BMW X1 sDrive16d Corporate (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive16d Corporate |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
De eerste kilometers
- 4.000 km
Na zo'n 3,5 jaar en 200.000 kilometers mag de Peugeot van een rustige oude dag genieten en is het tijd voor wat nieuws. Onze voorkeur gaat nog steeds uit naar een wat hogere auto met voldoende ruimte rond mijn hoofd en dat beperkt de keuze tot MPV en SUV. Ik rijd wel eens in sedans en stations als vervangende auto of huurauto maar irriteer mij dan aan de kleine voorruit en het feit dat ik met mijn hoofd bijna tegen de deurstijl aanzit.
Deze keer is de keuze gevallen op een BMW X1 met de 1.5 driecylinder diesel. Ik heb eerst een proefrit gemaakt in een X1 met dezelfde motor en gemerkt dat de 115 pk meer dan voldoende is voor mijn rijstijl. Als eerste weg zijn bij een stoplicht of inhaalacties op provinciale wegen zijn zaken die mij als 18 jarige al niet konden boeien en toch ben ik al 30 jaar op tijd op mijn afspraken. Op deze manier blijft er nog ruimte in het budget voor wat accessoires (LED verlichting, lichtpakket, sportstoelen, dimmende inklapbare spiegels) en het scheelt een paar centen in bijtelling.
Na 18 dagen en 4.000 kilometer is het tijd om mijn eerste ervaringen met jullie te delen. De auto bevalt vanaf dag 1 uitstekend en ik voelde mij er direct in thuis. Daarmee bedoel ik dat ik gelijk het gevoel had volledige controle over de auto te hebben alsof het een soort verlengstuk van mijn lichaam is. Bij het koppelen pakt de motor direct krachig op en blijft mooi rustig bij hogere snelheden. De auto geeft een heel zeker gevoel in bochten en ondanks de wat stugge vering worden oneffenheden en drempels goed gedempt.
Ik ben er al mee naar München geweest en ook op hogere snelheden (kruissnelheid 160-170 km/h) voelt het allemaal degelijk aan en is er veel rust in de auto. Op bergweggetjes met haarspeldbochten voelt de X1 zich prima thuis en je moet het wel heel bont maken voordat ie 't moeilijk krijgt. Wat mij wel is opgevallen is dat de auto wat gevoelig is voor spoorvorming en daar moest ik even aan wennen.
De standaard audio installatie klinkt prima en ik zou je aanraden deze eerst bij de dealer te testen (eventueel met je eigen muziek op een USB stick) voordat je besluit extra geld aan een audio upgrade uit te geven.
Over brandstofverbruik valt nog niet zoveel te zeggen en daar kom ik later op terug. Het is in ieder geval lager dan het verbruik van mijn vorige diesel hybride met 14% bijtelling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.