BMW X3 xDrive30e (2021) #2

autoreview

BMW X3 xDrive30e (2021)

Signalement

UitvoeringX3 xDrive30e
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW X3 30e

  • 40.000 km

X3 30e G01

In 2022 stond ik voor de keuze een opvolger voor mijn X1 te kiezen.

Enkele uitgangspunten, mede ingegeven door een caravan met 2000kg-as. En ervaring met voorwielaandrijver met Aisin-automaat + caravan

Achterwielaandrijving, liefst 4-wiel
Standaard trekhaak, daardoor ook af fabriek grotere motorkoeling
Volledige integratie e- en brandstofmotor in aandrijving (niet apart per as)
Min 2.000cc met turbo, evt atmosferisch maar dan met meer cc’s (zoals CX60)
Automaat met koppelomvormer, zowel ervaring met ZF- en Aisin-8-bak. De ZF is toch stapje fijner
Hoog eigengewicht ivm zware caravan
Voldoende kogeldruk (2 e-bikes op de dissel)
Niet overdreven groot ivm rijden in stadsomgeving

Uiteindelijk kwam dan ik op de Mazda CX60 (lagere aanschaf), MB GLC en BMW X3 (toen plm even duur) uit. Natuurlijk zijn GLE en X5 nog fijner maar voor ons te duur en te groot.

Destijds, toen ik voor de keus stond in’22, jammer genoeg wat aanloopproblemen met de CX60 (nu opgelost begrijp ik), GLC-serie toen wat afstandelijk qua sturen en meer comfy, X3 wat meer rijdersgericht. Ik reed proef in een X3 M-sport 30e. Dat reed dermate fijn qua wegligging, besturing en comfort (neigend naar stevig, mijn voorkeur). We waren verkocht.

Nu 3 jaar verder en nog steeds blij met deze keuze. Tot nu toe 0 problemen. Geen rammels, geen storingen. Niks.

Omdat het een import was van destijds 1 jaar oud zijn keuzes qua opties voor mij gemaakt. Dat geeft verrassingen omdat je zaken krijgt die je niet zou hebben gekozen en je mogelijk ook zaken mist.

Top:
HUD, gestoken scherp en goed aan te passen qua inhoud en ook positie op de ruit.
Bediening, veel knoppen, idrive, de geheugentoetsen, heb ook touchscreen maar gelukkig nog geen vette vingers op hoeven maken, dus nooit gebruikt en niet nodig.
Besturing, heeft sportbesturing, wieluitslag neemt progressief toe bij insturen, blijkt erg fijn bij rotondes en nog meer met aanhanger
M-sportremmen, met zware aanhanger merkbaar een surplus
Blind spot warning, werkt prima
M-sportstuur
ZF-automaat, schakelt erg goed
Samenspel e- en brandstofmotor erg goed. Overgang en samenspel gaat soepel en ongemerkt. Op hellingen met caravan super!
Rust in de auto. Ook als brandstofmotor actief is blijft het stil want hoog koppel bij laag toerental. Ook met caravan blijft het rustig.
Balans in het onderstel dankzij achterwielaandrijving (en 4-wielaandrijving als nodig en altijd met aanhanger)
Camera achter: scherp, o.a. bij aankoppelen caravan aparte (zoom)stand top, enige nadeel lens af en toe schoonmaken want zit onbeschermd
Koppeling met i-phone (en voorheen Android) prima

Nou ja:
Panoramadak: veel ritten waarbij ik aan het eind van een rit pas merk dat het aanwezig is
Parkeerhulp: gebruik ik niet
Adaptieve verlichting: werkt werkelijk top, maar ritten zijn meest overdag ofwel op goed verlichte wegen. Kan dus zonder
Gesture control: uitgezet. Mijn vrouw is nogal beweeglijk waardoor radio steeds uit- en aanging ofwel volume veranderde
Afwerking: overladen met lichtjes op de gekste plekken, Sensatec, stiknaden, uitstapverlichting. Als je aan het rijden bent onbelangrijk, dat de functies van de knoppen verlicht zijn in het donker is slechts relevant.

Ontbreekt:
Keyless entry zat er, vreemd genoeg, niet op. Mis ik niet, had het op mijn vorige auto wel maar had sleutels in afgeschermde etuis en thuis in een blikje. Dit ivm vrees voor diefstal. En het schoppen onder de achterbumper om de klep te openen was ook niet mijn ding. Geen gemis dus
ACC: veel op pad met aanhanger en dan ga ik alleen met standaard CC op pad. Met caravan word ik zo vaak afgesneden, o.a. vlak voor afritten, dat ACC zou leiden tot ongewenste remacties. Sommige merken schakelen ACC zelfs standaard uit met aanhanger. Maar met solo rijden mis ik die optie soms, uit nieuwsgierigheid vooral. Stop & go, hier geen files en nauwelijks stoplichten, dus voor mij niet relevant.

Conclusie:
Zou ik een andere keuze hebben gemaakt? Nee! Doe hem voorlopig ook niet weg. Deze auto past perfect bij mijn uitgangspunten, rijdt top, heeft me ook nog geen enkele issue opgeleverd. Dus tot op dit moment ben ik erg tevreden en geef ik een dikke 9. Geen 10, daarvoor moeten ze er een 6-in-lijn inlepelen. De 4-cyl is een fijne motor maar zo’n 6-cyl zou het werkelijk compleet maken. Maar er moet wat te wensen blijven!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.