BYD Atto 3 Comfort (2024)

autoreview

BYD Atto 3 Comfort (2024)

Signalement

UitvoeringAtto 3 Comfort
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst29.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BYD Atto 3 – De EV die je wél wilt rijden

  • 29.000 km

0-20.000 km

Van e-2008 naar BYD Atto 3: elektrische rust zonder compromissen

Na een jaar met de Peugeot e-2008 was ik toe aan iets anders. De overstap naar de BYD Atto 3 kwam verrassend genoeg niet voort uit een fascinatie voor Chinese auto’s, maar gewoon: uit behoefte aan betrouwbaarheid, actieradius en rust in m’n hoofd. En dat is precies wat deze auto levert.

Wat de e-2008 goed deed… en waar het fout ging

De e-2008 was prettig sturend, lag goed op de weg en zag er fantastisch uit, qua looks was het een feestje. Maar de technische kant van elektrisch rijden liet te vaak steken vallen. De actieradius was onvoorspelbaar en de bijbehorende app werkte slecht tot niet. Laadstress werd onderdeel van mijn ritueel, en zelfs laden zelf gaf meermaals problemen. Voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer was het nét te krap, laat staan op vakantie.

De Atto 3 lost dat op

De BYD Atto 3 doet precies wat je van een EV verlangt: rust. De actieradius is betrouwbaar, de auto is praktisch en je hoeft niet constant in je achterhoofd te houden of je vandaag weer ‘net niet’ aankomt. Geen rare dips in bereik, geen falende laadpogingen. En de app? Die werkt feilloos: voorverwarmen, koelen, ontgrendelen, laadstatus checken, het zit er allemaal in en werkt ook nog eens snel. Dit is EV-rijden zoals het hoort.

Licht, ruim en comfortabel

Wat me in de eerste maanden vooral opviel: hoe ruim en licht het interieur is. Het standaard panoramadak dat je gewoon kunt openen maakt een wereld van verschil. Ik dacht dat ik het zelden zou gebruiken, maar het blijkt een dagelijkse favoriet. Echt een toevoeging. De stoelen zitten heerlijk, en met mijn 1,91 meter zit ik dankzij de elektrisch verstelbare stoelen altijd goed, ook tijdens lange ritten naar Italië.

De afwerking is verrassend goed voor deze prijsklasse en ik krijg regelmatig complimenten over het interieur. Ook het exterieur en vooral de voor- en achterlichten in het donker vallen positief op.

Rijden: rust met een vleugje pit

De Atto 3 is gemaakt voor comfortabel, ontspannen rijden. Op dat vlak stelt hij niet teleur. Hij is stil, zweeft bijna over de weg en is perfect voor wie relaxed van A naar B wil. Ga je echter sportief rijden, dan merk je dat het onderstel daar minder voor bedoeld is: dan voelt hij wat zweverig, vooral bij snel optrekken.

Over snel gesproken: m’n 0-100 record is 6,2 seconden — en dat is echt rap zat. Maar bij hard optrekken voelt de auto soms wat zoekend aan in het onderstel. Niet storend, maar wel iets om te weten.

Rijhulpsystemen: 95% prima, 5% irritant

De rijhulpsystemen doen hun werk meestal goed, maar niet foutloos. De Adaptive Cruise Control kan af en toe nogal heftig ingrijpen, terwijl daar geen reden voor is. En de piepjes — tja, die zijn er rijkelijk. Wat ik echt jammer vind: Lane Keep Assist werkt niet boven de 120 km/h. En dat in een auto die in theorie prima Autobahn-waardig is.

Dealerervaring: kort, maar top

Mijn enige contact met de dealer was bij het koppelen van de app aan de auto. Ik werd geholpen door een jonge dame die op een vrijdagmiddag om vier uur (!) rustig de tijd nam om alles te regelen. Binnen een uur was alles aangesloten en werkend. Geen wachttijd, geen gehaast, gewoon vriendelijk en effectief. Topervaring.
Verder nog geen onderhoud, storingen of reparaties gehad.

20.000 - 29.000 km

Met de BYD Atto 3 ben ik deze zomer op vakantie geweest naar Italië, via Duitsland en Zwitserland. In totaal heb ik zo’n 4500 km gereden: een serieuze testcase voor elke elektrische auto. Ik maakte onderweg gebruik van Ionity-snelladers, en dat ging zonder problemen. Laden verliep snel en voorspelbaar.

Zelfs in de bergen bleef de auto sterk presteren. Klimmen, dalen, bochtenwerk, de Atto 3 had nergens moeite mee en bleef vertrouwen geven, ook bij langere afdalingen of vollere belading. Qua zitcomfort en rust in de cabine is dit echt een auto waarmee je met gemak 1000 km per dag zou kunnen rijden.



Eindoordeel so far

De BYD Atto 3 is niet de spannendste auto op papier, maar misschien juist daarom zo sterk in de praktijk. Hij doet wat hij moet doen, betrouwbaar en comfortabel. Waar de e-2008 je het idee gaf dat je altijd nét tekort kwam, geeft de Atto 3 je rust en vertrouwen. De techniek werkt, het bereik klopt, het comfort is uitstekend. Voor mij is dit de eerste EV waarbij ik níet constant bezig ben met range, laden of apps die niet functioneren. En dat maakt deze auto in het echte leven gewoon heel goed. Gemiddelde verbruik is 18 kw/h waarbij ik m.n. snelweg kilometers maak (100-110 km/h).

Hoewel ik over het algemeen zeer tevreden ben met de Atto 3, zijn er wel een aantal punten die mij opvallen in dagelijks gebruik:
• Geen regensensor – Je moet de ruitenwissers handmatig bedienen, wat in deze prijsklasse eigenlijk niet meer van deze tijd is.
• Matige geluidskwaliteit – De speakers klinken vlak en missen dynamiek; zeker voor muziekliefhebbers een tegenvaller.
• Laadklep rechtsvoor – Onhandige positie, vooral bij openbare laadpalen. Linksachter (zoals bij veel andere EV’s) zou praktischer zijn.
• Lane Keep Assist beperkt tot 120 km/h – Onlogisch dat dit systeem boven die snelheid gewoon niet meer werkt.
• ACC grijpt soms onverwacht in – Adaptive Cruise Control werkt meestal prima, maar grijpt af en toe te hard in zonder directe aanleiding.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BYD Atto 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.