BMW Z4 Roadster 2.5si Executive (2008)

autoreview

BMW Z4 Roadster 2.5si Executive (2008)

Signalement

UitvoeringZ4 Roadster 2.5si Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf62.000 km
KM-stand laatst97.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Z4 2.5Si - Hij is er

  • 62.000 km

Het is een Monaco Blauwe 2.5Si Roadster Exective uit 2008 geworden, met Beige Oregonlederen interieur. Hij is van 2008 en heeft 62k gelopen.

Gisteren hebben we hem opgehaald bij De Beier in Heerenveen. De oplevering verliep prima. Alle zaken waren conform afspraak uitgevoerd.

Op basis van zijn leeftijd, algehele staat en het aantal kilometers, valt deze auto onder de BMW Premium Selectie. Dit wil zeggen dat de auto bijna in nieuwstaat wordt opgeleverd. Op 72 punten (staan wel op de BMW site) wordt de auto gecontroleerd en daar waar nodig gerepareerd. In ons geval zijn er vóór nieuwe banden en remmen ondergekomen, een nieuwe antenne (geknakt), een nieuwe voorruit (barst) etc. Bovendien zit er 2 jaar garantie op en maak je gebruik van de mobiliteitservice van BMW, mocht je onverhoopt stranden.

De hele 'package' heeft ons doen besluiten te gaan voor deze.

Tot dusver altijd tokkelende diesel 4 pitters gewend, dus een sportieve 6 cylinder in-lijn klinkt geweldig.
Ook qua acceleratie is dit echt helemaal te gek. De gewenning zit hem echter wel in feit dat bij de lease diesels het maximale koppel al bij weinig toeren beschikbaar is. Bij deze 2,5 liter trekt ´ie onderin natuurlijk ook als een beer, maar de echte kracht komt bij de hogere toeren los. Dit is in het begin natuurlijk wennen.

Wordt vervolgt.

Gebruik de Sport-Knop

  • 63.500 km

Over deze auto moet je eigenlijk niet te veel praten. Je moet er gewoon in rijden. Wat is dit geweldig zeg. Elke keer weer een feest om met het draaien van de sleutel die 6-in-lijn tot leven te wekken. Dit is een auto met 2 gezichten. Zijn eerste gezicht is als een nette smoking: een goede en sjieke verschijning. Zijn andere gezicht is die in een race-pak. Zeker als je de sportknop gebruikt, veranderd het karakter meteen. Ik heb me niet helemaal verdiept in de exacte aanpassingen, maar in elk geval de stuur- en gasbewegingen worden op 'racy' gezet. Ook het motor management krijgt te horen dat het allemaal voluit mag. Knop indrukken, 1 (of 2) versnellingen terug en plankgas....

Qua verbruik zitten we met gecombineerd gebruik (normaal/sport/binnen bebouwde kom/snelweg op 9.2 liter / 100 KM, iets meer dan 1 op 10 dus. Schappelijk eigenlijk, al is het nog steeds even wennen dat 'ie dit doet tegen 1.62 euro per liter euro loodvrij ipv de peut in mijn lease diesel....

Fun heeft een prijs, maar who cares?

Even geleden

  • 72.350 km

Omdat het al weer een tijd terug is, vond ik het weer eens nodig om een update te geven.

We hebben de zomer en de nazomer nu wel definitief achter ons.
Hierbij heb ik op de mooie zonnige dagen zeker nog wel cabrio gereden. Heerlijk, vooral omdat het met de elektrische kap geen enkele moeite is.
Het begint nu wel koud (en vochtig) te worden. Maar zolang het droog en zonnig is, rijd ik open.

Qua rijgenot is het nog steeds op en top met deze Z4.
We gebruiken de auto zowel voor woon-werk verkeer en als 2e auto. Vandaar dat er best nog wel wat kilometers mee gereden worden. Onze (van mijn vrouw en mij) stelling is: "daar is hij voor, en plezier moet betaald worden). Gemiddeld verbruikt de Biemer 1:11, wat zich nog wel netjes is. Alleen met stadse ritten, stijgt het verbruik dramatisch tot wel een dikke 1:6/7.

Morgen komen de winterbanden erop. We hebben gekozen voor een 2e set lichtmetaal en wel de set die af-fabriek wordt geleverd. Nu zitten de 3-liter velgen er op. Ben wel benieuwd hoe dit zal staan, eerlijk gezegd.
Tevens morgen even via de sleutels de comfort schakeling van de richting aanwijzer activeren en de follow-me-home van de verlichting. De dealer zou dit afgelopen zomer al een keer hebben geinstalleerd, maar daar heb ik niets van gemerkt.

Verder is de auto mechanisch gezien probleemloos. Los van de sleutels die een keer leeg waren (worden geladen via het contactslot), start, loopt, rijdt, remd fantastisch.

