BMW Z4 M Roadster (2006) #3

autoreview

BMW Z4 M Roadster (2006)

Signalement

UitvoeringZ4 M Roadster
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 27%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

REVIEW

Lang review...

Ik ben een autoliefhebbers in hart en nieren en ik heb een enorme voorliefde voor BMW. Van kinds af aan wou ik ooit al een BMW M bezitten (ik was destijds zot van de e30 M3, e36 M3, Z3M coupe). Mijn dagelijkse wagens zijn bijna altijd BMW 3series met benzinemotoren geweest. Mijn huidige daily is een 325i Touring (review staat ook op autoweek).

Ik zocht een 2de fun wagen die mij een bepaalde kick in power, sound en wegligging kon geven. Een sportieve wagen die nog op de openbare weg valt te gebruiken, maar ook ok zou presteren op de occasionele circuituitstap. Een wagen die wat extremer is, zonder zo extreem te zijn als bijvoorbeeld een Lotus Elise-Exige. Ik wou een zo puur mogelijke sportwagen, zonder te zwaar te moeten in boeten in gebruiksgemak. Een Elise, Exige, Caterham zijn sportwagens in de puurste vorm, maar een ramp qua gebruiksgemak.

Porsche’s rijden zeer goed, maar ik heb persoonlijk weinig met dit merk. Ik ben geen echte Porscheliefhebber en ik vind Porsche te duur voor datgene wat het is (en een Boxter is zo saai). Ik vind; als je een Porsche koopt, dan ga je voor het echte werk en koop je een 911 (persoonlijke mening). Met een 911 ergens aankomen is natuurlijk wel iets minder subtiel als met een M. Mensen die een M herkennen moeten al een beetje een autoliefhebber zijn. Het low profile van een BMW M vind ik wel leuk. Ik heb zelf geen M logo's op mijn koetswerk hangen.

Ik was in de loop der jaren (door de Z3 van mijn vriendin) ook fan geworden van cabrio rijden. Ik weet dat de beste keuze voor circuitrijden een coupe is, maar ik zou het mij beklagen als ik bij zonnig weer het dakje niet kon open leggen. Na het zien van deze Top Gear test (http://www.youtube.com/watch?v=0FTcr2IFeg0) en enkele testritten met allerlei wagens (BMW, Porsche, Lotus, enz) werd de knoop doorgehakt. Het moest een Z4M roadster worden.

Het is wel een wagen die niet voor iedereen is weggelegd. Sommige mensen zullen hem iets te hardcore of te oncomfortabel vinden. Qua gevoel is hij anders als andere M's van de laatste jaren (E39 M5, E60 M5, E46 M3, enz). Een Z4M heeft een stroevere versnellingsbak, iets zwaardere koppeling en hardere ophanging als de meeste M's. Met de nodige handenarbeid schakelt de bak zeer snel (als deze warm is) en de koppeling is perfect te doen, zelfs bij stapvoets verkeer (100km file is wel vermoeiend). Kortweg een Z4M is harder werken...maar het past perfect bij de wagen en je moet er van houden. Ik vind de Z4M de max! :)

Ik heb in het verleden toch al met wat sportieve wagens kunnen rijden (Cayman S, Boxter S, Carrera, RS4, M5, M3, Z3M, Elise, enz) maar na de testrit met de Z4M had ik iets van; ”wow wat een beest...hier zal ik toch wel wat mee moeten leren rijden om deze volledig onder de knie te krijgen”. Deze uitdaging trok mij enorm aan. De Z4M vraagt wat meer inspanning van de bestuurder dan bij andere wagens.

