BMW X3 M40i (2018)

autoreview

BMW X3 M40i (2018)

Signalement

UitvoeringX3 M40i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf86.000 km
KM-stand laatst93.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 89.000 km

Na een kleine maand ervaring met de X3 maar eens een verhaaltje maken.
Met wat zoek werk is dit behoorlijk volle auto, ik mis eigenlijk alleen de geventileerde stoelen, maar dat was geen optie icm het individual uitgebreide leer merino. Dat is een aanrader zit vele malen beter als het normale leder, ook bij warm weer zitten ze veel prettiger, minder zweterig, duidelijk merkbaar dat merinoleer ventileert. Maar ook als de auto in de zon heeft gestaan en je gaat zitten, dan merk je het verschil direct, koelt snel af en geeft een comfortabel gevoel. Wel lijkt het dat je wat voorzichtiger met het leer moet omgaan en onderhouden.

Met de bediening was ik al enigsinds beken door de 440i grand coupe, maar merk wel dat er toch wel wat verschillen en nieuwigheden te vinden zijn.
Als eerste valt mij de binnenruimte in positieve zin op, veel meer ruimtelijk gevoel ook in de breedte, de sportstoelen zijn volledig electrisch en zitten prima, de verstelbaarheid in hoogte is ook prima, het stuur kan goed versteld worden.

Wat opvalt is dat ondanks een panorama dak de auto behoorlijk stil is van binnen ( heeft wel de optie van speciaal geluidsdempend glas)
De digitale ( uitgebreide) cockpitpersoneel is overzichtelijk, goed afleesbaar, de head up display is ook mooi en goed te zien.

Qua motor die heeft heel veel souplesse met de 360 pk en 500Nm koppel is de X3 razend snel, maar rijd ook bij normaal rijgedrag lekker rustig en stil. Rijd verder prima ( ook met breedset wielen) stuurt soepel en blijft zonder veel moeite recht uitrijden.
Wat mij opvalt is dat ondanks een ( adaptieve) sport onderstel de auto lekker soepel rijd niet te stug maar zeker niet te hard, drempels zonder moeite. In de sport stand wordt de vering merkbaar stugger, minder hellen en stuurt scherper.

De 8 traps automaat doet stil en snel zijn werk, bij normaal wegrijden schakelt die bij 2000 rpm naar de volgende versnelling. Als je wilt versnellen doet die ook snel en comfortabel zijn werk icm met de fijne B58 motor,
Opletten dus want anders krijg je een brief uit Leeuwarden.

Het is verstandig om de verschillende veiligheidsopties goed uit te testen, want de auto kan soms flink ingrijpen, zonder knipperen in een gaatje proppen, vind ie duidelijk niet leuk. Wat resulteert in flink wat piepjes en een forse stuur correctie.
Bij parkeren kan de rem fors ingrijpen als de auto denkt dat er geen ruimte meer is en je mogelijk iets raakt ( ook een struikje)

Het verbruik, tja heb helaas flink wat file verkeer gehad de afgelopen weken, maar kwam toch op een mooi verbruik van 1 op 11,7.
Wel al op de snelweg de 1 op 14 gezien als gemiddeld verbruik.
De 8 traps automaat zal daar zeker van invloed op zijn.
Ben benieuwd met de vakantie wat hij doet op de lange stukken

Een van de fijne opties is de adaptive cruise die doet uitstekend zijn werk, ook getest hoe de file hulp functioneert en dat is boven verwachting voor mij een groot pluspunt. De cruise kan je in de file inschakelen en houdt afstand, stopt keurig, rijd zelf weer weg en met land assist blijft ie netjes tussen de lijnen. Als je iets langer stilstaat voldoet een tikje op gaspedaal om weer weg te rijden. De motor stop vanzelf, en start als je voorganger gaat rijden ( ook bij stoplichten) uiteraard met auto hold.

Ook de lane assist houd de auto mooi in het midden van de rijbaan, snelle korte bochten achter elkaar vind ie minder leuk. Je voelt het stuur in de bochten duidelijk mee helpen met sturen.

De adaptive en sport optie niet uitgebreid getest, wel heb je “ pops en bangs” in de sportstand.
De navigatie geupdate en met de RTTi een prima werkend systeem, gelijk Apple car play geactiveerd.
De Harman Kardon speaker set klinkt prima.

Al met al een hele fijne auto om in te rijden, rijd m.i. ook beter de de X5 3,5i van 2012 die ik ook heb gehad.

Na de vakantie naar Kroatië meer ervaringen denk ik .

Reis naar Kroatië

  • 91.000 km

Inmiddels aangekomen in Kroatië 1700 km gereden. ( verbruik staat onder in de review erg positief over te spreken) de flexibiliteit van de motor is super, zeker op de autobahn en in de bergen. Ook bij stijgingen van 7 tot 12% gaat ie als de brandweer omhoog als je gas geeft, de cruise houdt ook de snelheid gewoon aan, de automaat schakelde uiteraard wel terug.

De Sport mode is wel een feest op de berg wegen, terugschakelen gaat gepaard met de nodige bijgeluiden in de uitlaat.

De adaptive drive getest, maar krijg niet echt de vinger er achter of het echt werkt.