Soms wisselen we van auto, wat ik dan mis zijn de bekerhouders.
Deze zitten bij de Z4 als een soort laadjes onder de ventilatie in de hoeken. Onze Z4 is hier af-fabriek niet mee uitgerust en dat vind ik een gemis. Op geen enkele verantwoorde wijze kun je een bakkie koffie bij de pomp halen en hem zonder ongemak tijdens de rit of file nuttigen. Het setje (OEM) kost relatief weinig (€69,95), inbouw schijnt een fluitje van een cent te zijn. Gaat er dus nog wel in komen.

De interval geeft aan, dat de Z4 over 12500km naar de garage moet. Zal een olie beurtje zijn. Ik vermoed ik dat ik los van de bandenwissel, geen garage zal zien voor die tijd.

Wordt vervolgt.

Vervolg

  • 77.400 km

De dagen lengen weer, de sneeuw is weg. Ik zeg, laat die zomer maar komen! Afgelopen tijd weer meer dan regelmatig met onze Z4 gereden. Feestje.

Ook in de sneeuw/ijs, kortom gewoon een stevige winter, is het prima sturen in deze cabrio. Alles rijd, draait, schuift, drukt, schakelt nog alsof het nieuw uit de fabriek komt.

Wat wel opvalt is dat ze wat meer gebruik hebben gemaakt van wat harder kunstof, neem de bovenkant van het dashboard en het dakje van de klokkenwinkel. Als het echt koud is, dan wil de Z4 nog wel trakteren op een kraakje. Ik vergeef het hem hoor, maar moet wel kritisch zijn. Ik heb nog niet met de nieuwe Z4 gereden, maar hoop dat dat verbeterd is.

Qua verbruik is dit by far geen efficient dynamics. Desondanks zit de Z4 steevast gemiddeld op 9l/100KM. Stadsritten zijn hierbij funest voor het verbruik. (de sportknop ook).

Het is er nog niet van gekomen, maar zou graag eens op de duitse autobahn plankgas willen knallen om te zien dit alles op topsnelheid er aan toe gaat.....

Laatste opmerking. Ik merk dat de airco(pomp) veel vermogen en dus verbruik vraagt. Bovendien is het snel warm in de auto. In mijn Mercedes heb ik het gemiddeld 20graden, maar in deze Z4 zet ik de verwarming op 18 voor het zelfde gevoel. Iemand ervaring mee? Is de kachel gewoon te goed?

Update

  • 85.200 km

Het is al weer enige tijd terug dat ik een update heb geplaatst over onze Z4 2.5Si Roadster. In juni hadden we deze auto een jaar en hierbij heb ik becijfert dat we er in het eerste jaar zo'n 20.000KM mee hebben gereden.

Inmiddels begint de service interval aan te geven dat een bezoek aan de werkplaats gewenst is (nog 2500KM) en dat houdt een oliebeurt in. (BMW kan dat zien aan de sleutel, die je ter plekke aan de balie uitlezen.

Die beurt staat voor eind oktober gepland en hierbij gaan meteen winterbanden wisselen en ontbrekende bekerhouders plaatsen. Deze zitten bij de Z4 (E85) onder de ventilatierooster aan de buitenkant, al waar een loos plaatje is geplaatst.

Qua rijden is dit natuurlijk nog steeds het toppunt van genieten. Als het enigszins kan, gaat de kap er af. Bovendien kun je niet anoniem in deze auto rijden. Het is en blijft een 'nekkendraaier'.

De nieuwe Z4 is overigens ook mooi, en ik schrik enorm van de prijzen van een tweedehands Z4 van de huidige generatie. Kennelijk slaat de crisis hier hard toe en schrijf je dito af op zo'n auto.

Hoe dan ook. Onze Z4 wordt gekoesterd en prettig gebruikt voor prive en zakelijk.

Is er nog wat aan te merken? Neen, helemaal niets. Geen kraak, rammel, stotter, piep, storing. Helemaal niets. Hij zit nu in het laatste jaar van zijn garantie. Los van het feit dat een onderhoudsbeurt bij de dealer dan verplicht is, laten we hem zeker nog even onafhankelijk door een BMW specialist beoordelen. Mocht er wat zijn, dan weet ik dat liever voor het verstrijken van de garantie. Tot dusver heb ik goede verwachtingen dat het niet zo ver zal komen.

Wordt vervolgt.

Verkocht!

  • 97.800 km

De Z4 is verkocht. In verband met de verkrijging van een leaseauto van mijn vrouw, is de Z4 verkocht.

Dit alles natuurlijk wel een beetje met pijn in het hart, maar er moeten keuzes gemaakt worden.

Deze Z4 is voor iedereen een aanrader. Wat een heerlijke auto en biedt gewoon superveel plezier naast de bewezen betrouwbaarheid van BMW.

Bedankt voor het lezen van mijn ervaringen.

De bestelde leaseauto is overigens een interessante: Mercedes Benz CLA 220CDI 7G DCT Ambition. Met de verwachte levertijd van oktober/november 2013 staan er tegen die tijd dus 2 'Sterren' op de oprit. Wat een luxe.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.