ALGEMEEN
De Z4M is een sportwagen met een oldshool set-up, zonder te veel toeters en bellen. Een atmosferische motor met veel PK in een koetswerk met een relatief laag gewicht en dit in combinatie met achterwielaandrijving. Geen gerobotiseerde SMG II of DKG versnellingsbak, maar een ouderwetse manuele versnellingsbak. Geen dempers met 101 instellingen, maar gewoon een relatief harde ophanging met 1 instelling...sport. De elektronische stuurbekrachtiging en run flat banden van de standaard Z4 werden door het M departement aan de kant geschoven. Om het rijgevoel te optimaliseren zijn deze vervangen door een hydraulische stuurbekrachtiging en gewone banden. Dit verschil voel je heel hard. Het stuurgevoel van een gewone Z4 is naar mijn smaak te licht en voelt een beetje artificieel aan.

MOTOR
De motor is de laatste uitgave van de legendarische 3.2 zescilinder motor. Deze motor steekt ook in de e46 M3 en in een aangepaste versie in de M3 CSL. De motor is een verdere evolutie van de motor in de e36 M3 en heeft een maximum toerental van 8.000 t/min. In de Z4M produceert de motor 343pk, dit in combinatie met een gewicht van 1.410kg zorgt ervoor dat een Z4M roadster in 5sec optrekt naar 100km/u. Optrekken doet hij inderdaad zeer bruut en ik kan uit eigen ondervinding verzekeren dat de wagen bij stoplichtsprintjes tegen een Carrera 4s cabrio, Cayman S, Audi S5, e46 M3, enz niet moet onderdoen. De maximum topsnelheid is elektronisch begrensd en ligt op 250km/u.

Als je met deze motor niet echt hoog in toeren gaat (4.000t/min), dan rijdt je precies rond met een wagen van 200pk. Maar trek je wat hoger door, dan krijgt de motor een tweede leven en krijg je een enorme stuwkracht. Je kan ook heel rustig met deze wagen rijden (op koppel en zeer lage toeren). Bij sportief gebruik (stad + autostrade) ligt het verbruik op +/- 12L/100. Vlam je echt keihard door, dan ligt het verbruik op 14L/100km. Ik vind dit nog meevallen voor een 3.200cc met 343PK.

OPHANGING, COMFORT, REMMEN
De ophanging is redelijk hard, maar past goed bij het sportieve karakter van de wagen. Ik vind het comfort goed meevallen voor een sportwagen. Mensen met een slechte rug, zullen wel blij zijn als ze uit de wagen komen. De M sportstoelen bieden een goede zijdelingse steun en zitten zeer goed. Het M-sportstuur is dikker dan de meeste stuurwielen. In het begin is dit wel even wennen. Maar eens je dit gewoon bent, dan merk je dat dit een fantastisch stuur is met een zeer direkt stuurgedrag. Het leder op het stuur is aan de dunne kant en vertoont daardoor al redelijk snel slijtage.

De remmen zijn dezelfde remmen als onder de M3 CSL. Voor op de openbare weg zijn de remmen ok. Maar als je regelmatig met de wagen op circuit komt, dan is deze rem set-up ondermaats en krijg je last van fading. In eerste instantie ga ik de remmen aanpassen met stalen remleidingen, andere remblokken en andere remolie. Het kan zijn dat er in een later stadia een grote remmenkit van Stoptech of Mov'It onder de wagen komt.

Qua windgeruis en kleine piep of kraakgeluidjes is dit hetzelfde als bij andere cabrio’s. De Z4M heeft een goed afgewerkte kap. Met de kap gesloten valt het windgeruis zeer goed mee en ze sluit perfect af bij regenweer. Met de kap open (en het windnet geplaatst) kan je bij legale snelheden nog een gesprek voeren en valt de windturbelentie mee. Als je echt gaat vlammen, dan kan je gesprekken vergeten en is het of je in een storm zit. Met de kap open is het uitlaatgeluid ongeloofelijk. Ik vind dat de Z4M een zeer mooi uitlaatgeluid heeft. Niet overdreven, maar toch zeer aanwezig. Past perfect bij de wagen!

