BMW Z4 roadster 2.5i (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 roadster 2.5i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 251.000 km |
KM-stand laatst | 276.000 km |
Aanschaf
- 251.000 km
Na jarenlang in mijn studententijd shitboxes gereden te hebben, was het voor mij als autoliefhebber een onvermijdelijke stap om een auto te kopen die mij echt een glimlach kan bezorgen. De zoekopdracht werd een E85 Z4 met zescilinder en cruise control, het liefst met een fijne kleurstelling, leder en stoelverwarming. Na een aantal maanden rondzoeken op het internet, waarvan de laatste 2 weken toch wel serieus werden, ben ik verkocht geraakt aan de looks van dit exemplaar. Merlot rood met beige kap, beige interieur en toen ik op een vage foto die de verkoper stuurde zag dat de interieurdelen welke vaak aluminium kleurig zijn, in hout(look) was afgewerkt, wist ik dat dit hem moest worden.
Op 1 februari ben ik met een vriend langsgegaan, nadat ik de auto twee dagen eerder zelf al had proefgereden, om de auto nog een keer samen met die vriend te bekijken. Er was weinig overleg nodig om te bepalen dat dit het exemplaar was wat ik moest hebben. Na een proefrit zijn we gaan lunchen om de bevindingen rustig te bespreken en bij terugkomst is de deal gemaakt. Ik was eigenaar van een dikke roadster. Met een enorm brede glimlach kon ik terug rijden naar huis. Ik was jaloers op mezelf!
Vakantie en schade
- 260.000 km
Inmiddels heb ik de auto enkele maanden in bezit. Ik heb in de tussentijd een kleine beurt uit laten voeren en een goede schoonmaakbeurt gegeven aan de kap, iets wat de hele auto een boost geeft. Voor de rest heb ik de afgelopen tijd voornamelijk woon-werk kilometers gemaakt (50km enkele reis). Het benzineverbruik is altijd tussen de 1 op 11,5 en 1 op 13 geweest, wat ik best prima vind voor het type auto.
Eerste grote trip
4 Mei tot en met 10 Mei stond er een vakantie op de planning, Zuid Frankrijk. 1100km enkele reis, ik was erg benieuwd hoe dat zou zijn met mijn nieuwe auto. Helaas is er in de nacht dat ik op vakantie ging iemand tegen de wielkast/achterbumper van mijn auto aan gereden zonder een briefje achter te laten, een flinke domper voor de reis waar ik zo naar uit heb gekeken (uiteindelijk na veel wachten en gedoe een schadeclaim bij het waarborgfonds kunnen indienen). Gelukkig kan ik snel relativeren omdat het uiteindelijk maar materiaal is, en er vast wel een oplossing voor kon komen. Tijdens de heenreis heeft het weer gevarieerd tussen lichte regenval en heftige regenval, waardoor ik weinig profijt had van het cabriodak. Ook zorgde aquaplaning ervoor dat ik de cruise control niet hoger heb gezet dan 110-120kmh. Het verbruik viel me een beetje tegen, met ongeveer 1 op 13. Pas in de tweede helft van de vakantie was het echt lekker weer, waardoor ik in de eerste helft vooral de Tesla van mijn ouders heb gebruikt om mijzelf in de omgeving te bewegen. In de tweede helft van de week begon het zonnetje lekker door te komen en was het goed genieten van de landweggetjes en het open dak. De auto komt echt tot zijn recht als je het motortje een beetje kan laten zingen en de auto door het glooiende landschap kan sturen. Je kan aardig hoeken met de auto, maar eigenlijk nodigt de auto je hier helemaal niet zo toe uit. Op kleine wegen ga je al snel te hard en de grenzen van de grip vind je niet zo snel, mede door de 255 brede achterbanden die echt nooit grip lijken te verliezen zolang het droog is. Nee, de auto voelt zich het beste wanneer je de toeren in het middengebied houdt en lekker geniet van de souplesse.
Terug naar huis hadden we gelukkig een stuk mooier weer dan op de heenweg. Mijn vriendin en ik hebben dan ook, op de heetste 2 uren op het midden van de dag, de hele dag het dak open gehad en met een gangetje van 105-110kmh op de cruise gereden. Heerlijk relaxed en prima qua windgeruis. Harder rijden heb je weinig aan, want boven de 120kmh met open dak begint het windgeruis toch wel dominant te worden. Thuis aangekomen kreeg je eigenlijk niet het gevoel dat je de hele dag in de auto had gezeten, het voelde eerder alsof je de hele dag in het zonnetje in de tuin hebt gezeten, een ideale reisauto eigenlijk! Ook was ik erg benieuwd naar het verbruik op deze lange rustige rit. Dit zal niet snel overtroffen worden, want het kwam neer op afgerond 1 op 15. En dat met je zescilinder roadster! Kom maar op met die zomer!
