BMW Z4 Roadster sDrive35i High Executive (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Z4 Roadster sDrive35i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 72.000 km |
KM-stand laatst | 92.000 km |
Levensgenot!
- 92.000 km
Begin 2023 ben ik op zoek gegaan naar een Z4.
Na vele jaren (30) als (horeca) ondernemer te hebben gewerkt, had ik besloten om eens een keer puur iets voor mijzelf te kopen. Ik wilde in eerste instantie een Mazda MX-5, maar een buurman die in bezit van zo'n mooie auto was, vertelde dat zijn schoonvader, 1.85mtr niet in de auto paste en dat het kapje altijd los moest als hij meereed.
Nou ben ik 1.90mtr dus dat was een verdrietig verhaal.
"Dat wordt een Z4" was de gevleugelde uitspraak van mijn buurman...
En zonder dat hij het wist, was een sluimerend vlammetje ontwaakt tot een wokbrander!
En jongensdroom.... BMW Z4.....
Wie had dat ooit durven dromen dat dat ooit nog eens zou gebeuren....
Maar.....
Hoe vertel ik dat mijn vrouw....
20 mille had ik bedacht voor een 2e hands...
Afijn, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en haar gevraagd of ze met me meeging. Nou is mijn lief niet zo'n held in auto's, dus tijdens de proefritten bleef zij liever in de showroom met een kopje koffie.
De eerste was een 2.8i met een ratelende nokkenas ketting en ik was door veel te lezen over Z4's erachter gekomen dit soort modellen te vermijden.
De auto was snel, maar het schakelen (flippers) ging mijns inziens niet echt vlot.
Eenmaal terug heb ik de verkoper bedankt en ondanks dat hij bezwoer dat het niet de nokkenas ketting was, ben ik verder gaan kijken.
In Staphorst bij Rubenz een mooie handgeschakelde 2.0i en een automaat 2.3i gereden. Het blijven prachtige auto's. Maar deze konden mij niet bekoren.
Maar Rubenz liet mij een oranje Z4 35is zien en zei: "ga hier eens in rijden"....
Ik vroeg wat kost deze?...
bijna 40k....
Het dubbele van wat in eerste instantie mijn budget was... Ik twijfelde, wat heb je eraan om in een (niet bestaande) "M" versie van de Z4 te gaan rijden als dat boven je budget ligt.... Afijn, toch een rit gemaakt...
Mijn hemel!! Wat een machine!! De wokbrander was een vulkaan geworden!
Dat geluid, die versnelling, die klap in je rug bij het opschakelen!!..... iedere keer van zacht, licht (gevoelsmatig) onregelmatig stationair draaien (zo van kom op man! Gas erop!) van de motor met een perfect donkerbruin diep gebrom uit de volledige aandrijflijn, zoals alleen BMW kan maken, totaan 7000 krijsende toeren.... kippenvel!!!....
Ik was verkocht...
Alleen oranje..... prima voor ons koningshuis en vaderland, niet voor een BMW die een "daily" moet gaan worden.
Ik heb Rubenz hartelijk bedankt voor het "virus" waarmee hij mij besmet had en ik ben op zoek gegaan naar een iets bescheidener kleur Z4 e89 35is.
Eenmaal uitgekomen bij Luesink in Zelhem, waar een parelmoer achtige witte (Mineral Weiss) met bruin lederen bekleding op mij stond te wachten....
Alles klopte, voorgeschiedenis, gesproken met de oud eigenaar, km stand en een 35is uit 2012.
VERLIEFD!!!
Nu ruim een jaar verder kan ik niet anders zeggen dat ik iedere(!) rit geniet van deze machine. De auto is ontworpen door 2 dames, Nadya Arnaout (interieur) en Juliane Blasi (buitenkant).
En dat kun je zien en voelen. De auto zit heel mooi in elkaar, ziet er fantastisch uit, maar eerlijk is eerlijk, als man mis je een aantal zaken. Daar kom ik zo op terug.
Maar als "oud motorrijder" verbaas ik mij nog steeds over het gemak van snelheidsontwikkeling, de wegligging, besturing en geluid....
