Chevrolet TrailBlazer LTZ (2003)

autoreview

Chevrolet TrailBlazer LTZ (2003)

Signalement

UitvoeringTrailBlazer LTZ
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf152.000 km
KM-stand laatst167.540 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dik en stoer!

  • 152.000 km

Eindelijk is weer een wens van me uitgekomen, een SUV van Amerikaans formaat.
De TrailBlazer lag niet direct voor de hand, want ik hing eerst nog wat tegen de Crossovers aan, zoals de Cadillac SRX en Chrysler Pacifica.
Reden stuk voor stuk heerlijk, maar beiden hadden net niet dat ene wat bij mij de vonk deed overspringen. De Caddy was krap vanbinnen, 5 zits, maar luxe. Roestgevoelig aan motorkap en een behoorlijk gehavend interieur. De Pacifica was ruim vanbinnen, reed ook erg heerlijk, maar de indeling was niet voor mij. 4 comfortabele stoelen, 2 voor en twee achter en een achterbankje op de 3e rij. Dat bankje is enkel geschikt voor kleine kinderen met korte beentjes. Even die rij eruit halen is niet zo makkelijk gedaan.

De TrailBlazer, waar ik anderhalf uur voor in de auto moest zitten voor bezichtiging, werd nog elke dag gebruikt en stond voor mij klaar voor bezichtiging en proefrit, maar wel vuil van buiten en gebruikt van binnen. Ook de nodige krasjes en lakdefecten. Maar oh zo gaaf en imposant.
Gelijk met de proefrit begonnen, en de zit, het zicht en rijpositie bevielen mij direct.

Alle toeters en bellen, dat mag ook wel op de LTZ versie, welke de meest luxe versie is. En die opties zijn er nog al wat maar ze deden het allemaal prima. De automatenbak schakelt soepel, zonder schokken en komt niet nerveus over. De bak schakelt niet te snel terug bij matige acceleratie en een zware voet op het gaspedaal zorgt er pas voor dat de kick down zijn werk doet. De motor hoor je niet en enkel wat rijwind hoor je af en toe als het buiten wat winderig is.
Interieur heeft wel enkele delen met goedkoop kraakplastic, maar bij klinkerweggetjes en drempels geeft de auto geen krimp en hoor je niets.
De vering is utieraars tugger dan bij de Town Car, maar de rit is comfortabel.
Bagageruimte is meer dan voldoende en de achterbank is zeer eenvoduig op te klappen voor nog meer ruimte. Dakdragers voor maximaal 100KG aan spullen en een trekhaak die maximaal 2600 KG mag trekken.
De boordcomputer is erg uitgebreid en je kan zelfs twee bestuurdersprofielen aanmaken, inclusief de geheugensettings voor spiegels en stoelen.

Motorruimte is behoorlijk vol en de motor is zoals gezegd erg stil. E.e.a. is wat moeilijker bereikbaar dan bij de Town Car. Of beter gezegd, minder voor de hand liggende indeling.
Qua dorst kan ik nog niets vertellen, ik ga het bijhouden in Spritmonitor.de

Qua afmeting is de TrailBlazer redelijk. Tikt net de 4.90m aan in lengte en 1.90m in breedte. Qua hoogte is het ook een flinke wagen. Bijna 1.90m. Het gewicht van bijna 2200 Kg tikt wel aan in MRB per maand.

Nog enkele zaken qua luxe die ik wel even het vermelden waard vind:
Naast de gescheiden automatische climate control voor, voor bestuurder en bijrijder, en de daarbijbehorende stoel met geheugen en verwarming is er ook aan de passagiers op de achterbank gedacht. Deze kunnen zelf de verwarming regeling en de nstand van de ventilator. Ook hebben ze de beschikking over een aparte radio waar twee hoofdtelefoons in gepluigd kunnen worden en ze dus naar hun eigen muziek kunnen luisteren.

Cruise control bediening / ruitenwisser bediening is nog identiek aan datgeen wat in mijn 1991 Caprice zat. Vetrouwd en erg makkelijk. Ook de regen sensor is handig.

Enige waar ik momenteel mee stoei nog is het aftermarket klasse III alarm, die een beetje raar met het afsluiten van de auto omgaat. Maar dat komt wel goed tzt. Ook ga ik aan de gang met een aantal zaken die vervangen dienen te worden in het interieur, zoals bekleding achterklep, ontbrekend gordelkapje en nog wat klein grut. Alles al gevonden op een sloop en binnenkort maar eens aan de slag. Dit is weer een leuke auto voor de komende tijd!

