BYD Seal Excellence AWD (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Seal Excellence AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 24 km |
KM-stand laatst | 24 km |
Eerste kilometers
- 24 km
Sinds enkele dagen in het bezit en nog maar 500km op de teller, maar toch alvast een eerste review van de BYD Seal Excellence.
Ik ben autoliefhebber en hoef zelf daarom niet per sé in een EV te rijden, maar voor mijn werk is dit verplicht en dus mijn best gedaan om een goed rijdende EV te vinden die binnen budget paste (€ 60K). Rijeigenschappen en uiterlijk zijn voor mij uiteindelijk het belangrijkst, ik wil echt blij kunnen worden van een auto en daar is de auto op uitgezocht. Privé rij ik in een Boxster S uit 2008 en sinds eind vorig jaar een IS300h F-sport uit 2014. Auto's met karakter en een grote fun-factor. Ook rij ik motor en ben ik qua ook snelheid wel iets gewend, dus hoewel de beleving natuurlijk totaal anders is zoek dat ook in een EV.
De Seal rij ik voor de zaak. Mijn vorige auto was een Lexus US300e EV. Prima auto, mooi afgewerkt, maar de range en laadsnelheid lieten voor mijn dagelijks gebruik wel echt te wensen over dus de eis was dat ik met mijn nieuwe auto niet steeds bij snelladers moest staan. Toen de BYD Seal werd aangekondigd en ik deze ook in het echt had gereden op de EV-experience was ik al wel enthousiast: de afwerking leek behoorlijk hoogwaardig, zowel het exterieur als het interieur zagen er goed uit en de prestaties van de AWD Excellence met 530pk en ruim 500km WLTP leken goed in orde. Bovendien weer eens wat anders dan de zoveelste elektrische variant van een doorsnee Duitse of Franse gezinsbak of een drie in een dozijn Tesla met naar mijn smaak nogal saai design.
Grappig detail is dat de Porsche Taycan 4S dezelfde specs heeft als de Seal Excellence; ook 530pk, in 3.8 seconden op de 100 tov 3.9 voor de Seal en ook AWD. Verder een totaal andere auto natuurlijk, maar die is dan ook € 70k duurder. De Fisker Ocean zit er qua specs nog boven, maar die is ruim € 60k.
Helaas heb ik er wel even op moeten wachten, want oorspronkelijk zou de Seal al vanaf kwartaal 3 van 2023 leverbaar zijn, maar uiteindelijk kon ik begin februari 2024 dan bij BYD Rotterdam langskomen om de Seal op te halen, waar een leuke aflevering werd verzorgd. Ook leuk is dat deze Seal ook echt één van de eerste op kenteken is. Er rijden er op het moment van schrijven pas een stuk of 15 rond.
1. Rijeigenschappen
Niet te vergelijken met welke andere auto dan ook in deze prijsklasse, behalve wellicht een Tesla 3 die qua specs niet helemaal overeen komt maar wel dicht in de buurt zit. Om maar meteen naar het grootste verschil te kijken: de Seal heeft geen standaard one-pedal-drive en is wat comfortabeler (of minder sportief) geveerd dan de Tesla. En inmiddels weer bevestigd ik in het gevoel dat ik mijn eerdere korte ritjes in de Seal al had: de Seal rijdt in dagelijks verkeer echt heel goed. De wegligging met AWD voelt veel hoogwaardiger aan dan je op basis van de prijs zou verwachten en de auto voelt in de bocht strak en stijf aan. Wat voor de meeste EV's natuurlijk geldt is dat het accupakket op de bodem hier voor een groot deel aan bijdraagt, maar de grip in de bochten (en trouwens ook op het rechte stuk vooruit) is super.
Rijdt hij dan foutloos? Kleine hobbels zoals drempels pakt hij bij sportief rijgedrag wat 'stuiteriger' dan je zou verwachten. En verder blijft het natuurlijk een bakbeest van 2200 kg dus hij is op het rechte stuk wel sneller dan mijn Boxster, in de ruimere bochten voor zover ik het heb kunnen testen lijken ze ongeveer een gelijke snelheid te halen, wat voor een auto als dit natuurlijk al een prestatie is.
