BYD Atto 3 Design (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Atto 3 Design |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 16.000 km |
De stap gezet!
- 22 km
Via internet een vakje aangevinkt om een testrit te maken met de BYD Seal U. Ik had reeds vele tests gezien op YouTube en de auto beviel mij wel. Enkele dagen later kreeg ik een vriendelijk telefoontje van een medewerker en er werd een afspraak gemaak voor een testrit met een Seal U en een Seal (die ik ook best mooi en interessant vond. Tijdens een wachtmomentje zagen we een Atto 3 staan en uiteindelijk ook een testritje ermee gedaan. In vergelijking met de Seal zag de Atto er veel speelser uit vanbinnen, niet direct wat ik wou maar toch niet verkeerd. Het rijden viel heel goed mee, mooie gevormde zetels die best lekker zaten. Doordat er in België dit jaar nog een subsidie van 5000 EUR gegeven wordt voor elerktrische auto's tot 40.000 en BYD z'n Atto 3 tijdelijk net onder de 40k plaatste werd de auto plots wel heel interessant. De Seal en Seal U kwamen niet in aanmerking voor subsidie waardoor de kloof groter werd. Uiteindelijk de BYD Atto 3 Design gekocht voor 39.999.95EUR en met de subsidie er af kost de wagen nu 34.999,95EUR.
Wegentaks en inschrijvingstaks komen op 0 EUR dus bijkomend voordeel. Doordat de auto supervolledig is uitgerust was het enkel kiezen uit één van de 4 beschikbare kleuren. De auto was daardoor heel vlug leverbaar.
6jaar totale garantie en 8 jaar (of 200.000km) op batterij en aandrijfgeheel.
De 60kWh batterij mag steeds tot 100% opgeladen worden. Verschillende stekkers (ook de V2L) worden standaard bijgeleverd. Elke BYD heeft trouwens een warmtepomp (bij de VW ID7 moet die bv nog bijbetaald worden...) Range van 420km (reeel 370 - 380km). Een gelijkwaardig uitgerust ID3 (20cm korter, minder ruimte en saaier binnenin) kostte 15. 000 meer, een ID4 (10cm langer, klein beetje ruimer maar oersaai vanbinnen en triestige buitenkleuren) kostte zo'n 20
000 meer, telkens met amper 2j garantie. Conclusie: de Chinezen hebben hier een onklopbare aanbieding waar de Europese constructeurs terecht wakker van liggen.
Onze zonnepanelen leveren op een mooie zonnige dag zo'n 60kWh, genoeg om de wagen vol te laden (gratis dus).
Voorlopig kan ik nog niet zoveel ervaring delen maar in die 2 weken dat we de wagen hebben zijn we uitermate tevreden.
Enige minpuntje zijn : geen regensensor, geen verwarmd stuur (wel verwarmde zetels) en (nog) geen mogelijkheid voor een trekhaak. Ook de spraakbediening is voorlopig nog in het Engels. Uiteindelijk zijn dit maar kleine minpuntjes waar makkelijk mee te leven valt.
De spraakassistent ( HI BYD) werkt trouwens uitstekend en zelfs sneller dan de manuele bediening.
'HI BYD, open my window/ HI BYD heat my seat/ HI BYD open the sunscreen. Open the roof'. Echt, elk commando wordt perfect en snel opgevolgd. Superhandig en vooral spectaculair voor de medepassagiers.
Ik probeer in etk geval regelmatig hier updates te plaatsen.
Nog steeds heel tevreden.
- 3.000 km
Ondertussen iets meer dan 3000km afgelegd. De officiele actieradius bedraagt 420km, in de praktijk kom ik bij gemiddeld gebruik (ook autosnelweg waar ik met de cruise control 100 aanhou). Nu het warmer wordt merk ik dat de actieradius stijgt. Deze morgen, na een oplaadbeurt thuis, stond de actieradius op 435km. Niet slecht dus! We laten onze 22 jaar oude diesel meer en meer staan en gebruiken ook voor langere ritten de BYD. Deze zomer gaan we echter naar Puglia met de Fiat Multipla. De hoofdreden hiervoor is voornamelijk omdat we nog geen pasje/app hebben om onderweg te snelladen. Vanaf volgend jaar zou het mogelijk worden om in Europa met een gewone bankkaart te laden. We kijken de kat nog even uit de boom dus. Alhoewel ik wel benieuwd ben om met de Atto in het heel warme Zuiden rond te rijden.