1e verslag

  • 153.400 km

Zo, tijd voor een update.

Ik rij de auto nu een aantal weken, zowel op snelweg als binnendoor weggetjes en heb hem al aardig leren kennen.

Alleereerst erg prettig dat deze wagen een hoge instap heeft. Niet dat ik nu zo oud ben dat een lage instap moeilijk is, maar tis nu eenaal prettiger om ergens op gelijke hoogte of hoger in -en uit te stappen dan je eigen neer te laten ploffen en er wer uit te klauteren, ongeveer een halve meter lager en hoger. Ook parkeren is makkelijker met een auto die ruim een halve meter korter is dan de Town Car. De breedte is nog steeds behoorlijk, dus dat blijft soms even schikken.

De wagen gedraagt zich op de snelweg erg stil, spporvast en rustig. Weinig windgeruis en de motor en banden hoor je vrijwel niet. Ik merkte wel dat de hoogteverstelling van de stuurkolom, eenmaal uit standaard stand gehaald, ietwat speling heeft. De bochten neem ik met beleid, de hoge zit zorgt voor een vals gevoel van omvallen of uitbreken aan de achterkant. Kwestie van gewenning vermoed ik.

De stoelen zijn stug en alle kanten op verstelbaar. De zitten zijn korter dan bij de Town Car en ook het ontbreken van de zijdelingse steun is een gemis. Zeker omdat je op dik, glad leer zit beweeg je mee in de bochten en dat is wel even aanpassen. Ben benieuwd hoe dat straks op vakantie naar Italië gaat. De hoofdsteunen zijn prima, op de juiste hoogte instelbaar.
De gordel zit in de leuning van de stoel verwerkt en vanaf achteren bijna niet te zien. Dus ik verwacht nog wel eens aangehouden te gaan worden met de vraag waarom WIJ de gordel niet dragen. En dan zal ik de bewuste agent eens haarfijn uitleggen hoe het nu echt zit. Ben benieuwd!

Bediening van alle knoppen en hendels is erg initutief. De regensensor is prettig om te hebben en de automatische koplampen ideaal. Gaan aan wanneer nodig en weer uit wanneer nodig.

De NLe achterlichten heb ik vervangen door originele US achterlichten. Een van de achteruitrij lampen gebruik ik nu als mistlamp. Ziet er veel beter uit. Ook heb ik windgeleiders gemonteerd in de voorste deuren. Zo kan er altijd een raam op een kiertje zonder dat het gelijk inregent.
Van de stadslampjes heb ik de witte vervangen door oranje zodat het nu weer sidemarkers zijn. Ik moet nog even aan de gang met de knipperlichten zodat deze zowel 5W als 21W zijn en dat ik de 5W als stadslicht kan gebruiken voor de APK.
De auto heeft de optie DIC, ofwel Driver Information Center. Hier kan je alles instellen zoals Driver 1 en Driver 2 profiel, inclusief memory seats, spiegels en dergelijke. Ook zit er een stopwatch (?) op en diverse verbruiksmeters zoals verbruik algemeen, gemiddeld en actueel.

Het schuifkanteldak heb ik nog niet uit kunnen proberen tijdens het rijden, simpelweg omdat dit wel erg fris is momenteel. Ben benieuwd of deze wel open kan blijven gedurende snelweg ritten en dat er geen wind naar binnen dendert. Dat was bij de TC wel het geval. Alles boven de 80km/u was dak dicht!

De demontabele standaard trekhaak is erg makkelijk in montage en demontage. Dmv een simpel slotje kan je hem met 1 klik erin, en weer eruit halen. Ik heb besloten, nadat de gehele sleepkogel met Hammerite tegen alle elementen preventief is beschermd, deze er permanent erop te laten. Steekt ongeveer 30 cm uit en is gelijk een goede bescherming voor mijn achterbumper en bumperklevers. De auto/ trekhaak combinatie mag 2600 KG trekken met een maximale kogeldruk van 120 KG.

De auto heb ik gisterenavond opgehaald nadat een professionele autopoetser de wagen geheel aan de buitenkant heeft aangepakt. Er zaten veel gebruikerssporen rondom, waaronder krasjes en vegen. Waarschijnlijk is de auto bij de vorige eigenaar nooit echt gewassen danwel in de was gezet en het kostte de poetser de nodige uren dit weer netjes te maken dmv wassen, polijsten en poetsen. Ze staat er nu weer trots en glimmend bij. En de meeste krassen zijn of verdwenen danwel geminimaliseerd. Erg blij mee en een goede investering.