Verder blijkt de 0-100 snelheid die op de achterklep van de Seal staat overigens niet te kloppen. Daar staat dat 0-100 in 3.9 seconden zou moeten gaan, maar in één van de eerste pogingen heb ik met de interne klok al 3.7 seconden gehaald. Het is maar waar je je druk over maakt. Het gaat in ieder geval heel hard.
Tot slot het verbruik. Ik heb de auto behoorlijk aan de tand gevoeld, maar inmiddels ook een paar lange ritten op de snelweg gemaakt. Het gemiddelde verbruik van de auto is 24 kWh en bij snelwegritten (constant 130km/u) gemiddeld 21 kWh. Bij rustiger rijgedrag of in de stad zou dit wel echt lager moeten zijn. Ik kom er in de komende tijd op terug. Wat voor mij belangrijk is is dat er minimaal 350km range beschikbaar is, om zo nooit gebruik te hoeven maken van snelladers en altijd thuis te kunnen laden. Zelfs met onzuinig rijgedrag red ik dit met de grootte van de accu waarschijnlijk wel. En je krijgt er ook een hoop auto (weer die 2200kg) voor terug maar dat zal het verbruik ook geen goed doen.
+ Rijeigenschappen voor dagelijks en sportiever rijgedrag prima, ondanks dat het een zwaar bakbeest is. Kortom, ik word er wel blij van.
+ Acceleratie 0-100 is bizar, ook bij tussensprintjes.
+ Kan wennen zijn, maar had op drempels en bruggetjes bij deze auto geen onverwachtse 'stuitertjes' verwacht.
- Verbruik waarschijnlijk bij normaal gebruik ook nog steeds relatief hoog.
2. Ruimte en comfort
Meestal zit ik alleen in de auto, maar ik ben redelijk lang en rij vaak langere stukken. Kofferruimte en achterbank zijn voor mij minder belangrijk, zitruimte voorin en comfort echter wel.
Het kostte me even tijd om de stoel in de juiste positie te krijgen, maar de ruimte voorin is voor mij prima. De stoelen zitten goed genoeg. Maar wat wel opvalt is dat ik in deze auto achter mezelf kan zitten, iets dat bij mijn IS300h bijvoorbeeld echt niet lukt, hoewel die auto natuurlijk ook een stuk lager en sportiever zit. De Seal is ook 10 centimeter langer, die de binnenruimte waarschijnlijk goed heeft gedaan want daar is echt veel ruimte. Het grote glazen dak doet de ruimtebeleving ook veel goed.
De achterbak is met 400 liter maar liefst 50 liter kleiner dan de IS300h, dus daar zit ook wat de winst voor de achterbank. Maar omdat de Seal ook nog een frunk van 40 liter heeft, heb ik er in ieder geval meer dan genoeg aan.
+ Ruim van binnen en oogt extra ruim door het glazen dak.
- Kofferuimtes zijn niet ruim.
3. Uiterlijk en afwerking
Lang getwijfeld of ik niet voor de groene kleur zou gaan, maar ik moet zeggen dat ik deze lichtblauwe kleur ook mooi bij de auto vind passen. Van voor en achter vind ik de auto er echt strak uit zien. Bepaalde elementen aan het uiterlijk vind ik wennen. Ik ben Lexus gewend, dus dat is al wel een stuk levendiger dat Tesla of VW, maar de Seal heeft wat opvallende elementjes zoals de diamant-achtige vorm in de dorpel en de lichtgevende lijntjes in de voorbumper.