Tot nu toe:
minpuntjes:
- geen regensensor (maar dit went wel snel).
- de verkeersbordweergave (heel klein) werkt niet goed. Ik weet niet of het aan de software ligt of aan de verwarrende verkeerssignalisatie hier in België maar op autostrade geeft hij meestal 70 op als snelheidslimiet. Nu, het is m'n eerste wagen met verkeersbordherkenning dus ik ben (nog) nooit gewoon geweest aan die functie waardoor het mij niet zo erg stoort.
pluspuntjes:
+ heerlijke omvattende zetels
+ quasi perfecte stembediening (wel voorlopig enkel nog in het Engels maar zo oefen ik m'n Engels dus das dan ook niet slecht).
+ verschillende camera's. De helderheid, reactietijd en nauwkeurigheid van de 360° camera's is gewoon verbluffend. Parkeren is kinderspel.
+ interieursfeer: voor sommigen misschien op het randje van kitsch maar ik vind het interieur echt een verademing. Mooie materialen, kleuren, speciale lay out, overal LED verlichting waarvan je de kleur zelf kan kiezen (ik laat die altijd op blauw staan) en waarvan je de verlichting zelfs volgens verschillende thema's op het ritme van de muziek kan laten aanpassen. Een overbodig gadget maar wel knap gevonden.
Nog steeds uitermate tevreden
- 8.000 km
Na 7 maand met de Atto 3 moet ik zeggen dat de wagen mij nog steeds erg bevalt. De wagen rijdt soepel en geruisloos.
Het verbruik moet ik nog aan wennen (elektrisch). In de zomer zat ik aan 14 -15 kWh, nu het kouder wordt en ik meer autostrade doe dan loopt het op naar 17 kWh. Ik rij op de autosnelweg nooit vlugger dan 100 km/h tenzij ik moet voorbij steken of zo. Boven 100km/h klimt het verbruik snel op maar dat is algemeen geweten bij een elektrische auto. Het rijbereik vind ik wel steeds aan de positieve kant. Als er nog 385km op de display staat en ik rij naar mijn werk (21 km, steeds rustig en anticiperend) dan staat er ipv de te verwachten 364 km meestal =/- 350km... Een beetje zoals bij een elektrische fiets dus...
Het laden thuis (laadpaal en zonnepanelen) is heel eenvoudig, comfortabel en vooral goedkoop :-)
Het is een aangename wagen om mee te rijden en regelmatig ontdek ik nog nieuwigheden. Ik zet mijn sfeerverlichting altijd op blauw, vind ik rustgevend en chique. Als ik de verwarming verhoog (hetzij manueel, hetwij via stembediening) dan kleurt de sfeerverlichting overal rood voor enkele seconden. Misschien een gimmick maar wel aangenaam. Heeft iemand zn' gordel niet aan of doet hij die af tijdens het rijden dan kleurt de sfeerverlichting aan de deur/kant rood (samen met een stemwaarschuwing). Rijdt er een wagen in je dode hoek dan licht het gele driehoekje in je spiegel op (zoals bij de meeste auto's) en als je dat negeert en toch wil afslaan dan kleurt gans die kant weer rood.
De stembediening werkt uiterst nauwkeurig maar jammer genoeg voorlopig enkel in het Engels. Zo oefen ik nog es m'n Engels trouwens. een update met Nederlandstalige spraaktechnologie zou er zitten aan te komen.
HI BYD: open the blind (zonnescherm), Hi BYD: heat my seat, Hi BYD, open the sunroof halfway, Hi BYD Open all windows, Hi BYD It's to cold....
Al deze spraakberichten gebruik ik regelmatig en eens je het gewoon bent werkt het allemaal veel vlugger dan manuele bediening. Voor de zetelverwarming moet je in het menu (3 stappen) zoeken, met de stem gaat het vliegensvlug.
Minpuntjes? Nog niet echt gevonden. Een regensensor mis ik soms wel eens , net als een trekhaak (zou aangepast zijn bij MY 25) maar dit zijn zaken die ik van tevoren wist. ook een verwarmd stuur heb iik niet (en ook nog niet nodig gehad).
