kleur was heel erg dof) en sindsdien is rijden een waar genot met deze leuke 2CV!

Ze start altijd, rijdt lekker soepel, schakelt goed (al zit de koppeling wel wat hoog dus dat wordt de volgende klus) en zorgt voor veel bekijks.

Omdat het een 2CV6 met 29pk is komt ze behoorlijk aardig mee in het verkeer. Zeker tot de 80km/h kom je eigenlijk weinig te kort (al rij je natuurlijk bijna altijd plankgas) en pas daarboven moet je je echt aan gaan passen. Op de snelweg is 110km/h heel goed mogelijk, alleen voordat je die snelheid hebt ben je wel even bezig. Ook is de windruis dan behoorlijk hard, wordt het snel warm in de auto wanneer je geen dak, raam of ventilatierooster open hebt en ben je heel gevoelig voor wind.
Daarom rij ik er eigenlijk alleen maar binnendoor mee, want dat is toch waar zo'n auto het beste tot haar recht komt.

Hoelang dit een leuk bezit blijft weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de prijzen van 2CV's eigenlijk alleen maar stijgen dus een onverstandige aankoop is het in die zin nooit.

Verbruik is keurig en gek genoeg is ze op topsnelheid op de snelweg zuiniger dan binnendoor met 60 of 80km/h. 1:17 is heel goed mogelijk, wel kan er alleen E5/98 in helaas. Belasting en verzekering brengt de totale maandelijkse lasten op nog geen 30 euro wat het eigenlijk een goedkope hobby maakt!

Ik kan iedereen die van autorijden in zijn puurste vorm houdt een 2CV aanraden!

Lekker sleutelen!

  • 164.000 km

Om te beginnen, de kilometerstand die hierboven staat is nog steeds maar een wilde gok!

Wat wel een feit is is dat ik deze auto inmiddels zo'n 4000km over de Nederlandse (en Belgische) wegen heb gestuurd. Het blijft een waar genot om met deze auto op pad te gaan, niet om perse een comfortabele rit te rijden maar wel om een hele leuke rit te rijden. Vooral met het dakje open en een graad of 20/25 is het leuk rijden! In de winter (van november tot april) heeft ze droog binnen gestaan in een schuur. De rest van het jaar staat ze gewoon aan straat geparkeerd.

Zoals ik eerder al schreef zat de koppeling hoog dus die heb ik samen met een maat vervangen. Schermen eraf, blok eruit, koppeling vernieuwen (gek genoeg zat er een afwijkend vliegwiel op dus dat was een tegenvallertje), carburateur gereinigd, oliebeurtje gedaan, kleppen stellen, het hele spul weer terug gebouwd en rijden maar weer! De nieuwe koppeling maakt het rijden nog veel fijner, want eerder slipte de hele boel lekker in het rond met het wegrijden en schakelen. De carburateur is meteen opnieuw afgesteld en dat in combinatie met het reinigen en kleppen stellen heeft ervoor gezorgd dat ze nu nog soepeler (en ietsjes sneller) rijdt.

Daarnaast meteen weer een owatrol antiroest rondje gedaan. Het viel me niet tegen hoe de wagen erop achteruit gegaan was na zoveel buiten staan in al dat slechte weer dat al sinds vorig jaar ons landje teistert. Her en der een klein plekje erbij maar alle plekken die ik vorig jaar behandeld heb zijn er niet slechter op geworden.

Oja, en nog even over die Belgische wegen... De eerste snelheidsboete is binnen, uit België dus. 8km/h te hard buiten de bebouwde kom. Lachend betalen en weer door!

Op naar nog vele plezierige kilometers!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.