Dan het verbruik, tsja…logisch dat ik de 1e tank geheel heb leeggereden met het uitproberen van de auto. De auto heeft immers 273 pk en via de vele meters op het dashboard heb ik, zodra alles op temperatuur was, de auto toch even uitgeprobeerd. Ik moet zeggen, dat valt niet tegen. Acceleratie is meer dan voldoende, het bijbehorende geluid is erg aangenaam wanneer er toeren worden gemaakt. Of je er nu 80 mee rijd, of 160, het blijft comfortabel en stil in de wagen, ook al is deze achterin voorbij de achterbank eigenlijk gewoon open en word slechts beschermd door een afdek zeil. Uiteraard is de bijbehorende score voor al deze pret een verbruik van 14,5 liter per 100km. Wel even schrikken, maar ik heb nu ook al gezien dat wanneer ik gebruik maak van de cruise control en een lichte rechtervoet, een gemiddeld verbruik tussen de 10 en 12 liter per 100 km zeker haalbaar is. Voor mij is dit acceptabel.

De auto heb ik afgelopen weekeind op de brug gehad om alle vliegroest op het chassis aan te pakken.
Staat nu volledig in de Dinitrol ML. Kostte mij slechts anderhalve spuitbus van 500ML. Deze zomer even een afwerklaag erover heen in de vorm van Dinitrol Metallic. E.e.a. blijft ca. 6 maanden goed zonder toplaag.

Als laatste; het reservewiel; dit kwam ik tegen toen de auto op de brug stond. Deze is dmv een heel apart takelsysteem onder de auto getakeld. Het losmaken danwel weer bevestigen van het wiel zou, indien alles niet is vastgeroest, een makkie moeten zijn dmv een gat in de achterbumper waardoor de zwengel word bevestigd en dmv draaien deze het weil laat zakken aan een kabel.. Ik ga het dit weekend uitproberen, omdat men het wiel verkeerd om eronder heeft gehangen. Het wiel is totaal verroest en ik weet niet of de takel niet geheel vastgeroest zit en of deze nog functioneert. Ik wil dit in orde hebben voor mijn vakantie dit jaar. Dan word tijdens de APK in Mei gelijk bakolie en filter, motorolie en filter vervangen en de airco geserviced.

Kort verslag reservewiel en wat andere zaken

  • 153.680 km

Nou, ik heb e.e.a. bekeken en de takel voor het reservewiel onder de auto functioneert prima. Gelijk even het reservewiel van vliegroest ontdaan en ingespoten met glanzend zwart Hammerite. En weer teruggehangen met het ventiel omhoog, zoals het hoort. Ik zag wel dat het reservewiel uitdrogingsverschijnselen vertoont en een scheur aan de zijkant heft, bovenaan de wang. Even via de bekende tweedehandssite een goede gebruikte gescoord voor weinig.

Tevens flatblade ruitenwissers gemonteerd voor. Wel duur, maar beter is er niet.

Verder alvast bekeken of we deze vakantie met 4 volwassenen en 1 kind in de TB op vakantie kunnen ipv twee auto's mee. Scheelt weer een vignet, brandstof en slijtage. Dorodat mijn dochter in een volwaardige kinderstoeltje zit die ruim 1 zitplaats beslaat, is er niet voldoende plek, om een lange rit nog twee volwassenen erbij te hebben op de achterbank. De leuning is dan te krap en zo ook de zitting. Erg jammer, had ik eigenlijk niet verwacht. Dat word dus toch twee auto's.

Mijn eigen zit voorin ben ik ook nog continue aan het verbeteren / veranderen. De leunig bied echt weinig zijdelings support en het gladde oppervlak van het leer irritant. Je glijdt continue onderuit of heen en weer. Een stoffen interieur was toch fijner geweest, dan maar geen stoelverwarming.

Wat weel fijn is dat deze auto oo kgewoon te rijden is met de airco uit. Dat kan bij een hoop amerikanen niet, omdat dan de boel gelijk beslaat omdat de vooruit enkel ontwasemt word met airco aan. Anders stroomt er geen lucht langs.

en als laatste...na 3 tankbeurten heb ik, met mijn rijstijl, een gemiddeld verbruik van 1 op 6,5. Oef, daar is de Town Car nog een zuinig wagentje bij.

