BMW X1 sDrive20i (2018)

autoreview

BMW X1
BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1

Signalement

UitvoeringX1 sDrive20i
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf12.000 km
KM-stand laatst18.500 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

kan beter

  • 18.500 km

Sinds 5 maanden ben ik in bezit van een BMW X1 2.0 Sdrive. Het betreft een demo die ik gekocht heb toen deze 10 maanden oud was met ongeveer 12.000 km op de teller. Hieronder een greep uit de uitrusting lijst.

• High Executive
• xLine (07HW)
• 18 inch LM Y-spaak (styling 569) (01XV)
• HUD – Head Up Display
• Trekhaak met afneembare kogel (0235)
• BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit (0775
• Elektrisch bediend glazen schuif-/kantel panoramadak (0402)
• Navigatiesysteem plus (06UP)
• M Sportstuurwiel met leder bekleed (0710)
• Buitenspiegels elektrisch inklapbaar (0313)

Hiervoor had ik 2x een BMW 320i (F30). Ik vind het een erg mooie auto, maar nu, na 5 maanden, heb ik toch wel een aantal bedenkingen.

De auto lijkt in eerste instantie bijzonder stil, maar met name op de snelweg vind ik het erg rumoerig worden in de cabine, want;
- De runflat banden maken dan op bepaalde soorten asfalt wel heel erg veel lawaai, nog meer dan ik gewend was uit de 3-serie;
- Geluiden van buiten de auto dringen nogal makkelijk door naar binnen, alsof het raam niet helemaal goed gesloten is;
- Vanaf 120 km/h is er erg veel windgeruis, dat uiteraard toeneemt naar mate je harder rijdt.
Alles bij elkaar werkt dit erg vermoeiend en geeft niet het gevoel dat je in een auto van een premium merk rijdt. Gelukkig is de motor goed geïsoleerd, deze blijft altijd goed op de achtergrond en er zijn ook geen nare resonanties of andere dreun en bromgeluiden.

Een ander punt van irritatie is de besturing. Deze heeft moeite met de middenstand. Deze heeft vaak de neiging om naar links of rechts te sturen, alsof hij rond de middenstand over een hobbeltje floept. Op de snelweg trekt hij vaak naar rechts, met name als ik gas geef, laat ik hem uitrollen dan merk je niet veel. Ik denk dat de wielstanden wel in orde zijn maar dat dit fenomeen iets te maken heeft met de snelheid afhankelijke stuurbekrachtiging. Ik heb hier al het e.e.a. over gelezen op diverse Duitse fora. Ik vind het wel vermoeiend rijden.

Soms geeft hij plots een vreemd rukje aan het stuur, je moet dan wel alert zijn anders zou je nog ongelukken krijgen. Toen ik vorige week de snelweg opreed, en ik gaf gas, was het alsof het rechterwiel plots op een ijsplaat terecht kwam, ik begrijp hier niks van maar je schrikt wel.

De 7 traps DCT van Getrag doet zijn best, maar ik geef toch de voorkeur aan de 8 traps volautomaat van ZF, die schakelt toch mooier en soepeler. Vooral bij wat nadrukkelijker accelereren reageert hij moeizaam op het gaspedaal. Je gaat daarom wat harder duwen op het gaspedaal met als resultaat dat hij dan plots erg fors terugschakelt, dat was nou ook weer niet de bedoeling. Ook bij het wegrijden uit stilstand is een subtiele beroering van het gaspedaal noodzakelijk omdat je anders met een schok en doorslaande wielen uit de startblokken schiet.

De tractie op de voorwielen schieten naar mijn mening wel iets te kort, ik heb al verschillende keren meegemaakt dat deze de hechting met het wegdek te snel verliezen, bijvoorbeeld op witte wegmarkeringen en metalen brugverbindingen e.d.

Is er nou niets goed aan deze BMW X1 ? Ja natuurlijk wel:
• De ambiance in de auto geeft een rijk gevoel en ziet er mooi gemaakt uit,
• De zitpositie is uitstekend voor mij (lengte 1.87m)
• De sportstoelen zitten prima. Ja, ze zijn wat smal maar geven wel voldoende steun in de onderrug.
• De wegligging vind ik stevig, maar niet stug, eigenlijk heel neutraal en comfortabel.
• De Comfort Acces + keyless start werken erg fijn.
• Het gemiddeld verbruik komt op 1 op 13,7 daar ben ik wel tevreden mee.
• Ik vind het een mooie auto om te zien, ook niet onbelangrijk dacht ik.

Koop ik straks opnieuw een BMW, ik twijfel daar nu nog over. De problemen met het rumoer in de auto en de besturing moet ik nog gaan bespreken met de dealer. Echter met meer dan 40 jaar auto ervaring achter de rug vermoed ik dat deze niet opgelost gaan worden. Waarschijnlijk moet ik een paar jaar doorrijden en dan maar weer inruilen. Wel jammer, want ik hou van BMW en de prettige klantvriendelijke dealer.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.