Van binnen echt super! Gekozen voor het zwarte interieur (want van de andere optie: lichtblauw/wit, twijfelde ik of dat goed zou staan bij de buitenkant) en echt heel mooi. Hoge mate van afwerking op het dashboard en de deuren met mooie materialen, details zoals het pookje en de deurgrepen zijn echt mooi. Dit was wel waar ik op hoopte toen ik een vervanger zocht voor de Lexus en ver weg wilde blijven van de Tesla-uitstraling.
Toch een klein minpuntje, het plastic deel op de voorkant van het stuur voelt als enige net iets minder mooi aan dan de rest van het interieur.
Daarnaast heb ik niet per se behoefte aan deze grote schermen, wat minder prominent was ook mooi geweest. de Head-Up-Display vertelt je de snelheid en meer dan dat en navigatie hoef ik eigenlijk niet.
+ Strak uiterlijk, wel wat elementen die smaakgevoelig zijn.
+ Heel mooi dashboard met hoge afwerking.
- Schermen hadden niet zo groot gehoeven.
4. Uitrusting en opties
De Seal is erg compleet, van stoelkoeling tot het glazen dak tot draadloze Android Auto integratie. Je kunt alle denkbare kleuren instellen in de interieurverlichting en allerlei thema's kiezen, mocht je dat willen. Verder 1000 rij-ondersteuningsopties die ik 1 keer heb getest maar toch niet gebruik maar die er nu eenmaal standaard op zitten.
De auto heeft een Eco-mode, Sport-mode en Normal-mode, en afhankelijk van de aard van de rit (file) zijn ze alle drie oke, maar het liefst rij ik in de sportstand. Wat ik echt een groot voordeel vind is dat je de stuurhulp zelf kunt instellen (comfort of sport), en bij sport stuurt de auto duidelijk wat zwaarder en geeft het je in ieder geval het idee dat je meer gevoel bij het plaatsen van de auto hebt. De comfort-stand is wat gevoelloos en maakt de hele rijbeleving voor mij wat doods omdat ik de Seal dan vergelijk met bv de IS300h, waar juist veel gevoel in zit.
Wat voor mij ook niet had gehoeven zijn allerlei ondersteuningfuncties die gekoppeld zijn met allerlei bliepjes en piepjes wanneer je te hard rijdt of een lijn overgaat. Alleen is de Seal hierin niet altijd accuraat. Rij je van een 50-weg een 80-weg op, dan denkt de auto dat je 50 mag totdat er een 80-bord voorbij komt en krijg je dus weer een bliepje. Gelukkig kan dit allemaal uitgezet worden, maar ik hoop dat dit met een update wel opgelost gaat worden.
+ Compleet aan opties die eenvoudig te bedienen zijn.
+ Het kunnen instellen van stuurbekrachtiging draagt bij aan rijbeleving.
- Overcompleet aan rij-functies die je uit moet zetten om geen bliepjes te krijgen.
Conclusie
De Seal Excellence is niet perfect, maar ruim binnen mijn budget van € 60k heb ik mijn doel wel bereikt: een leuk rijdende EV voor €50k met karakter, waar je nou blij van wordt om mee te rijden. Deze auto vind ik dan ook echt leuk om als dagelijkse auto mee te rijden, deels vanwege de mooie afwerking maar vooral vanwege het toch wel dynamische rijgedrag van deze auto van 2200k, dat zowel comfortabel als sportief kan zijn. Met als leuk bijkomend feitje dat de specs gelijk zijn aan de Taycan 4S. :)
Voor dagelijks gebruik voldoet de auto voor mij verder prima, omdat het comfort en de range allemaal goed in orde zijn. De binnenruimte is juist ruim, maar de kofferruimte is niet super groot.
Het verbruik lijkt ook hoger te zijn dan bij de concurrentie, gelukkig betaalt de werkgever mijn laadpas. Daarnaast zijn de rij-ondersteuningsopties voor mij niet nodig, dus ik hoop dat die in een update worden verbeterd.
Al met al dus tot op heden super tevreden, en na enkele weken geef ik weer een update van mijn ervaring tot dan, inclusief aanvullende inzichten in het verbruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.