BMW X3 M40i (2018)

autoreview

BMW X3 M40i (2018)

Signalement

UitvoeringX3 M40i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf86.000 km
KM-stand laatst89.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 89.000 km

Na een kleine maand ervaring met de X3 maar eens een verhaaltje maken.
Met wat zoek werk is dit behoorlijk volle auto, ik mis eigenlijk alleen de geventileerde stoelen, maar dat was geen optie icm het individual uitgebreide leer merino. Dat is een aanrader zit vele malen beter als het normale leder, ook bij warm weer zitten ze veel prettiger, minder zweterig, duidelijk merkbaar dat merinoleer ventileert. Maar ook als de auto in de zon heeft gestaan en je gaat zitten, dan merk je het verschil direct, koelt snel af en geeft een comfortabel gevoel. Wel lijkt het dat je wat voorzichtiger met het leer moet omgaan en onderhouden.

Met de bediening was ik al enigsinds beken door de 440i grand coupe, maar merk wel dat er toch wel wat verschillen en nieuwigheden te vinden zijn.
Als eerste valt mij de binnenruimte in positieve zin op, veel meer ruimtelijk gevoel ook in de breedte, de sportstoelen zijn volledig electrisch en zitten prima, de verstelbaarheid in hoogte is ook prima, het stuur kan goed versteld worden.

Wat opvalt is dat ondanks een panorama dak de auto behoorlijk stil is van binnen ( heeft wel de optie van speciaal geluidsdempend glas)
De digitale ( uitgebreide) cockpitpersoneel is overzichtelijk, goed afleesbaar, de head up display is ook mooi en goed te zien.

Qua motor die heeft heel veel souplesse met de 360 pk en 500Nm koppel is de X3 razend snel, maar rijd ook bij normaal rijgedrag lekker rustig en stil. Rijd verder prima ( ook met breedset wielen) stuurt soepel en blijft zonder veel moeite recht uitrijden.
Wat mij opvalt is dat ondanks een ( adaptieve) sport onderstel de auto lekker soepel rijd niet te stug maar zeker niet te hard, drempels zonder moeite. In de sport stand wordt de vering merkbaar stugger, minder hellen en stuurt scherper.

De 8 traps automaat doet stil en snel zijn werk, bij normaal wegrijden schakelt die bij 2000 rpm naar de volgende versnelling. Als je wilt versnellen doet die ook snel en comfortabel zijn werk icm met de fijne B58 motor,
Opletten dus want anders krijg je een brief uit Leeuwarden.

Het is verstandig om de verschillende veiligheidsopties goed uit te testen, want de auto kan soms flink ingrijpen, zonder knipperen in een gaatje proppen, vind ie duidelijk niet leuk. Wat resulteert in flink wat piepjes en een forse stuur correctie.
Bij parkeren kan de rem fors ingrijpen als de auto denkt dat er geen ruimte meer is en je mogelijk iets raakt ( ook een struikje)

Het verbruik, tja heb helaas flink wat file verkeer gehad de afgelopen weken, maar kwam toch op een mooi verbruik van 1 op 11,7.
Wel al op de snelweg de 1 op 14 gezien als gemiddeld verbruik.
De 8 traps automaat zal daar zeker van invloed op zijn.
Ben benieuwd met de vakantie wat hij doet op de lange stukken

Een van de fijne opties is de adaptive cruise die doet uitstekend zijn werk, ook getest hoe de file hulp functioneert en dat is boven verwachting voor mij een groot pluspunt. De cruise kan je in de file inschakelen en houdt afstand, stopt keurig, rijd zelf weer weg en met land assist blijft ie netjes tussen de lijnen. Als je iets langer stilstaat voldoet een tikje op gaspedaal om weer weg te rijden. De motor stop vanzelf, en start als je voorganger gaat rijden ( ook bij stoplichten) uiteraard met auto hold.

Ook de lane assist houd de auto mooi in het midden van de rijbaan, snelle korte bochten achter elkaar vind ie minder leuk. Je voelt het stuur in de bochten duidelijk mee helpen met sturen.

De adaptive en sport optie niet uitgebreid getest, wel heb je “ pops en bangs” in de sportstand.
De navigatie geupdate en met de RTTi een prima werkend systeem, gelijk Apple car play geactiveerd.
De Harman Kardon speaker set klinkt prima.

Al met al een hele fijne auto om in te rijden, rijd m.i. ook beter de de X5 3,5i van 2012 die ik ook heb gehad.

Na de vakantie naar Kroatië meer ervaringen denk ik .

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.