Ik weet nog dat ik tijdens mijn zoektocht ook nog bij een BMX X5 uitkwam, binnen dezelfde prijsklasse. Eentje van de 1e generatie, die ik eigenlijk wel mooier vind dan de huidige. Qua afwerking zal hij ongetwijfeld op een hoger niveau liggen, maar de Chevy had meer opties en als ik heel eerlijk ben, vindt ik de TB net even meer apart en zeldzamer op de weg. Van de 97 geregistreerde TB's in NL, heb ik er nu eentje.

In het begin kreeg ik een code foutmelding via de boordcomputer, iets met EVAP of iets dergelijks. Uitgelezen met mijn goedkope OBDII scanner van Ebay, de code gereset en weer verder rijden. Na vervanging van de tankdop, is de code niet meer teruggekomen. Navraag op het TB forum leert dat dit wel vaker voorkomt bij deze wagens. Heel apart.

APK

  • 156.126 km

Vandaag de Chevy weer opgehaald van de APK keuring.

Ik had de garage de volgende zaken gevraagd uit te voeren:

- motorolie en filter wissel
- bak olie en filter wissel
- uitlezen foutcodes en motormanagement en kijken of er vreemde zaken ontdekt kunnen worden mbt verbruik.
- afstellen bijrijdersdeur ivm windgeruis op de snelweg
- Vast zetten stuurkolom

Welnu, de 1e twee punten waren uiteraard geen probleem. Auto is weer voorzien van verse 5W30.
Het uitlezen leverde ook niets aparts op. Wel constateerde men een veel te lage bandenspanning. Van net 2 bar hebben ze de banden opgepompt naar 3 bar. Dat zal ook wel in verbruik en handling schelen vermoed ik.
De deur is afgesteld en sluit nu perfect aan op de carrosserie.
Voor wat betreft de stuurkolom schrok ik toch wel.....er ontbraken gewoon een paar bouten in zijn geheel.....

Dan vraag je je toch af hoe die garage Andre Flapper de auto's van zijn klanten onderhoud....

Adviespunt meegekregen dat der remmen achter minder worden. Dit moet dus ook nog voor de vakantie gefikst worden. Een automaat verbruikt nou eenmaal sneller de remblokken dan een schakelauto.....

530 euro armer verliet ik de garage weer.

Bij een bandenboer heb ik de airco laten bijvullen. Van een normaal afvul niveau van 800 was nog 280 aanwezig. Te weinig om de boel te koelen. Men gaf aan dat af te lezen was aan een sticker onder de motorkap dat de airco augustus vorig jaar was afgevuld. Het verlies was toch wel behoorlijk gortig voor zo'n korte periode. Fluor erin gekieperd en over paar weekjes terug om te kijken of het systeem ergens lekt. Eenmaal afgevuld reed ik weer terug naar huis, en heb de airco grondig getest. Er kwam wel wat ietwat koele lucht uit, maar echt koud...nee....

En ja hoor......condensor lek.......shit....dat word een duur geintje. Maar ik wil met de auto naar Italië in Juni, en wil dan wel een werkende airco hebben. Kostenraming ca. 458 euro incl. btw....tezamen met de remmenblokken en schijven achter (225 euro) word dit een leuk plaatje...tis pure slijtage, maar toch...alles ineens is niet echt ideaal.

Verbruik schommelde met de te zachte banden) tussen de 1 op 6 en 1 op 6,6.
Kijken wat de auto nu doet met de juiste bandenspanning. Als ik 1 op 7 kan halen, ben ik tevreden.

Klaar voor de vakantie

  • 156.560 km

Zo, schijfremmen achter en remblokjes vervangen, condensor vervangen en airco afgevuld. Auto is nu helemaal klaar voor de vakantie naar het Gardameer. 725,- Euro excl. armer. De gehele neus moest worden gedemonteerd om erbij te komen......ppff...

Heb besloten om mijn gewone rijstijl te hanteren, aangezien het vrij weinig effect heeft op het verbruik. Stoelen beginnen nu te wennen en ik denk mijn ideale positie te hebben gevonden. Schuif kantel dakje is met het huidige rare weer ideaal. Zelfs bij 150 km/u prima te doen.

Een hele bekende kwaal van de TrailBlazer van dit model is dat door het veelvuldig openen van de achterklep, een draadboom welke boven aan de klep de auto binnen gaat, dusdanig hard slijt dat sommige draden doorslijten.

Zo ook bij de mijne. Tailgate Ajar melding doet het niet en de binnenverlichting als de klep opengaat. Nog een mooie klusje vlak voor de vakantie. Draadjes doormeten en daar waar nodig even repareren.