UITERLIJK
Een gewone standaard Z4 vind ik er niet zo super uitzien. Maar met de subtiele aanpassingen die de Z4M tov de gewone Z4 heeft vind ik deze wel heel vet qua look. De uiterlijke aanpassingen aan de Z4M zijn een andere voorbumper (met koelgaten voor remmen ipv mistlichten), andere motorkap (met 2 subtiele bulten), andere achterbumper (met uitsparingen voor de 2x dubbele M uitlaat). Een standaard Z4M is uitgerust met een setje 18” 224M velgen. Ik vind deze velgen niet echt mooi en ik heb 19” velgen van de M3 CSL onder mijn Z4M. Zo vind ik de wagen echt af! Het rolgeluid van 19” banden is wel meer aanwezig dan bij 18” en het comfort gaat ook lichtjes achteruit. De 19” Michelin PS2 banden zijn wel geen goedkope banden, maar wel 1 van de beste sportbanden op de markt.

Ik vind persoonlijk de Z4M coupe nog mooier dan de Z4M roadster. Ik ben zelf voor een roadster gegaan, omdat ik het bij zonnig weer zeer leuk vind om cabrio te rijden. Ik heb een hardtop bij de wagen en als ik wil kan ik er nog steeds een soort van coupe van maken...

AANKOOP
Ik heb de wagen gekocht als premium selection 2de hands wagen bij een BMW garage (incl. 2 jaar BMW garantie). Het was geen eenvoudige zoektocht; want ik moest een zilveren exemplaar hebben en de meeste 2de hands Z4M’s zijn zwart, donkerblauw of donkergrijs. Hij had 40.000 km op de teller en de optie’s die ik wou (ingebouwde GPS, audio upgrade met subwoofers achter de zetels, automatische lichten, enz). Standaard is een Z4M redelijk goed uitgerust (leder, verwarmde M-zetels, M-stuur met bediening radio, auto airco, xenon, elek kap, enz) maar met de optie’s erbij is hij perfect. Mijn Z4M heeft geen parkeersensors achteraan. Op het moment van de aankoop vond ik deze optie niet belangrijk. Achteraf gezien is dit een klein minpuntje; want een Z4 heeft een redelijk onoverzichtelijk koestwerk, waar je toch wel wat aan moet wennen.

Ik ben volledig zot van deze wagen en ik denk dat ik hem nooit meer ga weg doen! Ermee rijden is telkens een feest... :)

PROBLEMEN

2010 (50.000Km)
- GPS scherm klapte niet meer 100% naar boven of beneden (vervangen onder garantie)
- 2de versnelling is stroever en minder nauwkeurig dan andere versnellingen (versnellingsbakolie is vervangen en ik ga afwachten hoe het in de toekomst evolueert)

2011
- Linker voorlicht werkte niet meer naar behoren. Lichtmodule werd vervangen onder garantie.
- Kloppend geluid hoorbaar vooraan bij rijden over oneffenheden. The firewall braces bleken een beetje te zijn los gekomen. Het probleem was na 5 min opgelost.

UPDATES

2010
De wagen is ondertussen 1 maal naar de garage geweest voor een aantal zaken (update GPS software, remolie verversen, deuren programmeren, Ipod aansluiting en aantal kleine herstellingen). De wagen heeft ook op een vermogensbank gestaan waar de motor is getest en deze bleek in goede gezondheid te zijn.

2011
Afgelopen zomer heeft de wagen bij de BMW dealer een inspectie II onderhoud gekregen (= incl afregelen Vanos). De voorste remschijven waren bijna versleten en in plaats van deze te vervangen heb ik een volledige grote remmenkit van AP racing laten plaatsen (andere remklauwen, remschijven, remblokken, remleidingen). Op de openbare weg voldeden de originele Z4M remmen, maar op circuit presteerde deze ondermaats.

Er is ook een veerpootbrug geplaats (staat origineel op M3). Deze zorgt voor iets minder koetswerkbewegingen en een iets strakker sturend weggedrag.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.