BMW X3 2.0d (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X3 2.0d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 2 Laguna’s (1.9 DCI en 2.2. DCI) waar altijd wel iets mee mis was, werd het voorjaar 2007 tijd te investeren in ’Duitse Degelijkheid’. Het werd de BMW X3 2.0d die vanwege de facelift was voorzien van een Introductionpakket. Het selectieproces voerde langs de Volvo V70 D5, Volkswagen Passat TDI, de Toyo Rav4 en een paar Koreaanse SUV’s. Het werd de BMW die wel duurder is maar daarvoor een boel Freude am Fahren extra geeft en het hopelijk ook in de restwaarde goed doet. Recente vergelijkende tests wijzen uit dat de keuze een goede is. De BMW prijkt steevast in de bovenste regionen of de hoogste positie van die tests. Overigens wordt daarin soms gewag gemaakt van de harde vering maar die went snel, strijkt veel hobbels toch netjes glad, geeft geen rammels en maakt het mogelijk als met een kart om de bocht te gaan.
Na 7000 km sturen de eerste ervaringen.
Motor / aandrijving e.d.
De 2.0d motor met 150 pk bevalt wel. De eerste versnelling is wat kort (naar blijkt speciaal ook zo gemaakt om zware last te trekken) en daardoor niet echt lekker voor een stoplichtsprintje. Maar eenmaal opgang is de auto soepel en heel vlot. Ik hou van lekker doorrijden en dat doet de BWM prima. Op vakantie naar Frankrijk en met volle bepakking liep de auto gemakkelijk naar 200 op de teller en kruissnelheden van 160 km/u waren goed vol te houden. Ondanks dat soort capriolen kwam op een stuk van 1300 km het gemiddeld gebruik op 1: 13,5 km/l uit, wat ik een nette waarde vindt. Bij normaal gebruik kom ik op 1: 14,2 km/l.
Wat wel opvalt is dat je de motor niet teveel in toeren moet laten zakken, want helemaal onderin raakt de kracht er behoorlijk uit. Wat weer een genot is dat, hoe hard ik ook op het gas ga, er geen roetwolken uit de uitlaat komen. En dat was bij mijn Laguna’s wel heel anders, op het genante af.... Komt natuurlijk door het roetfilter, maar toch.
De auto gaat als op rails om de bocht. Door de harde vering helt de auto niet over en de brede banden en sportstoelen doen de rest. Van de vierwielaandrijving heb ik alleen na een sneeuw- en hagelbui iets gemerkt. Waar blijven de winters?
Remmen zijn ook uitstekend en voelen erg betrouwbaar aan. Dat is fijn omdat je merkt met wel wat gewicht op pad te zijn. Remmen op de motor gaat ook net even minder goed dan met een lichtere auto.
Interieur
De zit is heerlijk hoog vergeleken met normale personenwagens. Je kunt lekker ver vooruitkijken en voelt je raargenoeg een stuk minder kwetsbaar. Toch ook laag genoeg om je in een personenauto te wanen en bijvoorbeeld niet zo hoog als een Range Rover. De sportstoelen bieden veel instelmogelijkheden en steun, zodat je altijd fris uit de wagen stapt. Het dashboard is prima en op het stuur kunnen cruisecontrol, radio en telefoon bediend worden. Mijn drie kinderen van 11, 8 en 6 kan ik goed kwijt op de achterbank. De beenruimte achter is echt opvallend groot. De kofferruimte is prima van formaat en netjes afgewerkt. De piepjes van de parkdistance control (voor en achter) klinken niet erg chique maar zijn wel duidelijk. De standaard radio met CD speler voldoet wat mij betreft prima, maar ik luister dan ook veel naar BNR en stel niet de allerhoogste eisen op muziek gebied.
Ik vind de auto lekker stil. Weinig wind en rol geluiden, ook op snelheid, en een donkere brom van de motor die me wel aanstaat.
De meegeleverde navigatie (High-systeem) is werkelijk fantastisch en leidt me om vele files heen doordat het fileinformatie verwerkt via radiogolven, ook in het buitenland. Bovendien geeft het betrouwbare aankomsttijden.
Exterieur
Veel mensen vinden de auto echt mooi, zeker in de Platin Bronze uitvoering die ik nu rijd. Dus nogal wat bijkijks van mannelijke en vrouwelijke medeweggebruikers. Soms vinden mensen de auto wat poenerig. Het PC Hooft gevoel, zeg maar. Maar toch is de auto niet zo kolossaal als een XC90, Santa Fe, Range Rover, of X5.
Ik heb de auto laten poetsen met Protech. Kost wat, maar wel 5 jaar glansgarantie.
Mis ik iets?
Ik heb de wagen uit de showroom gekocht en zou achteraf toch ook graag het grote schuifdak gehad willen hebben. Verder ben ik erg tevreden, maar soms ook wel benieuwd hoe het zou zijn om deze auto in 3.0d of 3.0sd versie te rijden. Filmpjes op Youtube laten zien dat je er dan ongeloooofelijk mee kunt stoeien.
PROBLEMEN
Na 1 week reed er helaas een audi A3 achterop bij een stoplicht. De schade viel erg mee en is weer netjes gerepareerd. Binnenkort wil ik even naar de garage met twee aandachtspuntjes: De auto houdt soms even in na het weer gasgeven na het gasloslaten en dat is in de file hinderlijk. En de airco gooit bij een warme start soms vochtige lucht naarbinnen. Moet toch niet mogen.
Verder niets dan lof over het gevoel aan kwaliteit en de betrouwbaarheid van deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.