Voor vertek de bandenspanning nauwkeurig afgesteld, ( waarde van stikker) de huidige waarde was 3 bar rond om, om te kijken wat het doet qua comfort, verbruik en wegligging, ( 0.1 bar voor extra en 0,2 bar extra achter) tip doe dit met koude banden, de bandenspanning display doet goed zijn werk en laat ook de banden temperatuur zien, per band incl actuele spanning.

Met de adaptief cruise control blijft de snelheid ook bij afdalingen gelijk. ( kan niet zien/ merken of dat op de motor/bak of op de rem gaat)

Het panorama dak is ook op hoge snelheid stil in gesloten toestand, wel lawaaierig als deze open is, ligt waarschijnlijk aan de constructie van de windvanger. Maar ik kan er wel mee leven.

De RTTi doet uitstekend zijn werk in Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië, wegwerkzaamheden en omleidingen om forse files heen leiden soms tot interessante binnen door routes.

De verkeersbord herkenning, kent ook symbolen die niet in het boekje staan (snelheid tijds afhankelijkheid, bij regenval, en nog een krijg je een grijs symbool rechts naast het bord in je cockpit niet in de Hud)

Het Merino leer heeft een duidelijk onderscheid, t.o.v. het normale leer, stap je in een bloed hete auto, dan is de stoel binnen een minuut afgekoeld, ook ventileert/ ademt de stoel veel meer dan bij het normale leer ( goed merkbaar in de warmte in Kroatië)

De stoelen zitten wel ok, ( niet het niveau van de uitgebreide stoelen van de X5) kunnen goed versteld worden wel fijn met ritten van 10 uur.

Toch nog wat m.b.t. de stugheid van de vering/ wegligging waar ik veel over lees. De auto is een stuk comfortabeler dan de 440xi (zonder M vering op 19 inch breedset)
Uiteraard als de sportstand gekozen wordt gaat de vering wel een stuk sportiever in gesteld worden ( optie) prima op de snelweg maar niet zo fijn op minder vlakke wegen.
Verder ligt de auto ook in snelle bochten goed op de weg, met meer reserves dan je zou denken, maar dat is echt iets wat moet groeien en vooral aanvoelen, dus niet vanuit gaan dat het goed komt, met de cruise en adaptief aan regelt de auto dit overigens zelf wel goed in.( grijpt in als het te mal gaat en zorgt dat je de bocht wel haalt) ook daar zitten natuurlijk grenzen aan , die zoek ik niet op.

Verder ook met rustig cruisen een hele fijne auto, laag in toeren lekker stil en comfortabel.

Kortom een zeer plezierige heen rit gehad, zelfs de vrouw ( absolute BMW hater) heeft met plezier een paar uur gestuurd met de auto.
Nu maar zien wat de terug weg brengt.

Terug van vakantie en inmiddels 7000 km ervaring

  • 93.000 km

Terug van vakantie met veel mooi weer.
De terugweg was iets minder, tijdens de terugreis gekozen om dwars door Oostenrijk te rijden en niet de snelweg te pakken. In Oostenrijk kwam de regen met bakken naar beneden, mooi de gelegenheid om te zien hoe de Hankook banden het doen. Geen klachten gehad over de wegligging bij veel regen en flinke afdalingen.
In Sport wel leuk om de serie haarspeldbochten te doen, maar dan heb je wel wat ruimte nodig.
Tijdens het klimmen blijf je lachen, want de auto trekt ondanks de flinke stijgingen als een lier naar boven.

Wel een aandachtspunt puntje is dat de automatische ruitenwisser soms erg lang op de hoogste stand blijft staan terwijl er bijna geen regen meer is,

Het verbruik bleef mij wel verbazen, telkens rond de 1 op 12 a 1 op 13. Het laatste stuk autobahn Kassel Amsterdam, weinig oponthoud snelheden tussen de 120, 100 en bij werkzaamheden 80 een verbruik gehad van 1 op 13,9.
Dat is relatief zuinig voor een auto als deze met normaal gebruik ( een flink stuk zuiniger dan de X5 3.5i van 2013)
Dan merk je direct dat het in Nederland ondanks de vlakte op de drukke wegen toch het verbruik stijgt. Zit nu op bijna 1 op 12 gemiddeld over 7000 km.
Wel merk ik dat de verbruiksmeter minder accuraat is dan in de X5 en 440xi, hij is tussen de 0.3 en 0.5 liter zuiniger als ik ga rekenen aan de pomp.

De stoelen blijven redelijk goed zitten en de rijhulpen ben ik blij mee. Krijg het zelfstandig inparkeren nog niet aan de praat.
Ook zie ik soms bij hevige regenval een storingen in de navigatie in de HUD, dan knippert die soms een beetje.

Afgelopen week even een goede kar voor twee motoren met 1 motor ( BMW R1150RT) er op achter de auto gehad, dat bleef ondanks de ongelijke belading zowel vol als leeg keurig achter de auto liggen. geen last van wind gevoeligheid.
Wel kunnen dan niet alle rijhulp systemen ( lane assist) gebruikt worden. De camera’s doen prima hun werk, aangezien de achteruit sturen de kar zeker leeg niet te zien is in de spiegel.

Dus nog altijd erg tevreden met mijn keuze,

Binnenkort de auto maar eens voor een beurt en controle naar de dealer brengen I.v.m. eventuele garantie zaken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.