Sterker nog, ik rij "weer" motor, alleen nu veiliger. "Freude am Fähren" ik begrijp wat de slogan inhoud! Man, man, man.... geloof me, deze bolide is mijn maîtresse! (en eentje die nooit zeurt! 😉....)
Zijn er dan helemaal geen kritieken?...
Tuurlijk wel, niets is perfect! Dus ook de Z4 heeft zo zijn "dingetjes".....
Als je het knipperlicht wilt bedienen zul je merken dat je heel snel het grote licht aanraakt, omdat het naar je toehalen van de hendel veel te licht is afgesteld. En dus dat tegenliggers denken dat je hun seint.
De linkerkant van de bestuurders stoel slijt snel vanwege het in- en uitstappen wat door de lage instap altijd met het nodige "schuren" gebeurd.
Een bekerhouder naast de stoelen mist enorm. De bekerhouder in de armsteun is een flater. Niemand rijdt met de armsteun omhoog. En klein elastiekje achter de zonneklep om een pasje dat je veel gebruikt, te plaatsen is er niet. (Wel een passpiegel in de bestuurders zonneklep...) de zijvakken in de deur zijn veel te klein en onpraktisch..... je kan er een lipstick en een spiegeltje in doen, maar die je heb je niet nodig want die zit in de zonneklep.
De steun voor je linkervoet zit veel te ver naar links, zodat je iets schreef achter het stuur zit. De cruisecontrol is het bestuderen waard, want het werkt onlogisch. Op het stuur zou makkelijker zijn! (Wat ik weer wel een pre vind is dat de cruisecontrol in de "sport+" stand niet ingeschakeld kan worden! 340pk/450-500NM en dus alle hulpmiddellen uitgeschakeld moet je niet onderschatten!
Ik mis echter de achteruitrijcamera bij deze uitvoering enorm!
En wees gewaarschuwd voor de lange neus! Je zal niet de eerste zijn die de auto net heeft en met vooruit inparkeren aan de voorkant schade rijdt!!
De sensoren aan de voorzijde schakelen pas in als je de "achteruit" 1x hebt ingeschakeld!!
Opbergruimte in de cockpit is minimaal, maar de kofferruimte is dan weer verrassend groot. Helemaal als je het dak dicht houdt.
Met een op maat gemaakte kofferset kun je met z'n 2& prima "open" op vakantie!
Verder zullen er wat meer tekortkomingen zijn als je de Z4 niet dagelijks gebruikt. Een stilstaande auto zal meer zaken hebben die het ineens niet meer doen. (Het dak dat ineens niet meer open en dicht gaat is een veel gehoorde klacht van bezitters die auto binnen hebben staan en er af en toe mee rijden, wel overigens makkelijk te voorkomen door 2 relais van c.a. 20 euro elke 2 jaar te vervangen).
Zelf heb ik dit gelukkig nog niet mogen meemaken.
Als je de "negatieve" zaken leest, zal je denken, is dat alles? Ja, dat is het zo ongeveer. Ik zal misschien nog wat kleine zaken vergeten zijn, maar dat boeit ook niet! Niets is perfect! Dus ook de Z4 niet. Kan ik er mee leven?? Oh jazeker!
Net als met mijn vrouw, is ze perfect, nee maar dat ben ik ook niet! En toch hebben we een gelukkig huwelijk! Zo is het met de Z4 ook. Als je ervan houdt, dan neem je kleine tekortkomingen voor lief.
Dan nog even terugkomend op het moment van de 1e ontmoetingen met de Z4.
Mijn vrouw zei, als je het kunt doen, moet je het nu doen! Over 10 jaar bestaat de kans dat je deze auto niet meer in- of uit kunt komen....
En deze zelfde vrouw, die tijdens de proefritten niet mee durfde, zit nu continue naast me te genieten in de bolide! Kapje los, zelfs met -4gr en lichte regen (waait gewoon over de auto heen), want als we buiten in de natuur lopen en genieten van een wandeling, zeuren we ook niet als de wind opsteekt of toevallig er wat druppels neerdalen.
Kortom, is heb maar 1 waardering voor dit "monster".....
Z4=Levensgenot!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.