BMW Z4 Coupé 3.0si Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 Coupé 3.0si Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In september 2005 zag ik de eerste foto’s van BMW’s nieuwe z4 Coupe, liefde op het eerste gezicht moet ik zeggen. Op naar Geneve (maart 2006) om de auto in het echt te bekijken, en in mei direct besteld. Aflevering half september van dit jaar, en nu zo’n 2000 kilometer mee gereden.
Een fantastische auto, met een heerlijke wegligging (mede dankzij het m-sportonderstel (een must voor de echte liefhebber). De motor die 265pk en 315nm levert reageert goed op het gas. De onmisbare sportknop maakt de reactie op het gas alleen maar sneller, de motor neemt nog spontaner op en de stuurbekrachtiging wordt gereduceerd. Een leuke toevoeging is dat bij vol gas de gordels aangespannen worden zodat je in (snelle) bochten gewoon blijft zitten.
Zowel het uitlaatgeluid als het geluid van de motor zijn een genot om naar te luisteren. Het interieur is van hoge kwaliteit, iets wat je van BMW mag verwachten. Een aanrader is het M-sportstuur, dat goed in de hand ligt. Knopjes om de radio en de cruisecontrol te bedienen moet je met dit stuur echter ontberen.
De prestaties: 0-100 in 5,7 sec en een afgeregelde top van 250 km/h spreken denk ik voor zich.
Ik zal mijn review over een tijdje updaten, want met 2000km op de teller is er nog niet heel veel te vertellen. Ook foto’s upload ik zo snel mogelijk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 2/12
Voor alle sceptici heb ik er een foto bijgeplaatst van het verbruik van 1:7,8. Dit is het verbruik van de laatste +/- 1000 km. Er staat nu zo’n 5300 km op de teller, en het rijden wordt alleen maar leuker. Ik rijd steeds vaker met uitgeschakelde tractiecontrole (DTC) waardoor dwars door de bocht steeds minder onbekend terein wordt. Vooral de natte wegen net na een regenbui zijn ideaal om het driften eigen te maken (hebben we in Nederland even geluk!). Hiervoor is de z4 een superwagen, mede door de zitpositie en de ver naar achter geplaatste ’cockpit’.
Toch zou wat extra pk’s niet misstaan. Deze wens in natuurlijk bij de M-versie gerealiseerd. Bij de 3.0si voel je dat zowel de auto als jij meer pk’s aankan, en ik ben daarom zelf erg benieuwd hoe de M-versie rijdt.
Al met al heb ik niks te klagen over de prestaties van de drie liter Z4. Ik denk dat je weinig tot geen kritiek kunt geven op de motoren en de presaties van BMW.
Toch komt de z4 coupe niet geheel kritiekloos weg. Ik moet zeggen dat ik niet zo te spreken ben over het navigatie menu. Ik vind het jammer dat er geen iDrive op zit, maar dat ze gebruik maken van het oude systeem dat nog ’stamt’ uit de e46. Het is erg onhandig, met name wanneer je iemand uit je telefoonlijst wilt selecteren of een navigatie doel wilt invoeren. Ook het navigatie systeem wat uit het dashboard omhoog komt is niet in overeenstemming met de schoonheidsleer. Ik begrijp de keuze van BMW, maar het is misschien iets om door te voeren bij eventuele updates van het model.
-----------------------------------------------------------------------------------
Update 19/12
Om terug te komen op een aantal reply’s, bijvoorbeeld Jean die stelt dat: ’De gemonteerde 18 inch velgen zien er goed uit, maar hebben een negatief effect op de stabiliteit. De auto wordt nogal zoekerig en gevoelig voor spoorvorming.’
Ik herken dit probleem niet, je kan zonder problemen met 140 km/h op de snelweg je stuur loslaten zonder dat de z4 sporen volgt. Ook op hogere snelheid >230 vind ik de z4 niet zoekerig, hij ligt juist als een blok op de weg. Misschien heeft het te maken met het m-sportonderstel waar mee onze coupe is uitgerust.
Iets wat ik in onze 325(s)i wel een probleem vind, die heeft 17’ met 255 banden achter. En is verschrikkelijk gevoelig voor spoorvorming. Ook de MG TF160 is erg zoekerig, maar dat is dan ook weer een echte auto voor leuke binnenweggetjes.