Misschien toch 1 minpunt: als ik met de BYD app de wagen al 5 minuten wil laten voorverwarmen of koelen dan gaat gelijk de radio spelen en maakt de auto wel wat herrie (warmtepomp). Niet echt discreet voor toevallige passanten dus die even schrikken en niet weten wat er gebeurt... Los daarvan is het wel een goed efficiënt systeem zodat je steeds in een gekoelde of verwarmde wagen stapt.
Momenteel dus nog steeds een heel tevreden gebruiker.
Ik heb er wel al aan gedacht om het opschrift op de achterklep (BUILD YOUR DREAMS) te verwijderen. Modeljaar 25 heeft trouwens enkel nog BYD op de kofferklep staan.
10,000km
- 10.000 km
Onlangs de kaap van 10.000km overschreden. We zijn nog steeds uiterst tevreden en de auto voelt en ruikt nog nagelnieuw. Met de kwaliteit zit het dus wel snor. We laden steeds thuis en dankzij de zonnepanelen gratis (want we hebben een overcapaciteit die anders gewoon naar het net vloeit). Blijkbaar zullen we nooit geen wegentaks moeten betalen (tenminste zolang de auto in ons bezit is). Vanaf 2025 betaal je wel die taks op een nieuw ingeschreven elektrisch voertuig maar iedereen die ervoor kocht wordt hier blijkbaar van vrijgesteld. Leuk meegenomen.
De enige minpuntjes zijn zaken die ik van tevoren wist.
- geen regensensor (maar daar kan ik ondertussen mee leven).
- geen verstelbare lendensteun (had comfortabel geweest maar de zetels op zich geven goed steun).
- stembediening werkt perfect maar nog steeds geen Nederlandse software (wel goed om mijn Engels te onderhouden ;-))
- geen mogelijkheid voor een trekhaak (en dat mis ik wel)
- geen frunk niettegenstaande er ruimschoots plaats is in de motorruimte. Misschien te vinden bij aftermarket...
- geen reservewiel dus ik kijk es rond om een geschikt thuiskomertje te vinden. Geeft je toch een zekerder gevoel.
- de verwarming wacht nog op een (over-the-air)update zodat die efficienter zou werken.
De pluspunten blijven geapprecieerd.
+ heel comfortabel rijden
+ range van 420km in werkelijkheid 350km en dankzij de LFP batterij steeds opladen tot 100%
+ Uiterst complete uitrusting.
+ hoogresolutiecamera"s + 360°. Heel praktisch. Achter onderaan de auto is er LED-verlichting die aangaat 's nachts als je achteruit rijdt. Zo heb je steeds een duidelijk camerabeeld op het grote scherm.
+ Per maand krijg je 1GB en zodoende werkt Spotify steeds, ook zonder verbinding met je GSM
+ Sfeer en ruimte-aanbod scoren hoog, ideale reisauto.
Ik kocht de wagen voor 35k (Vlaamse subsidie inbegrepen) en enkele maanden nadien kon je voor dezelfde prijs een SEAL U kopen. Had ik het geweten dan had ik toch voor de grotere wagen gekozen omwille van nog meer ruimte, nog mooier tweekleurig interieur én de mogelijkheid tot een trekhaak. Het verbruik ging dan wel iets hoger liggen vermoed ik.
Op die 9 maanden dat ik de auto heb geeft hij een totaal verbruik op van 15.6 KWH/100km. Tesla doet beter (omwille van z'n betere en lagere stroomlijn) maar verkeerd vind ik het niet. Blijf ik op de autostrade rond 100km/h dan is het verbruik best ok
Voorlopige conclusie: we zijn nog uiterst tevreden met onze Chinees ;-)
Eerste verjaardag
- 16.000 km
Een jaar de Atto3 in bezit. De auto rijdt na 16.000km nog steeds zoals nieuw. Ik rij meestal in de eco-stand en die voldoet ruimschoots voor mijn rijstijl. Ik merk trouwens dat je meer en meer BYD's ziet rijden.
Ik kijk binnenkort om een originele dashcam te bestellen (blijkbaar zouden alles reeds voorzien zijn, enkel de camera inklikken en connecteren).
Wat mij na een jaar een beetje stoort is de 'agressieve' rijstroo assistent. Bij ingeschakelde cruisecontrol reageert de rijstrookassistent iets te enthousiast en bruusk waardoor je plots een schok krijgt in het stuur. dit is dan wel even schrikken. Mijn Jeep van 2018 deed het hier veel subtieler en comfortabeler.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.