Roadtrip door de Balkan
- 270.000 km
Samen met mijn vriendin een tweeweekse roadtrip gepland. We wilden graag naar de balkan, mijn vriendin was erg geïnteresseerd in Albanië, en ik keek met name uit naar Bosnië-Herzegovina. Het zou een hoop rijden worden, maar met een lange rijdag aan het begin van de reis en twee lange rijdagen aan het eind, moet het toch wel te doen zijn. Op dag 1 zijn we naar Bled gereden in Slovenië, wat toch wel een flinke trip is. Dit ging voorspoedig, lekker gas geven op de Autobahn, daar staat de auto wel zijn mannetje. Bijkomend voordeel van de kleine bagageruimte is dat je niet op vakantie gaat met een loeizware auto, waardoor je al je rijplezier kan inleveren. Nee, de auto blijft lichtvoetig aanvoelen en dat vind ik wel zo prettig omdat het autorijden toch wel een groot deel van de vakantie is. Na een lange dag rijden stapte we fris uit, de climate control is toch wel een stuk beter op zijn taak berekend dan de airco in mijn vorige Yaris, waar je alsnog wel lekker ging zweten. Wederom stelde de Z4 niet teleur.
Enfin, tot nu toe waren het grotendeels snelwegkilometers. Ik keek toch meer uit naar de rustige b wegen verderop in de b
Balkan. In Bosnië-Herzegovina en op de M18 tussen Bosnië-Herzegovina en Montenegro kon je toch wel erg lekker toeren. Lege wegen waar de lokale bevolking lekker weet te scheuren en elk steentje kent. Op een gegeven moment werd ik zelfs ingehaald door een clio van rond het jaar 1995 welke denk ik constant met 6000 toeren reed. Dit was voor mij ook een aanleiding om af en toe lekker wat gas te geven, en lekker te genieten van het geluid en het weggedrag. Ik liet de clio dan even uitlopen, zodat ik wist dat de kust veilig was om even te scheuren. De Clio gidste mij keurig door de achterwegen van Bosnië-Herzegovina, waarna we bij het bruggetje van de M18 de grens over gingen naar Montenegro. Na de grens kwamen we ineens op een perfecte nieuwe weg te rijden, waar we alleen even rustig hoefden te rijden voor de auto die de strepen op de weg aan het verven was, maar voor de rest konden we puur genieten. Mooie uitzichten over het water wat tussen de bergen door liep, ontelbaar veel tunnels en mooie overzichtelijke bochten om lekker sportief doorheen te karren. Als je overweegt om in de balkan te toeren, kan ik je de M18 absoluut aanbevelen.
Na anderhalve week door de Balkan gecrosst te hebben, zijn we met de boot vanaf Dürres naar Bari gegaan. Vanaf hier konden we 2 lange dagen over de autostrada naar huis gaan. Thuis aangekomen en de balans op makend kan ik concluderen dat de Z4 een uitstekend zijn mannetje heeft gestaan. Het enige wat ik echt wel een nadeel vind is het windgeruis op hoge snelheid. Ik heb de auto ook gekocht om lekker door te kunnen rijden, maar de brede achterbanden en de softtop zorgen ervoor dat het geluid toch wel wat hoger is dan bij een gewone auto. Wanneer de achterbanden aan vervanging toe zijn, zal geluidsproductie een belangrijke factor zijn bij het uitkiezen van de nieuwe banden. Voor de rest mag ik niet klagen, en heeft de auto meerdere keren leuke spontane gesprekken en contact opgeleverd onderweg. Het verbruik is gedurende de reis ongeveer 1 op 13 geweest. Zeker met de benzineprijzen in de Balkan is dit echt prima.
Ruim een half jaar na aanschaf
- 276.000 km
Inmiddels heb ik de auto ruim een half jaar in bezit, en heb ik best wat kilometers gemaakt. Met een schuin oog houd ik de prijzen in de gaten van een F56 Mini Cooper S automaat, maar eigenlijk is het veruit het meest verstandig om nog een poosje in de Z4 te blijven rijden. De onderhoudsbeurten zijn niet gek duur, bij de apk hoefden enkel de voorbanden vervangen te worden en voor de rest heb ik alleen een defecte koplamp gehad (gelijk beiden vervangen voor €30 totaal) en de accu was aan het eind van zn latijn (€110). Al met al helemaal niet duur om te rijden. Mede doordat ik tegenwoordig een elektrische fiets heb en 20km enkele reis naar mijn nieuwe werk daarmee doe, geniet ik juist weer wat meer van de Z4. Ik denk dat ik er nog maar een tijdje van blijf genieten.
Resumerend:
Prestaties: de auto is vlot en geeft veel rijplezier, en door het lage gewicht valt het verbruik ook erg mee (1 op 12-13)
Comfort: het comfort binnen Nederland is goed te noemen. De reden dat ik 3 sterren heb gegeven, is omdat het geluidsniveau vanwege de softtop en brede banden toch wel wat hoger is.
Betrouwbaarheid: In het afgelopen half jaar heb ik naast slijtage en regulier onderhoud enkel een lampje en de accu hoeven vervangen. Olieverbruik valt mij mee, zo ongeveer 1 liter op de 8-12k kms.
Gebruikskosten: Omdat de auto leeg slechts 1235kg weegt, vallen de maandelijkse kosten mee. De wegenbelasting en verzekering zit samen op minder dan €100 per maand, en het verbruik van 1 op 13 is voor een auto van 20 jaar en aansprekende prestaties ook niet veel. Ik zit na ruim een half jaar en 25k km in totaal op ongeveer €700 aan onderhoud en reparaties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.