BMW X1 sDrive18d Corporate Lease Edition (2016)

autoreview

BMW X1 sDrive18d Corporate Lease Edition (2016)

Signalement

UitvoeringX1 sDrive18d Corporate Lease Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst126.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 71000 km nog steeds een plezier om in te rijden

  • 71.000 km

In februari 2016 werd het weer tijd een nieuwe auto uit te zoeken. Mijn Ford S-Max mocht na 4 jaar met pensioen.
Ik wilde een auto met hoge instap (vooral voor de prettige zitpositie), een diesel automaat die minimaal 1600 kg mag trekken en niet te veel co2 uitstoot.
Al snel kwam ik uit bij de nieuwe BMW X1. Wat een mooie auto! Het vorige model vond ik maar een gedrocht…

Het is een sDrive 18d automaat, Centennial High Executive, xLine geworden met o.a. de volgende opties: panorama dak, lerenbekleding 'Dakota' Canberrabeige, sportstoelen, HiFi systeem, Driving Assistant Plus, 18" lichtmetalenvelgen (styling 566) en Mediterranblau metallic lak.
Op 1 juli 2018 werd hij afgeleverd. De BMW dealer maakte daar echt een mooi feestje van: hij stond onder een rode doek vooraan in de showroom 😊

En dan het belangrijkste: hoe rijd hij? Inmiddels heb ik er ruim 70.000 km opzitten. De X1 rijd erg prettig. Binnenin laat de diesel zich nauwelijks horen. De 8 bak automaat is een heerlijke bak. In mijn vorige auto miste ik schakelflippers omdat ik vaak de behoefte had om op een ander moment te schakelen dan de automaat, dus heb ik ook schakelflippers voor de X1 besteld. Overbodig! De bak is zeer alert en schakelt bijna altijd op het juiste moment. De X1 stuurt geweldig goed voor een midi SUV. Zeker in de sportstand is het een sportieve auto.

De ergonomie van de X1 is zeer goed, alles zit op een logische plek en onder handbereik. Het head-up display geeft voldoende informatie en is bijzonder prettig. Het iDrive systeem voor de navigatie en multimedia is ongeëvenaard. Al heel snel bedien je het systeem blindelings. Ook voicecontrol werkt prima. De navigatie met 8,8” scherm en Real Time Traffic Information werkt snel en prettig. Wel jammer dat BMW ervoor gekozen heeft om de files op jouw route niet in lijstvorm weer te geven. Ik denk graag zelf na over de beste route…
De HiFi optie klinkt erg goed (het Harman Kardon systeem vond ik echt te duur).
De X1 is een ruime auto, ook achterin (ik pas er prima in met mijn 1m85). Ook de bagageruimte is ruim voldoende. Het is allemaal niet zo ruim als mijn S-Max, dat was echt een ruimtewonder.

Als caravantrekker is hij overigens prima geschikt. Mijn 1600 kg zware en 7 meter lange caravan ligt er prima achter.

Zijn er dan geen op en/of aanmerkingen? Die zijn er wel degelijk, eigenlijk te veel voor een premium merk met dito prijs!
De sportstoelen zijn te smal, zeker de zitting (en ik heb echt niet zo’n dikke kont). De zittingverlengers zitten iets te laag waardoor ze weinig nut hebben. De rugleuningverstelling is onpraktisch. Waarom geen draaiknop? (elektrisch is echt belachelijk duur!)

Het onderstel is te hard geveerd, echt elk steentje op het wegdek wordt doorgegeven. Een SUV hoeft echt niet zo hard geveerd te zijn, een 4 serie is zelfs minder hard! Dit wordt bovendien versterkt door de standaard gemonteerde run-flat banden. Die zijn stugger en rumoeriger. Het onderstel geeft ook vrij veel geluiden door.
Je kunt merken dat voorwielaandrijving nieuw is voor BMW. Hij geeft vrij veel aandrijfreacties door aan het stuur. Dat heeft Ford veel beter voor elkaar.

Voor een auto van deze prijs verwacht je een aantal opties standaard, zoals een automatisch dimmende binnenspiegel, inklapbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare kofferklep en instelbare temperatuur van de airco per halve graad. BMW vraagt hier echter de hoofdprijs voor.

Inmiddels heb ik een paar storingen gehad, maar deze zijn prima verholpen door de dealer. De service van BMW ervaar ik als TOP tot nu toe.

Update: ergeringen

  • 122.000 km

Een jaar en 50.000 km verder kan ik nog steeds beamen dat dit een erg lekker sportief rijdende midi SUV is. Er zijn echter wel een paar zaken waaraan ik mij een beetje ga ergeren: dat zijn het bonkige onderstel en de oude navigatiekaart die maar niet ge-update wordt.
Aan de stevige vering en demping ben ik inmiddels redelijk gewend, maar het afrolgeluid (zeker met de Pirelli run-flat winterbanden) en het gebonk als je over kleine oneffenheden zoals putdeksels rijdt, is echt ergerlijk, BMW onwaardig.
En dan de navigatie; aan het iDrive systeem is niets aan te merken, dat werkt snel en intuïtief, maar de kaartsoftware is sterk verouderd. Tot een jaar geleden stelde BMW elke 6 maanden een update beschikbaar, maar sinds januari 2018 is er geen update meer gekomen. En dat terwijl de kaart een jaar geleden al niet meer up to date was toen hij werd uitgebracht. De ‘nieuwe’ situatie van de A1 bij Muiden en de A5 en A9 bij Amsterdam zaten er bijvoorbeeld nog niet in. BMW weigert aan te geven wanneer en een nieuwe update komt en houdt klanten aan het lijntje… Is dat gedrag wat bij een premium merk past?

Navigatie soap (ACTIE!)

  • 126.500 km

Zoals ik de vorige update al schreef, is BMW gestopt met kaartupdate’s voor het Navigatie Plus systeem. Begin januari heb ik weer een keer contact gehad met BMW Klantenservice, die wist mij toen te vertellen dat er een issue was met de software die overigens door Here geleverd wordt, maar dat de oplossing in zicht is en dat eind januari de 2019-1 update beschikbaar zou komen.
Maar helaas, geen update… Dus maar weer een mail naar de klantenservice. Als snel werd ik teruggebeld: “meneer, namens BMW mag ik u de 2018-2 update gratis ter beschikking stellen.” Ik: “dat is mooi, is die nu te downloaden?” BMW: “nee, die komt in juni beschikbaar. Geheel gratis meneer!”

Mooi aanbod: na anderhalf jaar een oude update beschikbaar stellen, en nog gratis ook….
Ik betaal nota bene voor Connected Drive met kaartupdates (1 tot 4 updates per jaar volgens BMW). Ik ging bijna denken dat ik in Banana Split zat.
Wat een soap is dit! Slecht actie BMW!

Bij deze roep ik alle BMW rijders waarvan de kaartupdates uitblijven om in actie te komen: ga klagen bij BMW, de Consumentenbond, Kassa, Radar, etc. ACTIE!!!!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW X1

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.