Toch gelukt

  • 157.358 km

Eindelijk.....met het warme weer en een enigszins terughoudende rijstijl gepresteerd om de wagen 1 op 7,5 km te laten rijden. Ik moet eerlijk bekennen, dit kost me wel veel moeite en je moet je kop er wel bij houden.
Even het gas intrappen is nl. zo gebeurd....

De condensor is vervangen, voor de lieve som van 860 euro....de hele voorkant moest worden gedemonteerd om er bij te kunnen....auw....kreng zelf kost nog geen 300 USD....

Banden laten balanceren, was broodnodig, alle vier hadden een enorme onbalans met als uitschieter een achterband met 10/70.....auto rijd nu lekker trillingvrij bij alle snelheden.

Volgende week naar het Gardameer...ik ben erg benieuwd. De wagen zou nu in top staat moeten zijn.

Oh ja, voor ik het vergeet...

Ik heb tot zeer recent serieus erover gedacht om de auto te verkopen...boosdoener het verbruik uiteraard.

Maar toen puntje bij paaltje kwam en er iemand die avond langs zou komen en hoogstwaarschijnlijk de wagen zou kopen, heb ik toch op het allerlaatste moment afgebeld...Waarom?....omdat ik op dit moment te veel in de auto geïnvesteerd heb en ik dit nooit of te nimmer meer terugverdien. En ja, alles is puur onderhoud geweest, waaronder een aantal zaken achterstallig. En..de wagen rijd erg lekker. Is zeer krachtig en uitermate comfortabel. Eerst maar eens een jaartje sturen er mee.

En als ik echt helemaal eerlijk ben, schrok ik ook van de gebruikerservaringen van de alternatieven waar ik naar keek (o.a. Kia Sorento)....zuipschuiten stuk voor stuk...dus waarom wisselen?

Eerste goede lange rit achter de rug....Italië!

  • 160.950 km

Gisteren teruggekomen van een vakantie Italië, Gardameer om precies te zijn.

En ik moet zeggen, wat een heerlijke auto is het om mee te reizen. De stoelen had ik niet echt hoog zitten, met name door de korte zitting en de weinige zijdelingse steun, maar ik heb geen centje pijn gehad en bij elke stop stapte ik zonder klachten uit.

De auto heeft het in de bergen, in de files, bij extreme temperaturen en bij flink doorrijden, prima gedaan. Blij dat ik de wagen voor de vakantie een grote beurt met nwe remschijven achter heb gegund.

Tot tweemaal toe een bijna noodstop moeten maken, nog net niet met gillende banden, maar de wagen kent een ongekend korte remweg, zelfs als de wagen helemaal volgeladen is en een dikke dak koffer op zijn dak heeft liggen.

Vloeistoffen zijn op peil gebleven en benzine verbruik is, met name omdat ik geen cruise control heb kunnen gebruiken door veel optrekken en afremmen ivm files en wegwerkzaamheden, op een 1 liter op 7,8 km. Met ac aan, dakkoffer en volgeladen met een gemiddelde snelheid van 130 km/u.

En de motortemperatuur meter naald is niet een keer van zijn plek gekomen en bleef keurig in het midden staan.

Adieu....

  • 167.540 km

Tsja, wat valt er te zeggen...ik moest een compromis maken met mezelf....

Ik wil met mijn beide Renaultjes aan de slag, maar liep elke week leeg op de tankbeurten van de TrailBlazer en de MRB.....bij elkaar meer dan 500 eur oper maand is wel wat veel....ik steek dat liever in mijn franse hobby.

Dus de moeilijke keuze gemaakt om de auto te verkopen en voor een grijze, saaie burgerbak te gaan....een Ford Mondeo...

De TrailBlazer heeft nu een nieuw baasje die hem gaat inzetten op Ibiza als vakantiewagen, matchend bij zijn vakantiehuis. Mooie garage waar de Chevy in zal komen te staan zit er ook bij.

In Februari zal de verhuizing van de wagen plaats vinden en de wagen staat nu rustig in een loods te wachten op zijn trip.

Dus echt een rustige oude dag voor deze geweldenaar.

Ik vind het erg jammer dat de wagen weg moet, maar ik moet nu echt een keuze maken, de Renault 5 gaat nog genoeg kosten en de 4 wil ik verder perfectioneren. Als dat allemaal op de rit is, zien we wel weer verder wat er na de Mondeo komt, maar nu kan ik weer sparen....erg prettig.

Was de Chevy mijn enige auto en hobby geweest, dan had ik er geen probleem mee gehad...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.