Om terug te komen op de reply van Marco Zeeman
’Na enige twijfel heb ik toch gekozen voor een handmatige versnelling ipv een automaat. Ik heb proef gereden in een automaat. Dat beviel op zich prima. Ik verwacht echter dat handgeschakeld sportiever zal rijden. Kun jij vertellen wat jouw ervaringen hiermee zijn? Misschien kun je ook iets meer zeggen over de onhandigheid van het navigatie- en telefoonsysteem?’
Ik heb zelf ook proef gereden in de z4 met automaat, ik was er zeer over te spreken. We hebben echter toch gekozen voor de handgeschakelde versie omdat zelf schakelen de ’funfactor’ van het sportief rijden verhoogt.
Het is een echte rijdersauto, dus waarom zou je aan sportiviteit in boeten als dat de voornaamste reden is om een z4 coupe te kopen? Het schakelen zal zeker in het begin wat hakerig gaan omdat de z4 zeer agressief op pakt.
Wat betreft de onhandigheid van het navigatie- en telefoonsysteem kan ik het volgende zeggen. De knop om het geheel te bedienen bevindt zich op het dashboard, om tijdens het rijden de knop te bedienen heb je een zeer vaste hand/arm nodig. Hobbels en kuilen in de weg zorgen ervoor dat je de knop ongewild indrukt, en dus letters/cijfers invoert die je niet in gedachten had. Bij het iDrive systeem rust je arm gewoon op het middenconsole waardoor oneffenheden in het wegdek geen probleem vormen bij het invoeren van een navigatiedoel of telefoonnummer. Ook het eindeloos aan het knopje draaien om om ’enter’ te drukken is vervelend (iDrive kent behalve draaien, vier extra dimensies waardoor het allemaal toegangkelijker wordt).
Het scrollen door je telefoonlijst duurt eindeloos omdat je de beginletter niet kan selecteren (zoals bij iDrive) je moet dus eindeloos op >>> drukken om bijvoorbeeld bij de letter ’M’ te komen.
Al met al geen onoverkomelijke problemen, gewoon een pure rijders auto.
----------------------------------------------------------------------------------
Update 30 april 2008.
Er staat nu zo’n 30.000km op de teller, en nog steeds ben ik onder de indruk van de prestaties. Na zoveel kilometers ben ik denk ik goed in staat om een evenwichtig oordeel te geven over de z4 coupe. En dan neem ik in deze update met name de problemen mee die ik heb ondervonden.
De achterbanden slijten relatief snel, na 30.000 kilometer zijn beide banden aan vervanging toe (linksachter loopt langzaam leeg).
Ook zijn er problemen met de versnellingsbak, door een keer verschrikkelijk mis schakelen zijn er problemen ontstaan en wil de z4 nog wel eens uit zijn eerste versnelling schieten. Hij is hiervoor naar de dealer geweest maar het is niet voor de volle honderd procent opgelost. Ook gaat het schakelen van neutraal naar een niet optimaal, er dient vrij veel kracht gebruikt te worden.
De z4 is verder vrij van elektronische problemen, en buiten wat mechanische problemen nog steeds een top auto!
PROBLEMEN
Als je het verbruik van 1:7 geen probleem vindt, is er niks aan de hand.
Update
Het leer kraakt als de stoel in de achterste stand staat (wrijving tussen de stoel en de ’achterwand’) -> zelf opgelost door een extra stukje leer aan de zij/achterkant van de stoel te plakken.
Update 30 april 2008:
Lekke linker achterband
Problemen met de versnellingsbak (voor 90% opgelost door BMW)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW Z4 Roadster 2.0i E85 Anniversary | NL auto | Origineel | 150 pk | Sportstuur | 17 inch | Montegoblau | NAP | Airco | Half-leder | ➡️
- 2007
- 246.965 km

BMW Z4 Roadster 2.0i Introduction | AIRCO | LMV 17 | LEDER | STOELVERWARMING |
- 2007
- 164.989 km

BMW Z4 Roadster SDrive30i
- 2009
- 170.918 km